رنگ کردن مو

راهنمای دکلره و رنساژ بر پایه اصول

دکلره یا دکلراسیون به عملی گفته می شود که نتیجه ی آن پراکنده کردن و خارج کردن پیگمنت های طبیعی مو ( منظور موی رنگ نشده است ) از ساختمان مو بوده و رنگ مو را روشن می شود. چنانچه بخواهیم موی طبیعی را بیشتر از چهار درجه روشن تر نمائیم ابتدا باید موها را دکلره کرده و بعد از آن رنگ انتخابی را استفاده نمایید…

اگر عمل دکلره بر روی موی رنگ شده انجام بگیرد به آن دکاپاژ می گویند .

اثر روشن کننده ها روی مو:

مواد دکلره در مو اثر کرده ابتدا پولکهای روی مو ( کوتیکول مو ) را از یکدیگر باز کرده و وارد ساختمان مو می گردد . سپس به تدریج پیگمنتهای رنگی مو را پراکنده و از داخل مو خارج می سازد . مقدار تغییر رنگی که در مو بوجود می آید بستگی به مقدار پیگمنتهای طبیعی مو و مدت زمانی که عامل روشن کننده روی مو عمل می کند دارد .

پایه های رنگ موی طبیعی  

دکلره بر روی موهای طبیعی و غیر طبیعی :

1- چنانچه مو طبیعی باشد پس از دکلره از رنگ تیره به رنگ زرد خیلی روشن و تا پلاتینه تغییر می کند.

2- چنانچه قسمتی از موها رنگ شده باشد و یا دریچه های مو خیلی ریز باشد ممکن است پس از دکلره رنگ مو به قرمزی یا نارنجی بزند.

3- چنانچه مو قبلا به وسیله ی رنگهای گیاهی یا خضاب و حنا و رنگهای تیره ی شیمیایی  رنگ شده باشد ، هنگام دکلره پیگمنتهای رنگی به سختی از ساختمان مو خارج می شوند و پیگمنتهای زد و آبی در موقع خروج با هم ترکیب شده ایجاد رنگ سبز پر طاووسی می کند.

محصولات دکلره در تنوع و مارکهای متفاوت در بازار است . به تک تک آنها اشاره نمی کنم ولی محصولات اورال پاریس و ولا و شوارتسکف هنوز محصولاتی قابل اطمینان هستند.

در هر صورت پودر های دکلره ار هر مارک به دو نوع تقسیم می شود :

– پودر دکلره ی سفید که ضعیف تر عمل کرده و بر روی موهای حساس و نازک و رنگ شده استفاده می شود.

2- پودر دکلره ی آبی که قوی تر از پودر دکلره ی سفید بوده و برای موهای طبیعی و سالم کاربرد دارد.

اگر مو مشکی طبیعی ( در کل رنگ تیره ) بود از پودر آبی و اگر رنگ طبیعی مو روشن بود از دکلره ی ضعیف استفاده می کنیم.

توجه : هنگام دکلره مدام باید مو را کنترل کرد اگر تکه ای از مو را برداشتید و کشیدید اگر کش آمد بلافاصله باید مو رابشویید زیرا مو دیگر مقاومت ندارد و مکث بیشتر باعث سوختگی مو می شود.

پایه های دکلره ی مو به ترتیب زیر است :

1- قرمز

2- قرمز نارنجی

3- نارنجی قرمز

4- نارنجی

اگر رنگ مو به هر یک از چهار مرحله ی بالا رسید ( پایه موی فرد مشکی طبیعی در نظر گرفته شده است ) می گوییم مو در حد دکلره ی ضعیف رنگ باز کرده و مو دیگر بیشتر از این مقاومت نداشته است . بنا براین قبل از شروع دکلره بر روی موهای مشتری او را کاملا آگاه کنید و هرگز قول یک مش یا دکلره پلاتینه را به او ندهید . بگویید بستگی دارد چقدر موهایتان مقاومت داشته باشد. زیرا در صورت سوختگی مو اولین کسی که به شما اعتراض می کند خود مشتری است. پس بهتر است قبلا او را از مراحل دکلره و ساختمان مو و مقاومت مو آگاه کنید. بعد از دکلره مو را رنساژ و بعد ویتامینه. می کنیم

رنگهای انتخابی برای این پایه ها می تواند شامل قهوه ای متوسط ( پایه ی چهار ) بلوطی ، مسی ، آکاژو ، فندقی تیره و قهوه ای صدفی باشد .

