توصیه های پزشکی

دندان های سالم داشته باشید

این روزها دیگر همه به اهمیت دندان‌های پاكیزه پی برده‌اند و دلشان می‌خواهد دندان‌های سفید و درخشان در دهان داشته باشند. كار سختی نیست. این شش پند را به كار ببندید. هیچ‌كس دوست ندارد دهانی بدبو و دندان‌هایی زرد داشته باشد. اما چند عادت ساده در میان انسان‌های مدرن و امروزی رواج پیدا كرده كه باعث ایجاد هر دو این اتفاقات ناخوشایند در دهان می‌شود.

لازم هم نیست هزینه زیادی صرف كنید تا از دست بوی ناخوشایند دهان و دندان‌های زرد و بدرنگ خلاص شوید. كافی است این عادت‌ها را بشناسید و برای از بین بردن آنها تلاش كنید. هزینه دندان‌های زیبا برایتان تنها یك جو اراده است.
پزشكان این روزها به این نتیجه رسیده‌اند كه میان دهان و دندان و سایر اعضای بدن ارتباط وجود دارد. یعنی میان باكتری‌هایی كه در دهان زندگی می‌كنند و بیماری‌های قلبی،و كودكانی كه با وزن كم به دنیا می‌آیند ارتباط وجود دارد. دلیلش هم ساده است.
وقتی سیستم دفاعی بدن شما ناچار است با باكتری‌های دهان شما بجنگد، انرژی ندارد كه حواسش هم به نقاط دیگر بدن باشد و با نیروی زیاد در مقابل بیماری‌های دیگر هم مقاومت كند.
مجله نیوزویك در تازه‌ترین شماره خود شش عادت را كه به بیماری‌های دهان و دندان می‌انجامد و راه‌های مقابله با آنها را ارائه داده است.
1- نوشابه زیاد می‌خورید؟ چای و قهوه چطور؟ خوب اگر پاسخ شما به این سوال بله است باید بدانید این یكی از همان عادت‌های بد است كه باید ترك كنید. بسیاری از ما در روز به هر بهانه‌ای كه شده لیوانی چای، نوشابه یا قهوه می‌نوشیم. آمریكایی‌ها (كه مخاطبان مجله نیوزویك هستند) بیشتر قهوه می‌نوشند و ما ایرانی‌ها چای، آن هم با قند. نوشابه‌هایی هم كه اغلب روزها در كنار غذا می‌نوشیم به چای‌ها اضافه كنید. خبر بد این است كه با این كار هر روز بخش كوچكی از سلامت دندان‌هایتان را از آن می‌گیرید. مصرف كربوهیدرات‌ها به ویژه شكر و قند، باكتری‌های تولیدكننده اسید را كه در سطح دندان‌ها زندگی می‌كنند فعال می‌كند. هر بار كه این باكتری‌ها فعال می‌شوند، اسید بیشتری تولید می‌كنند كه باعث تخریب دندان‌ها می‌شود.

2- مهمانی‌های ما ایرانی‌ها پر است از شیرینی و چای. شیرینی‌هایی كه در هر زمان از روز ممكن است سرو شوند. نه صاحبخانه عزیز هنگام تعارف شیرینی و نه ما هنگام خوردن آن به این فكر نمی‌كنیم كه: «پس دندان‌ها چه؟» نهایتش ممكن است به فكر چاق شدن باشیم. برای رفع این عادت هم راه‌حلی وجود دارد. سعی كنید شیرینی را بعد از غذا بخورید كه هم از قدیم گفته‌اند به هضم غذا كمك می‌كند و هم زمانی است كه باكتری‌های ویرانگر دندان‌هایتان خودشان هم در حال فعالیت هستند. در نتیجه شما فرصت اضافه‌ای به آنها برای فعالیت مجدد نمی‌دهید. البته بهتر از شیرینی خوردن پنیر سفت بعد از غذاست چون هم كلسیم دارد و هم PH دهان شما را در حد طبیعی نگه می‌دارد. در نتیجه دهان شما كمتر حالت اسیدی دارد و كمتر هم خراب می‌شود.

