خانه > سلامت > توصیه های پزشکی > مقاله ای مفید مخصوص خانم های باردار

مقاله ای مفید مخصوص خانم های باردار



آفتاب گرفتن و برنزه کردن براي زنان باردار مفيد است!
کمبود يا فقدان ويتامين E مي تواند موجب بروز مشکلاتي در استخوان هاي نوزادان گردد و بدون شک علت اصلي آن اينست که مادران در دوران بارداري خيلي کم در معرض آفتاب بوده اند. فقدان ويتامين E منجر به پديده نرمي جمجمه در نوزادان مي شود. ــ بنابراين زنان باردار نبايد از آفتاب گرفتن و تاثيرات مثبت آن در کودک خود غافل شوند. ــ بهترين زمان براي آفتاب گرفتن قبل از ساعت 11 صبح و بعد از ساعت 4 بعد از ظهر است.

بايد به خوردن ماهي و سيب در دوران بارداري اهميت داد!
زنان بايد براي حفاظت از کودک خود در برابر بيماري هاي آسم و اگزما، ماهي و سيب بخورند. يک ضرب المثل معروف امريکايي مي گويد: «روزي يک سيب، پزشک بي نصيب»، که معني آن اينست که اگر کسي هر روز يک سيب بخورد هميشه سالم مي ماند و سر و کارش به پزشک نمي افتد. اين مثل واقعيت دارد، به ويژه براي سلامتي کودکاني که در شکم مادر خود هستند. خطر ابتلا به آسم در کودکاني که مادرانشان در دوره حاملگي خود سيب مي خورند، کاهش مي يابد. همچنين، احتمال اگزما در بچه هايي که مادر آنها در زمان باردري ماهي مصرف مي کنند پايين مي آيد. تغذيه مادران تاثيرات زيادي در دراز مدت دارد. محققين دريافته اند که دلايل مشکلات مربوط به سلامتي خيلي قديمي تر از آنچه که به نظر مي رسد است. در کشور فرانسه سه ميليون نفر مبتلا به آسم هستند که يک سوم آنها زير 15 سال سن دارند.

تاثيرات مثبت سيب و ماهي
مطالعاتي که روي سلامتي کودکان زير 5 سال و عادت هاي غذايي مادرانشان انجام شده نشانگر اين است که بچه هاي زناني که بيش از 4 سيب در هفته مي خورند در مقايسه با آنهايي که مادرانشان سيب کمتري مي خورند، 37% کمتر مشکل تنفسي داشتند (از جمله در مورد خس خس کردن صداي تنفس). کودکانِ ِمادراني که در دوران حاملگي سيب مي خورند 53% کمتر مبتلا به آسم مي شوند. تاثيرات محافظت کننده سيب مي تواند به علت آنتي اکسيدان هايي باشد که در آن نهفته است. همچنين در مورد زنان بارداري که ماهي مي خورند، احتمال مشکل اگزما در کودکشان 43% کاهش مي يابد. آنچه که به طور مطمئن و حتم مي توان از آن سخن گفت اينست که تغذيه بايد سالم و متعادل باشد. بايد ميوه و سبزيجات مصرف کرد و البته از افراط و زياده روي نيز پرهيز نمود. توصيه مي شود که در دوران حاملگي از مصرف برخي آجيل ها، کاکائو و غذاهايي دريايي خام (مانند سوشي) به منظور جلوگيري از ايجاد آلرژي در کودک، اجتناب گردد. آنچه که زنان در اين دوران مي خورند تاثيري مستقيم روي سلامتي فرزندشان دارد.

ماهي براي رشد کودک خوب است!
طبق مطالعات انجام شده مصرف زياد ماهي در دوره بارداري براي رشد مغز و جسم کودک بسيار مفيد است. البته خاصيت هاي خوب در ماهي هايي است که مقدار خيلي ضعيفي جيوه دارند؛ مثل ماهي آزاد، شاه ماهي، ماهي تن و ساردين… (از خوردن ماهي هاي رودخانه اي به علت داشتن جيوه بالا، پرهيز کنيد!) کودکاني که مادرانشان در زمان حاملگي ماهي مي خورند، ظرفيت و توانايي هاي جسمي و فکري بالايي دارند. موادي که بايد در دوران بارداري به بدن برسند!

