ماسک های زیبایی صورت

چین و چروک و راه های درمان آن

چين و چروك‌هاي زير چشم باعث مي‌شود خسته و گرفته به نظر برسيد و از جذابيت و زيبايي شما مي‌كاهد. بنابراين اگر مي‌خواهيد از شر آنها خلاص شويد، بهتر است به دنبال راه‌حل باشيد. چين و چروك‌هاي زير چشم يكي از علائم اوليه پيري و افزايش سن است. با بالا رفتن سن، چين و چروك‌ها در نواحي مختلف افزايش مي‌يابند و در سطح پوست صورت بيشتر نمايان مي‌شوند. اين اتفاق در دوران ميانسالي و پيري بسيار طبيعي و عادي است و به هيچ‌وجه نبايد نگران‌كننده باشد؛ اما كساني كه در دهه بيست زندگي‌شان با افزايش اين چين و چروك‌ها روبرو مي‌شوند، مسلما نمي‌توانند نسبت به اين مساله بي‌تفاوت باشند. شيوه زندگي، ميزان استرس‌ها و نگراني‌ها از دلايل اصلي بروز اين چين و چروك‌ها هستند. علاوه بر اين، اشعه‌هاي زيانبار نور خورشيد نيز به اين مساله دامن مي‌زند. اما چگونه مي‌توان اين چين و چروك‌ها را كاهش داد و يا از بروز آنها جلوگيري كرد؟

راه‌هاي طبيعي براي كاهش چين و چروك‌
آب زيادي بنوشيد:
در طول روز آب زيادي بنوشيد. با اين كار سموم بدن دفع و پوست شما شاداب‌تر مي‌شود. در ضمن آب انعطاف‌پذيري پوست را افزايش مي‌دهد و چين و چروك‌ها كاهش مي‌يابد. گاهي اوقات مقداري پنبه را در آب نسبتا سرد فرو برده و به زير چشم خود به آرامي ضربه بزنيد.

از آب خيار استفاده كنيد:
آب خيار تاثير زيادي در رفع چين و چروك‌هاي زير چشم دارد و تيرگي زير چشم را نيز كاهش مي‌دهد. شما مي‌توانيد يك خيار را ورقه ورقه كرده و آن را به مدت 10-15 دقيقه روي سطح چشم‌هاي‌تان قرار دهيد يا اينكه مقداري آب خيار تهيه كرده و پنبه را به آن آغشته كنيد و به پوست يا زير چشم‌ها به آرامي ضربه بزنيد و نيم ساعت بعد صورت خود را بشوييد.

درمان با تخم‌مرغ:
تخم‌مرغ همواره يكي از بهترين و موثرترين راه‌ها براي درمان انواع مشكلات پوستي است. سفيده تخم‌مرغ را زير چشم‌‌هاي خود بماليد و چند هفته پياپي هر روز اين كار را انجام دهيد تا به نتايج شگفت‌انگيز آن دست يابيد.

ماساژ:
ماساژ دادن يكي از بهترين راه‌ها براي از بين بردن چين و چروك‌هاي سطح پوست است. با استفاده از يك لوسيون يا كرم مرطوب‌كننده، پوست زير و اطراف چشم‌هاي خود را ماساژ دهيد (مي‌توانيد از كرم شير نيز استفاده كنيد).

انتخاب روغن‌ها:
استفاده از روغن‌هاي مختلف، يكي ديگر از روش‌هاي كاهش چين و چروك‌هاست. روغن بادام، روغن كرچك، روغن زيتون، روغن نارگيل و روغن ويتامين E، تاثير زيادي در رفع چين و چروك‌هاي زير چشم دارند. مقداري روغن را با انگشت خود به زير چشم‌ها ضربه بزنيد و شروع به ماساژ پوست خود كنيد.