5- نارنجی زرد

6- زرد نارنجی

– زرد ( پایه ی زرد را پاستیل نیز می گویند )

به این سه پایه دکلره ی متوسط می گوید . رنگهای آکاژو ، قهوه ای روشن ، بلوند تیره ، رنگهای خاکستری پایه ی پنح و شش می تواند رنگهای انتخابی باشد.

8- زرد روشن

9- زرد خیلی روشن

10- پلاتینه تا سفید می باشد و جدید به سطوح رنگ اضافه شده است .ولی در کل همان ۹ پایه لحاظ می شود.

به این دو پایه دکلره ی قوی می گویند . بلوند روشن . بلوند طلایی . بلوند خاکستری و بلوند زیتونی می تواند از رنگهای انتخابی باشد.                          

پایه های دکلراسیون

برای دکلره ی کامل موی سر : مانند نحوه ی رنگ کردن مو عمل می کنیم با این تفاوت که به غیر از موهای کوتاه مانند کرنلی ، برای ساقه ی مو از اکسیدان 9% و برای ریشه ی مو از اکسیدان 6% استفاده می کنیم . بعد از عمل دکلره ی کامل رنساژ نمی کنیم بلکه مو را رنگ می کنیم. ویتامینه مو بعد از عمل دکلره هرگز فراموش نشود.

مقایسه ی سطوح رنگ و دکلره

این تصویر بطور گویا سطوح دکلره و سطوح رنگ مربوط به آن را نشان می دهد.
 

عمل همپایه کردن :

بر روی موی دکلره شده ی بلند انجام می شود . روی موی کرنلی اگر دکلره کنیم مشکلی پیش نمی آید ولی اگر مو بلند باشد دکلره بر روی موی خیلی بلند فرق دارد . موی خیلی بلند را در سه مرحله دکلره می کنیم . طول مو را به سه قسمت تقسیم می کنیم . اول تکه ی پائین بعد تکه ی بالا و بعد تکه ی بالاتر . یک تفاوت رنگ ایجاد می شود . بعد از عمل دکلره رنگی که می گذاریم باید مطابق قسمت تیره باشد .یعنی اگر دکلره به پایه ی هفت برسد از رنگ شماره ی شش استفاده می کنیم . برای دکلره ی رنگ شرابی باید حد اقل یک ساعت صبر کنیم تا مثلا به حد نارنجی زرد برسد بعد می توانیم از رنگ C4 استفاده کنیم .

رنساژ:

برای رنساژ کردن یک شماره تیره تر از پایه ی دکلره کار می کنید . مثلا اگر پایه ی دکلره به شش برسد رنساز پایه ی پنج استفاده می کنیم

فرمول رنساژ بطور کلی :

30 سی سی آب + 15 سی سی رنگ ( معادل یک چهارم تیوپ ) + 15 سی سی اکسیدان 1 = محلول رنساژ

رنساژ کرم :

N8 اگر دکلره ضعیف تر باشد

رنساژ کرم :

N9 اگر دکلره قوی و پلاتینه باشد

رنساژ کرم – کاهی – استخوانی

آب + اکسیدان 1 + N9

برای ایجاد رنگ کاهی به اندازه ی یک نخود از واریاسیون نقره ای استفاده کنید .

رنساژ طلایی :

آب + اکسیدان 1 + G9

رنساژ خاکستری :

آب + اکسیدان 1 + A9

رنساژ دودی :

آب + اکسیدان 1 + C9

رنساژ نقره ای : رنساژ نقره ای حتما باید پایه ی دکلره به بالاترین پایه یعنی پلاتینه برسد

آب + اکسیدان 1+ واریاسیون نقره ای  + C9

رنساژ صورتی :

آب + اکسیدان 1 + V9

رنساژ زیتونی :

آب + اکسیدان 1 + M9

توجه :

اگر بخواهیم شدت تن زیتونی و طلایی و دودی را زیاد کنیم از واریاسیون های مربوط استفاده می کنیم .

همه ی این رنساژ ها در اندازه و مقدار از فرمول کلی رنساژ تبعیت می کنند . مدت مکث رنساژ ده دقیقه است ولی اگر رنساژ در پنج دقیقه هم جواب داد می توانیم مو را بشوییم . نحوه ی زدن رنساژ بر روی کلاه مش یا بطور کلی بر مو مانند شامپو زدن است .

برچسب

مقالات مرتبط

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.