قند: مواد قندي اساس تغذيه جنين هستند.
آهن: مصرف کافي آهن به خصوص در اواخر دوران بارداري ضروري است زيرا مانع خطر کاهش گلبول هاي قرمز براي زناني که سابقه کم خوني دارند مي گردد. در غير اين صورت احتمال زايمان زودرس و کم وزن بودن نوزاد افزايش مي يابد.
کلسيم: مصرف کلسيم براي سلامتي استخوان ها و تشکيل اسکلت بچه ضرورت دارد.
ويتامين D: با کمک اين ويتامين، بدن کلسيم موجود در مواد غذايي را بهتر و بيشتر جذب مي نمايد.
ويتامين B9: مصرف ويتامين B9 در رشد جنين تاثير بسزايي دارد. کمبود يا فقدان آن ممکن است موجب ناهنجاري در رشد جفت جنين، تاخير در رشد جنين و مشکلاتي در سيستم عصبي آن بشود. همچنين امکان دارد که موجب تولد زودرس وي گردد. مصرف ويتامين B9 پس از پايان دوره جلوگيري، قبل از حاملگي، تا آخر ماه دوم بارداري توصيه مي شود!
يد: يد براي کارکرد صحيح غده تيروئيد و رشد مناسب مغز جنين لازم است. در مورد کمبود يد، پزشک بايد دارو تجويز کند!
پروتئين: در دوران بارداري حتما بايد پروتئين، که در گوشت قرمز، ماهي، تخم مرغ و لبنيات يافت مي شود، به بدن برسد.
فيبر: از خوردن ميوه و سبزيجات و نان که سرشار از فيبر و ساير مواد مغذي هستند غافل نمانيد. مقدار فيبرها در نان هاي سبوس دار 2 برابر نان هاي سفيد است.

از اهميت آب غافل نشويد!
در دوران بارداري آب زيادي (يعني بين 1/5 تا 2 ليتر در روز) بنوشيد، زيرا مصرف آب موجب کاهش خطرهاي ناشي از عفونت ادراري و يبوست مي گردد. پس از زايمان نيز، آب زياد نوشيدن را ادامه دهيد، به خصوص اگر نوزاد را خودتان شير مي دهيد.

شير مادر: بهترين تغذيه!
تغذيه طولاني مدت کودک از شير مادر نتايج مشابهي با مصرف ماهي در دوران بارداري دارد. امگا 3 موجود در شير مادر، همانند ماهي مي باشد. موادي که بايد در دوران بارداري از آن ها خودداري کرد! مصرف الکل و توتون را به طور کامل قطع کنيد. مصرف مواد شيرين مانند شيريني، شکلات، آب نبات و انواع بيسکويت ها… را کاهش دهيد. نوشيدن چاي، قهوه و نوشيدني هاي گازدار را محدود نماييد. کره و روغن کم مصرف کنيد. محصولات غني شده با چربي هاي گياهي مثل مارگارين و… توصيه نمي شود. از سويا و محصولاتي که سويا دارند کمتر استفاده کنيد. خوردن جگر سياه (جگر سياه حيوانات مقدار خيلي زيادي ويتامين A دارد که براي جنين ضرر دارد) را خيلي کم کنيد. مراقب غذاهاي حاوي ادويه و چاشني و چربي زياد باشيد. محصولات رژيمي توصيه نمي شوند. از مصرف شيرين کننده ها و طعم دهنده هاي غير طبيعي پرهيز نماييد.

زنان چاق بدانند!!!
زنان چاق در دوران بارداري ممکن است دچار ديابت و يا فشار خون بالا بشوند. زايمان طبيعي براي آنها خطرناک و سخت بوده و احتمال زايمان به صورت سزارين در اين زنان بيشتر است. خطرهاي مربوط به بارداري چند قلويي! طي چند دهه ي اخير زايمان هاي چند قلويي به طور قابل ملاحظه اي زياد شده اند که بيش از 80% آنها مربوط به دوقلوزايي بوده است. هر چقدر هم که تعداد اين زايمان ها زياد شده باشد اما همچنان خطرهايي مادران و نيز کودکان شان را تهديد مي کند.

