درمان و مراقبت از مو

7 دشمن موی خود را بشناسید

موخوره و به دنبال آن، ايجاد آسيب شديدتر و ريزش مو، از بيشترين دلايل مراجعه بيماران زن و مرد به پزشکان است. بنابراين بهتر است علل آسيب ديدگي مو را بشناسيد تا از ايجاد آن پيشگيري کنيد. مهمترين علل آسيب ديدگي موها عبارتند از :

1 ـ برس زدن بيش از حد و غلط:

برس زدن در حد معمول اشکالي ندارد و جهت زدودن آلودگي و گرد و غبار و همچنين پخش کردن چربي پوست در تمام سطح موها و نيز ايجاد ظاهري آراسته مفيد است اما در صورتي که موها بيش از حد برس زده شود يا موهايي را که داخل هم فرو رفته اند به شدت به وسيله برس جدا کنيد يا اين که موها را بر خلاف جهت به وسيله يک برس نوک تيز شانه بزنيد، باعث آسيب ديدگي موها مي شويد.

2 ـ تحت کشش قرار دادن موها:

به اين صورت که موها را محکم ببنديد مثل مدل دم اسبي يا آنها را در حال کشش ببافيد. اين کار علاوه بر آسيب رساندن به ساقه مو مي تواند باعث ريزش مو از ريشه آن شود که در صورت تکرار به طاسي دايمي آن ناحيه منجر مي گردد.

3 ـ فر زدن موهاي صاف يا صاف کردن موهاي فر:

باعث شکستن پيوندهاي گوگردي موها مي شود و درنتيجه موها قدرت خود را از دست داده و به راحتي مي شکنند. پس از انجام اين کار قدرت موها قابل برگشت نيست و آسيب وارد شده به آن قسمت، دايمي خواهد بود.

4 ـ بي رنگ کردن مو و استفاده از رنگ موهاي دايمي:

براي اين که بتوان موها را بي رنگ ( دکلره ) کرد يا رنگ جديدي در آن به وجود آورد، بايد به جدار مو نفوذ کند. اين کار معمولاً با استفاده از مواد مخربي نظير آب اکسيژنه صورت مي گيرد. بنابراين پس از رنگ دايمي موها نبايد توقع داشت که موها حالت و قوام قبلي را داشته باشند. چنين موهايي سست و شکننده شده و درخشش خود را از دست مي دهند و الکتريسيته ساکن باعث حالت نگرفتن آنها مي شود.

5 ـ استفاده بيش از حد از وسايل گرمازا مانند بيگودي و سشوار:

براي خشک شدن موها بهترين راه آن است که آن را به تدريج با يک حوله خشک کنيد و استفاده از سشوار براي خشک شدن مو يا حالت دادن آن مي تواند باعث آسيب رسيدن به موها شود. در صورت استفاده از سشوار بهتر است آن را با درجه کم و از فاصله دور به کار ببريد.

6 ـ عوامل محيطي به خصوص نور آفتاب:

يکي از مهمترين علل فرسودگي موها تماس طولاني مدت با نور خورشيد است. تابش اشعه خورشيد باعث ايجاد راديکال هاي آزاد در ساقه مو مي شود که شبکه پروتئيني را تغيير داده، باعث خراب تر شدن موها مي گردند. براي جلوگيري از اين مساله بايد هنگام کار در زير آفتاب از کلاه استفاده شود.

7 ـ عادت به بازي کردن با موها:

اين مسأله هم يک وضعيت رواني خاص ( مثلاً استرس ) است که بايد اصلاح شود.
منبع: نشريه موفقيت شماره 20

مقالات مرتبط

2 دیدگاه

  1. من تا سن 18 سالگي موهاي خيلي پرپشت و بلندي داشتم اما الان كه 25 سالمه دارم بلندش مي كنم كم پشت شده . نمي دونم چرا . البته از زمان كنكور عادت ور رفتن با پوست سرم و كندن دونه هاي تو سرمو دارم . خيلي دلم مي خواست دوباره همون موهاي بچگيمو داشتم.

    1. مو نیاز به مراقبت فراوان دارد ، با بالا رفتن سن و استرس ها ، تغییر عادات غذایی و …..
      موها کم پشت می شود .
      اگر ویتامین های مورد نیاز موها را تامین کنید کم کم مو ها پرپشت می شوند.
      ویتامین های B. E. C مصرف کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.