درمان و مراقبت از پوست

توصيه مخصوص خانم ها با پوست چرب

افزایش بیش‌ازحد مقدار چربی روی پوست مشكلاتی را به همراه دارد، مثلا افرادی كه پوست‌شان خیلی چرب است، همیشه روی سطح پوست خود حالت روغنی و براق را احساس می‌كنند و این مسأله برای آن‌ها ناخوش‌آیند است. از طرفی چربی بیش‌ازحد منجر به ایجاد جوش و آكنه روی سطح پوست می‌شود. خوش‌بختانه راه‌های زیادی برای كنترل چربی پوست وجود دارد كه در مطلب زیر به بعضی از آن‌ها اشاره می‌كنیم.

قدر پوست‌تان را بدانید

پوست چرب

اگر با مصرف محصولاتی كه برای تمیز‌كردن پوست‌تان از آن‌ها استفاده می‌كنید، نتوانستید چربی پوست خودتان را تنظیم كنید، حتما با یك متخصص پوست این موضوع را در میان بگذارید. لیزر و برخی از داروهای شیمیایی می‌توانند به كنترل چربی پوست كمك كنند و ظاهر بهتری به چهره شما ببخشند. این هم یادتان باشد، كرم‌هایی كه حاوی “ترتینین”، “آداپیلین” یا “تازاروتین” هستند، با خالی‌كردن منافذ پوست، سطح چربی روی پوست را كاهش می‌دهند. متخصصان می‌گویند، با توجه به این‌كه محصولات پاك‌كننده نیز می‌توانند پوست را تحریك كنند و باعث بروز حساسیت شوند، بهتر است فقط در نواحی‌ای كه چرب‌تر هستند مورد استفاده قرار گیرند. خوب است بدانید كسانی كه پوست چرب دارند، از لحاظ طبیعی نسبت به دیگران كمتر دچار چین‌و‌چروك پوست صورت می‌شوند و پوست‌های سالم‌تری دارند. بنابراین استفاده از محصولات پاك‌كننده تنها برای تمیز و سالم نگه داشتن این نوع پوست پیشنهاد می‌شود. اگر زمانی احساس كردید پوست‌تان چرب‌تر از حالت عادی است، از یك تمیز‌كننده استفاده كنید و به‌آرامی چربی اضافه را پاك كنید. اما مراقب باشید روند طبیعی پوست‌تان را نیز حفظ كنید.

صورت‌تان را با دست بشویید

متخصصان پوست معتقدند شست‌وشوی صورت در هر صبح و شب، یكی از مؤثرترین روش‌ها برای كنترل مقدار چربی پوست است. “آوریل آرمسترانگ”، متخصص پوست می‌گوید: «سعی كنید همیشه تمیز‌كننده‌های ملایم را برای پاك‌كردن صورت‌تان به‌كار برید؛ چون صابون‌هایی كه خاصیت پاك كنندگی قوی دارند، موجب تحریك پوست برای تولید چربی بیشتر می‌شوند. سعی كنید صورت خود را با دست‌های‌تان بشویید». باید بدانید كه استفاده از لیف و پدهای پاك‌كننده پوست‌تان را بیشتر در معرض چرب شدن قرار می‌دهد. سعی كنید از پاك كننده‌ای استفاده ‌كنید كه مرغوب باشد و حاوی اسید‌هایی مانند “بنزویل پروكسید”، “سالیسیلیك” یا “گلیكولیك بتا هیدروكسی” باشند. چون اسید مقدار چربی روی پوست را كاهش می‌دهد. دكتر آرمسترانگ می‌گوید: «محصولات بهداشتی‌ای كه حاوی چنین اسید‌هایی هستند، در بازار به اسم محصولات ضد‌جوش و آكنه به فروش می‌رسند. چنین محصولاتی برای افرادی كه دچار آكنه می‌شوند، بسیار مفید است و البته اثر مثبتی نیز روی تنظیم كردن چربی پوست می‌گذارد. البته باید مراقب باشید پوست‌تان نسبت به این محصولات حساسیت نداشته باشد. بنابراین ابتدا سعی كنید آن محصول را روی قسمتی از پوست خودتان مثلا روی دست امتحان كنید.» همیشه محصولات مختلف را امتحان كنید تا بتوانید از میان آن‌ها محصولی كه با پوست‌تان سازگاری دارد را پیدا كنید. برای شست‌وشوی صورت‌تان از آب گرم استفاده كنید و هرگز آب داغ را برای این كار به كار نبرید؛ چون دمای زیاد به پوست آسیب می‌رساند.

پیشانی‌تان را بیشتر بشویید
پوست چرب

بعضی از خانم‌ها برای تمیز‌كردن صورت‌شان از شوینده‌های صورت استفاده می‌كنند كه در كاهش چربی پوست نیز مؤثر هستند. در میان این تمیز كننده‌ها، محصولاتی كه “اسید سالیسیلیك” یا تركیبات اسیدی دیگر دارند، بیشترین تأثیر را برای برطرف كردن چربی پوست دارند. با این حال هنوز متخصصان امراض پوست بر این باورند كه همه افراد نمی‌توانند از این محصولات پاك‌كننده استفاده كنند؛ چون ممكن است در برخی افراد نتیجه عكس داشته باشد و چربی پوست‌شان را افزایش دهد. اگر می‌خواهید از شوینده‌های صورت استفاده كنید و در عین حال از پوست‌تان در برابر آسیب‌های احتمالی جلوگیری كنید، پیشنهاد می‌كنیم نواحی‌ای مثل پیشانی، بینی و چانه را كه بیشتر از دیگر قسمت‌های صورت چرب می‌شوند، با این شوینده‌ها بشویید.