علت افزايش تعداد بارداري هاي چند قلويي چيست؟
از نظر علمي، عوامل زيادي در ازدياد اين نوع بارداري ها دخالت دارند. در سال 2006 در کشور فرانسه، 12737 زن دوقلو و 200 نفر سه قلو به دنيا آوردند. طي 35 سال اخير اين گونه حاملگي ها افزايش يافته است.
دو علت اصلي اين رشد آمار از اين قرار است:
1ــ سن زياد مادران: 50% مادران هنگام زايمان بين 30 تا 39 سال سن دارند.
2ــ تکنيک هاي پزشکي باروري: حدود 20% زايمان هاي پس از لقاح مصنوعي، چند قلو هستند. بين يک چهارم تا يک سوم از زايمان هاي چند قلويي به علت بالا بودن سن مادران است. 30 تا 50% زايمان هاي دوقلويي و بيش از سه چهارم زايمان هاي سه قلويي نيز پس از درمان هاي نازايي اتفاق مي افتند.

زايمان زودرس در حاملگي هاي دوقلويي: خطري براي کودک!
طي ده سال گذشته، مشاهده شده است که بر تعداد زايمان هاي زودرس افزوده شده است. يکي از علت هاي اين امر مي تواند افزايش بارداري هاي چندقلويي باشد. در مورد بارداري هاي دوقلويي، 50% زنان قبل از 37 هفته که از آخرين دوره عادت ماهانه شان مي گذرد وضع حمل مي کنند. خطرهاي ناشي از زايمان زودرس را نبايد بي اهميت انگاشت. زيرا فقط 85% اين کودکان زنده مي مانند. 10% کودکاني که زود به دنيا مي آيند، در سن 5 سالگي دچار معلوليت هايي مي شوند. بعلاوه اينکه حدو د 20 تا 40% آن ها دچار اختلالات عصبي، رفتاري و تنفسي مي گردند.

بارداري هاي چند قلويي، خطري براي ماردران!
هر چند که خوشبختانه احتمال خطر براي مادران بسيار کاهش يافته است، اما خطر مرگ و مير براي زناني که چند قلو باردارند سه برابر بيشتر است. چرا که امکان خونريزي پس از زايمان براي اين مادران وجود دارد. همچنين مشاهده شده است که احتمال افسردگي به خصوص در سال هاي پس از زايمان افزايش مي يابد.

توجه، توجه!
اگر پيش از حامله شدن يک رژيم غذايي جدي و سخت داشته ايد، اگر چاق و يا بيش از حد لاغر هستيد، در صورتي که فاصله بين دو بارداري تان کمتر از 2 سال باشد، و يا اگر مبتلا به ديابت هستيد…. بايد خيلي مراقب خودتان باشيد و از دستورات و مشاوره هاي پزشکي پيروي نماييد. منبع:ماهنامه دنیای زنان شماره 52


منبع

همچنین ببینید

به استراحت نیازمندید یا خواب!

+- شب است. چراغ ها را خاموش کرده اید و خوابیده اید. به نظر می …

4 دیدگاه

  1. سلام سردبیر عزیز! خواهش میکنم خیلی زود جواب بدین! چون خیلی نگران هستم راستش من باردارشدم وحدودا باید6 هفته و5 روزم باشه!در هفته5 سونو دادم ساک حاملگی دیده شد ولی جنین مشاهده نشد!دکترم گفت هفته 5 برای دیدن جنین زوده وخلاصه برای 6 تیر سونو نوشت اما بازم جنین دیده نشد وطی 10 روز به اندازه 4 روز رشد کرده !دیرو زدکترم گفت به احتمال 99 درصد بارداریت پوچه وبرای 13 سونوی واژینال و ازمایش خون نوشته! تو این یه هفته میتونم امیدوار باشم ؟؟ واگه خدای نکرده پوچ باشه خودش سقط میشه؟؟

  2. سلام سردبیر عزیز! سوالم خیلی اورژانسیه! دراوایل بارداری باید قرص اسید فولیک/1میلی گرمی/بخورم یا مکمل اسید فولیک؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟خواهش میکنم خیلی زود جواب بدین الان به دکترم دسترسی ندارم!

    • ميناي عزيز
      مصرف اسيد فوليك به خصوص در ماه هاي اول و دوم بارداري بسيار ضروي مي باشد.
      چون كمبود اسيد فوليك باعث نقص هاي مادرزادي مي شود .
      اگر قصد بارداري داريد مكمل اسيد فوليك را با تجويز پزشك بايد مصرف كنيد.
      .
      در برخي مواد غذايي مانند جگر و قلوه ، گوشت ، لوبیا قرمز ،لوبیا سفید وسویا و درسبوس گندم….. منبع سرشار از اسيد فوليك مي باشند.

پاسخ دهید