ميوه بخوريد:
يكي ديگر از موثرترين روش‌ها براي رهايي از چين و چروك‌هاي زير چشم، خوردن ميوه است. آناناس و آب سيب باعث كاهش چين و چروك‌هاي مي‌شوند. مي‌توانيد مقداري آناناس را روي قسمت‌هاي مختلف پوست صورت خود قرار دهيد و بعد از 20 دقيقه آن را بشوييد. انگور نيز اين خطوط را محو مي‌كند. انگور سبز بدون دانه را از وسط نصف كرده و روي چين و چروك‌هاي زير چشم بماليد.

مواردي كه چين و چروك‌ها را افزايش مي‌دهد
همان‌طور كه گفته شد، نور خورشيد يكي از عواملي است كه باعث افزايش چين و چروك‌ها مي‌شود. وقتي در روزهاي آفتابي و روشن از خانه خارج مي‌شويد، بايد سعي كنيد از اشعه‌هاي زيانبار خورشيد دور بمانيد. اخم كردن و چپ چپ نگاه كردن نيز باعث مي‌شود تا اطراف چشم بيشتر چروك شود. پوست‌هاي خشك كه رطوبت بسيار كمي دارند نيز مستعد افزايش چين و چروك هستند. كم آبي بدن باعث تيرگي بيشتر اطراف چشم‌ها مي‌شود. هر روز صبح با شكم خالي 2-3 ليوان آب بنوشيد. شايد در ابتدا اينكار سخت باشد، اما كم‌كم عادت مي‌كنيد. مي‌توانيد چند قطره آب ليمو نيز در آب بچكانيد. اگر به خاطر شغل‌تان هر روز با كامپيوتر زمان زيادي را مي‌گذرانيد، مرتب به چشمان خود استراحت داده و هر چند دقيقه يكبار كمي آنها را ماساژ دهيد، چشم‌ها را ببنديد و ريلكس كنيد. در ضمن مي‌توانيد براي استراحت بيشتر چشم‌ها، مدتي كوتاه به يك نقطه بسيار دور خيره شويد. اينكار باعث آرامش ماهيچه‌ها و عضلات چشم مي‌شود و از افزايش چين و چروك‌ها جلوگيري مي‌كند. از نوشيدن الكل خودداري كنيد. علاوه بر الكل، مصرف زياد كافئين و سيگار كشيدن نيز باعث افزايش چين و چروك‌هاي دور چشم و تيره‌تر شدن آن قسمت مي‌شود. آلودگي‌ هوا نيز تاثير زيادي در اين زمينه دارد. مي‌توانيد از كرم‌هاي ضد پيري و ضد چروك چشم نيز استفاده كنيد. اين كرم‌ها حاوي رتين A و در واقع ويتامين A هستند و همانطور كه مي‌دانيد ويتامين A ميزان توليد كلاژن را افزايش مي‌دهد و افزايش كلاژن از لايه بيروني پوست محافظت كرده و آن را بازسازي مي‌كند. پوست اطراف چشم بسيار نازك و حساس است؛ پس هنگام خروج از خانه در طور روز استفاده از كرم ضدآفتاب و عينك آفتابي را فراموش نكنيد. هنگام پاك كردن و شستن صورت خود هرگز پوست اطراف چشم‌‌‌ها را نكشيد. با پوست صورت خود مهربان باشيد.