3- اگر از آن دسته از آدم‌هایی هستید كه آب كم می‌خورید و هیچ یك از فوائد هزارگانه آب برایتان مهم نیست، لااقل برای خاطر دندان‌هایتان هم كه شده آب بنوشید. آن هم بعد از غذا. نوشیدن آب بعد از غذا نه تنها تكه‌های غذا را از دهانتان می‌شوید بلكه بخشی از باكتری‌ها را هم با خود می‌برد و دهانتان را تمیز می‌كند. از طرفی مثل بقیه نوشیدنی‌ها نیست كه شكر داشته باشد.

4- اگر عاشق گاز زدن یخ و شكلات‌های سفت و آب‌نبات‌ها هستید بدانید كه دارید سلامت دندان‌هایتان را به خطر می‌اندازید. وقتی یخ را با دندان‌هایتان گاز می‌زنید در حقیقت دو كریستال و جسم سخت را در برابر هم به جنگ فرامی‌خوانید. هرچند در اغلب موارد یخ در این نبرد شكست می‌خورد اما دندان‌هایتان هم تحلیل می‌روند. آب‌نبات‌ها و شكلات‌های سخت هم شیرین‌شان به سختی از دهان خارج می‌شود و وقتی آنها را گاز می‌زنید به شیرین‌هایش فرصت می‌دهید در میان درزهای دندان‌ها پنهان شوند.

5- تقریبا دیگر همه می‌دانند كه میوه‌ها برای سلامتی انسان خوب است. این میوه‌های دوست‌داشتنی بر دندان‌ها هم اثرات مفیدی می‌گذارند. سبزی‌ها و میوه‌ها سرشار از ویتامین هستند كه برای لثه بسیار مفید است و از عفونت لثه هم جلوگیری می‌كنند. اثر سوء‌تغذیه بر لثه به سرعت خود را نشان می‌دهد.

6- ممكن است شما نتوانید از آن مزه شیرینی كه به محض جویدن آدامس در دهانتان حس می‌كنید دل بكنید. اما بهتر است بدانید كه بهترین نوع آدامس برای سلامتی دندان‌هایتان آدامس‌های بدون شكر است. این آدامس‌ها نه تنها برای دندان‌ها ضرر ندارند بلكه مفید هم هستند و كمك می‌كنند كه ته مانده غذاها از دهانتان و لای دندان‌ها خارج شوند. این آدامس‌ها ترشح بزاق دهان را هم افزایش می‌دهد. بزاق دهان سرآغاز روشی طبیعی در بدن است كه دهان را پاكیزه می‌كند و اسید دهان را در حد طبیعی نگه می‌دارد.

حتی اگر شما نمی‌توانید از هیچ‌یك از این شش راه پیروی كنید، باز هم می‌توانید دندان‌هایی درخشان داشته باشید. تا زمانی كه دندان‌هایتان را مرتب مسواك می‌زنید و نخ می‌كنید، می‌توانید همه چیز بخورید. پزشكان توصیه می‌كنند از مسواك‌های نرم به جای سفت استفاده كنید چون مسواك‌های سفت سطح دندان‌ها را خراش می‌دهد و با خراب كردن مینای دندان زمان پوسیدگی را كاهش می‌دهد. مسواك‌های برقی هم می‌توانند به شما كمك كنند كه مطمئن باشید به اندازه كافی دندان‌هایتان را سابیده‌اید و البته این سابیدن زیاد هم محكم نیست كه به دندان‌هایتان آسیب بزند. مسواكتان را هر سه تا چهار ماه عوض كنید. اگر هم از مسواك‌هایی استفاده می‌كنید كه نشانگر میزان مصرف دارند، كه كارتان راحت‌تر است.

دکتر علی اکبر عفتی
منبع: http://www.dent-world.com

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.