گزینه دیگر برای تمیز كردن چربی سطح پوست، استفاده از پدهای پاك‌كننده حاوی‌ “سالسیلیك اسید”، “گلیكولیك اسید” و دیگر تركیباتی كه برای كاهش چربی به‌كار می‌رود، است. این پدهای پاك‌كننده انتخاب خوبی برای افرادی است كه پوست چرب دارند و به‌راحتی می‌توانند این بسته‌ها را در هر جایی به همراه داشته باشند و محل‌هایی كه چربی پوست بیشتر است را با آن‌ها تمیز كنند و چربی اضافه را از بین ببرند.

دستمال ضد‌برق

استفاده از دستمال‌های مرطوب را نیز برای تمیز كردن چربی روی سطح پوست پیشنهاد می‌كنیم. چون این دستمال‌ها در عین داشتن خاصیت پاك كنندگی، پوست‌تان را نیز خشك نمی‌كنند. دكتر آرمسترانگ می‌گوید:

«كسانی كه پوست چرب دارند، از استفاده از دستمال‌های مرطوب راضی هستند؛ چون به راحتی می‌توان از این دستمال‌ها برای نواحی‌ای كه زودتر چرب می‌شوند ـ مثل پیشانی، بینی و چانه ـ استفاده كرد.» اگر می‌خواهید از این محصول استفاده كنید، آن را محكم روی پوست‌تان نكشید؛ چون باعث ایجاد خراشیدگی و آسیب به آن می‌شود. در عوض به‌مدت پانزده تا بیست ثانیه دستمال را به آرامی در طول قسمت‌های چرب بكشید و بگذارید تا تمام چربی را به‌خود جذب كند. بعضی از انواع دستمال‌های مرطوب كمی پودر نیز دارند كه از برق زدن قسمت‌های چرب جلوگیری می‌كنند.
از ماسك زیبایی لذت ببرید

برای از بین بردن چربی و تمیز‌كردن منافذ پوست، می‌توانید از ماسك‌های صورت نیز كمك بگیرید. اما باید بدانید ماسك‌های صورت نیز مثل ژل‌های شوینده و دیگر محصولات بهداشتی پاك‌كننده می‌توانند پوست‌تان را خشك كنند. دكتر ربكا كازین، متخصص امراض پوستی می‌گوید: «استفاده از ماسك‌های صورت را تنها برای نواحی كه چرب هستند توصیه می‌كنم. سعی كنید هرازگاهی آن‌ها را روی صورت‌تان بگذارید. اگر می‌خواهید به جشن یا مهمانی بروید حتما قبل آن از ماسك صورت استفاده كنید تا تغییرات مثبت را روی پوست‌تان احساس كنید و با چهره‌ای درخشان و زیبا در میان جمع حاضر شوید.»

مرطوب‌كننده را فراموش نكنید

دكتر كازین می‌گوید: «اغلب كسانی كه پوست چرب دارند و از مرطوب‌كننده استفاده می‌كنند، از این‌كه این كرم‌ها پوست آن‌ها را بیشتر روغنی و چرب نشان می‌دهد، شكایت می‌كنند؛ اما این تصور اشتباهی است. چون حتی پوست چرب نیز باید مرطوب شود. اگر می‌خواهید پوست‌تان چرب به‌نظر نرسد، از كرم‌های مرطوب‌كننده مخصوص پوست چرب استفاده كنید كه فاقد چربی هستند. مقدار كرم را نیز با توجه به این‌كه كدام نقطه چرب یا خشك است، تنظیم كنید. یعنی اگر ناحیه‌ای چرب‌تر است، سعی كنید مرطوب‌كننده كمتری استفاده كنید.»

ضد‌آفتاب مخصوص

دكتر آرمسترانگ می‌گوید: «معمولا كرم‌های ضد‌آفتاب عادی برای افرادی كه پوست چرب دارند، مشكل ایجاد می‌كند. چون این كرم‌ها باعث پر شدن منافذ پوست‌شان می‌شود. با این حال استفاده از كرم ضد‌آفتاب برای جلوگیری از تابش اشعه ماورای بنفش خورشید لازم و ضروری است. ژل ضد‌آفتاب نسبت به كرم و لوسیون‌های ضد‌آفتاب كمتر پوست شما را چرب می‌كند.» البته به‌تازگی محصولات آرایشی و بهداشتی متنوعی تولید شده كه فاقد چربی بوده و مخصوص پوست‌های چرب هستند.

وضع پوست‌تان با فصل‌ها تغییر می‌كند

این‌كه چقدر پوست‌تان چرب به‌نظر می‌رسد، با توجه به هر فصل و حتی هر هفته و حتی هر روز فرق می‌كند. مقدار هورمون‌ها، خلق‌وخو و آب‌وهوا روی مقدار چربی پوست تأثیر می‌گذارد. بعضی افراد تنها در فصل تابستان مثلا زمانی كه خیلی عرق می‌كنند در مورد چربی پوست‌شان با مشكل مواجه می‌شوند. برای این‌كه در هر زمان و فصلی پوست‌تان سالم و زیبا باشد، باید بدانید در چه مواردی تغییر حالت پیدا می‌كند تا طبق آن رژیم غذایی و محصولات آرایشی و بهداشتی كه استفاده می‌كنید را تغییر دهید. برای مثال ممكن است شما هر روز تابستان برای شستن صورت‌تان به پاك‌كننده‌هایی كه حاوی “گلیكولیك اسید” یا “بتاهیدروكسی اسید” است احتیاج پیدا كنید و در طول زمستان از محصولات دیگری استفاده كنید. توجه داشته باشید استفاده بیش‌ازحد از بعضی محصولات منجربه خشكی پوست می‌شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.