سالم بخوريد تا سالم بمانيد
با سلاح ويتامين‌ها و مكمل‌ها با فرايند پيري مبارزه كنيد. اين ويتامين‌ها باعث افزايش سطح هورمون‌هاي كراتين و كاهش برخي مواد شيميايي بدن مي‌شوند و به اين ترتيب فرد جوان‌تر به نظر مي‌رسد.
البته استفاده از اين ويتامين‌ها و مكمل‌ها معايبي هم دارد و آن اينكه اگر در حد تعادل از آنها استفاده نشود، ممكن است خطراتي به همراه داشته باشند. مثلا مقدار اضافه ويتامين A در كبد و سلول‌هاي چربي بدن ذخيره و باعث افزايش سطح سموم بدن مي‌شود. بنابراين هرگز از ويتامين A بيش از اندازه مورد نياز بدن‌تان استفاده نكنيد. ويتامين B و ويتامين C در صورت استفاده بيشتر از نياز بدن و پوست در بدن ذخيره نشده و از طريق ادرار دفع مي‌شود. از آنجايي كه بدن ما ويتامين‌هاي قابل حل در آب را در خود ذخيره نمي‌كند، بسيار خوب است كه آنها را در برنامه غذايي خود بگنجانيم. در برخي از رژيم‌هاي غذايي ويتامين‌ها و املاح به اندازه كافي وجود ندارند. مشكل اصلي وقتي رخ مي‌دهد كه از ويتامين غيرقابل حل در آب (محلول در چربي)، بيش از حد نياز بدن استفاده شود. استفاده از مكمل‌ها و ويتامين‌هاي قابل حل در چربي با دوز بالا و به مدت طولاني به ارگان‌هاي مختلف بدن مثل كبد آسيب مي‌رساند. بنابراين بهترين كار مراجعه به پزشك و مصرف متناسب آنهاست. با افزايش سن، مقدار غذا كاهش مي‌يابد. در ضمن، بدن قادر به هضم تمام غذاها نخواهد بود. يك سوم از افراد پير نمي‌توانند ويتامين B مورد نياز بدن خود را از طريق غذا تامين كنند؛ در حالي كه ويتامين B براي شكل‌گيري سلول‌هاي خوني و حفظ سلامت عصب‌ها لازم است.
در پيري و ميانسالي
جوان به نظر برسيد
بدون آنكه هزينه زيادي را صرف جوان‌تر كردن پوست خود كنيد، مي‌توانيد با برخي تغييرات ساده به اين هدف برسيد. براي جوان‌تر به نظر رسيدن بايد تلاش كنيد تا پوست جوان و شادابي داشته باشيد. چين و چروك‌هاي اطراف چشم‌ها، پيشاني و دور لب تاثير زيادي در پيرتر به نظر رسيدن شما دارند؛ پس:
آب زيادي بنوشيد
وضعيت خواب خود را بهبود ببخشيد و خود را از اين هديه ارزشمند محروم نسازيد. كم‌خوابي با افزايش فشار خون و بيماري‌هاي قلبي همراه است.
خوش‌بين باشيد. بدبيني و افسردگي باعث كاهش طول عمر و پيري زودرس مي‌شود، افراد بدبين عمر كوتاه‌تري دارند. به زندگي با خوش‌بيني نگاه كنيد.
استرس دشمن درجه يك پوست است. هر چه بيشتر استرس داشته باشيد، پوست‌تان پيرتر مي‌شود. تا حد ممكن استرس را از زندگي خود دور كنيد.
هر چند وقت يكبار سم‌زدايي كنيد. آغاز فصل بهار بهترين زمان براي اين كار است. در طول روز محيط، غذاها و هوا مواد شيميايي، سمي و خطرناكي را وارد بدن ما مي‌كنند و بهترين راه براي در امان بودن از اين مواد، سم‌زدايي و پاكسازي بدن از طريق نوشيدن آب زياد، ميوه‌ها و سبزيجات تازه است.
در طول روز فعال باشيد. فعاليت‌هاي فيزيكي روزانه خود را افزايش دهيد تا سالم‌تر باشيد. با دوستان خود ارتباط برقرار كنيد و به ذهن خود آرامش بيشتري دهيد. اين كارها باعث مي‌شود تا احساس جواني كنيد و اين احساس به ظاهر شما نيز انتقال مي‌يابد. رابطه‌ها و رفتارهاي اجتماعي باعث شادي و خوشبختي بيشتر مي‌شوند.

دنیای سلامت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.