توصیه های پزشکیسلامت در دوران قبل و بعد از بارداری

بستن لوله هاي رحم درخانمها

بستن لوله هاي رحم در خانمها بستن لوله هاي رحم در خانمها يک روش جراحي است که باعث عقيم شدن خانمها مي گردد . در اين روش لوله هاي رحم بسته مي شود و از انتقال تخمک به رحم جلوگيري مي کند . همچنين با اين کار، از رسيدن اسپرم به لوله رحم و ايجاد لقاح جلوگيري مي شود . روشهاي جراحي مختلفي براي انجام اين کار وجود دارد که دراين روشها ، لوله رحم بريده ، سوزانده ويا با استفاده از يک حلقه ، کليپس يا نوار بسته مي شود.

روش جراحي بستن لوله ها

بستن لوله هاي رحم در خانمها يک عمل جراحي نسبتا ساده مي باشد و اين کار را مي توان هم بااستفاده از بيهوشي عمومي و هم با استفاده از بيحسي موضعي انجام داد . دو روش جراحي که امروزه بيشتر از آنها استفاده مي شود عبارتند از: 1) ميني لاپاراتومي و 2)لاپاراسکوپي . ساير روشهاي جراحي براي بستن لوله هاي رحم شامل لاپاروتومي ، کولپوتومي ، کولدوسکوپي ، هيستروسکوپي و هيسترکتومي مي باشد . هر کدام از اين روشها داراي معايب و مزايايي مي باشند . شما مي توانيد با مشورت با پزشکتان بهترين روش را براي بستن لوله ها انتخاب نماييد.
در روش جراحي لاپاروسکوپي ، شکم را با گاز دي اکسيد کربن پر مي کنند بطوريکه حفره شکم به صورت يک بادکنک از رحم و لوله هاي رحم جدا مي شود . سپس جراح با ايجاد يک برش کوچک در زير ناف ، دستگاه لاپاروسکوپ را که شبيه يک تلسکوپ مي باشد را از اين سوراخ وارد بدن مي کند . يک برش کوچک ديگر ، درست در بالاي خط رويش موهاي عانه ايجاد مي گردد تا از طريق آن دستگاهي که براي بريدن، دوختن يا سوزاندن لوله ها مورد استفاده قرار مي گيرد وارد بدن شود . کل زمان جراحي حدود نيم ساعت طول خواهد کشيد .

بعد ازجراحي توصيه مي شود که دو تا سه روز استراحت مطلق صورت پذيرد و به مدت يک هفته نيز فعاليتهاي سبک انجام شود . فعاليت جنسي را مي توان وقتي که خانم احساس راحتي مي نمايد (معمولا بعد از يک هفته) دوباره از سر گرفت . خانمهايي که جراحي آنها از طريق مهبل انجام مي شود لازم است به مدت دو هفته چيزي را در داخل مهبل خود نکنند تا از بروز عفونت جلوگيري شود.

امکان حاملگي مجدد در صورت باز نمودن لوله ها

بست لوله هاي رحمي را معمولا به عنوان يک روش دائمي در جلوگيري از حاملگي در نظر مي گيرند . با اين حال در بعضي از موارد مي توان دوباره اقدام به باز نمودن لوله رحم نمود ، هر چند که اين ، روش مشکل و گراني مي باشد.

مزاياي بستن لوله هاي رحم

مزاياي اين روش عبارتنداز:
* جلوگيري دائمي از بارداري
* تاثير سريع آن بعد ازعمل جراحي
* عدم اختلال درفعاليت جنسي
* عدم نياز به مراقبتهاي روزانه
* ارزان بودن آن

معايب بستن لوله هاي رحم

معايب اين روش عبارتند از:
* از انتقال بيماريهاي عفوني مقاربتي جلوگيري نمي کند
* نياز به عمل جراحي دارد
* ممکن است نتوان دوباره لوله ها را باز نمود ( در صورت پشيماني از بستن لوله ها)
* نسبت به عمل بستن لوله ها در مردان (وازکتومي) ، عمل مشکل تر و پيچيده تري مي باشد.

parsianforum.com

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.