درمان و مراقبت از مو

خانم ها به 3 علت ریزش مو دارید !

وقتی که باردار هستید، تغییرات هورمونی باعث می‌شوند که میزان بیشتری از فولیکول‌های مو وارد فاز رشد شوند. همین اتفاق، رشد موها را افزایش می‌دهد. اما با گذشت ۲ تا ۳ ماه از زایمان، چرخه موها به حالت عادی برمی‌گردد و موقتا باعث ریزش موی زیاد می‌شود.


۱. ریزش موی منتشر (Diffuse)

در این نوع از ریزش مو، همه موها در سراسر پوست سر نازک می‌شوند و ریزش مو دیگر به یک محدوده خاص از سر اختصاص پیدا نمی‌کند.

چه علتی دارد؟

علت‌های ابتلا به ریزش موی منتشر متفاوت هستند، اما این نوع از ریزش مو معمولا می‌تواند به کمبود ویتامین‌های خاص یا استرس ربط داشته باشد. بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی برای سلامتی موها ضروری هستند، مانند آهن، فریتین، زینک، ویتامین B۱۲، ویتامین D۳ و کلسیم. پس اگر متوجه شدید که موهای‌تان نازک شده‌اند، ‌احتمال دارد که مشکل از رژیم غذایی شما باشد. البته استرس نیز عامل محرک مهم‌تری محسوب می‌شود. درواقع، استرس اجازه نمی‌دهد که خون‌رسانی صحیح به فولیکول‌های مو انجام بگیرد و همین اتفاق می‌تواند رشد موها را متوقف کند.

آیا قابل درمان است؟

بله، ‌اما پیش از هر چیز شما باید علت ریشه‌ای این مشکل را پیدا کنید. اگر فکر می‌کنید که قضیه به کمبود تغذیه‌ای برمی‌گردد، انجام دادن آزمایش خون کامل باید در اولویت قرار بگیرد. اگر مبتلا به بیماری کم‌خونی باشید، پزشک می‌تواند استفاده از مکمل‌های لازم را برای شما تجویز کند یا نکات مهمی در مورد رژیم غذایی به شما بگوید.
علاوه بر این‌ها،‌ جدی گرفتن ورزش منظم و مدیتیشن نیز به کاهش ریزش موی ناشی از استرس کمک می‌کنند. توجه داشته باشید که این نوع از ریزش مو برگشت‌پذیر است، به شرطی که شما تلاش خودتان را برای این کار انجام بدهید.


۲. الگوی ریزش موی زنانه یا آلوپسی آندروژنیک

چه علتی دارد؟

آلوپسی آندروژنیک به‌ علت عدم تعادل هورمونی ایجاد می‌شود، اما می‌تواند ژنتیک نیز باشد. عدم تعادل یا اختلال هورمونی معمولا به‌واسطه اتفاقاتی مانند یائسگی و بارداری تحریک می‌شود. در دوران یائسگی،‌ سطح استروژن و پروژسترون در بدن کاهش می‌یابد و درنتیجه موها نیز آرام‌تر رشد می‌کنند و نازک‌تر می‌شوند. استروژن در فاز رشد موها نقش دارد، درحالی که پروژسترون در بازسازی فولیکول‌های مو.
وقتی که باردار هستید، تغییرات هورمونی باعث می‌شوند که میزان بیشتری از فولیکول‌های مو وارد فاز رشد شوند. همین اتفاق، رشد موها را افزایش می‌دهد. اما با گذشت ۲ تا ۳ ماه از زایمان، چرخه موها به حالت عادی برمی‌گردد و موقتا باعث ریزش موی زیاد می‌شود.

آیا قابل درمان است؟‌

تنها دارویی که تاییدیه FDA آمریکا را برای درمان الگوی ریزش موی زنانه دریافت کرده است، مینوکسیدیل (Minoxidil) است که عمدتا برای همین نوع از ریزش مو تجویز می‌شود. این دارو مستقیما با پوست سر تماس پیدا می‌کند و از طریق خون‌رسانی قوی با هدف رشد بیشتر موها و پیشگیری از تضعیف فولیکول‌های مو عمل می‌کند. با این‌حال، درمان‌های جدیدتری هم در این زمینه وجود دارند. امروزه از درمان‌های تعادل هورمونی برای جایگزین‌سازی هورمون‌های استروژن و پروژسترون استفاده می‌شود، اما هنوز مدارک علمی قانع‌کننده‌ای برای اثبات اثرگذاری آن‌ها وجود ندارند.


۳. نازکی ناشی از تیروئید

این نوع از نازک شدن مو نیز به سراسر پوست سر گسترش می‌یابد و می‌تواند روی بافت موها نیز تاثیر منفی بگذارد.

چه علتی دارد؟

این مشکل عمدتا با بیماری کم‌کاری تیروئید مرتبط است. در این بیماری، تیروئید نمی‌تواند تیروکسین کافی تولید کند. همین عدم تعادل هورمونی نیز می‌تواند به نازک شدن و ریزش موها منجر شود. به‌علاوه، تیروئید در متابولیسم بدن نیز نقش دارد و کم‌کاری این غده، با ناتوانی بدن در تبدیل مواد غذایی به انرژی همراه می‌شود. این اتفاق نیز رشد فولیکول‌های مو را ضعیف می‌کند.


آیا قابل درمان است؟

اگر ریزش موی شما به‌ علت کم‌کاری تیروئید باشد، باید تحت نظر پزشک درمان شوید. درمان‌های موفق برای این مورد معمولا با مدیریت بیماری کم‌کاری تیروئید انجام می‌گیرند. اگر تیروکسین در بدن به سطح پایدار برسد، وضعیت موها نیز واقعا بهتر می‌شود.

برچسب

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.