آموزش و نکات آرایش

اصول تمیز نگه داشتن لوازم آرایش

وقتی صحبت از آرایش می شود؛ تمیز بودن لوازم آن اهمیت بسیاری خواهد داشت.نه تنها خود مواد آرایش شما باید کیفیت خوبی داشته باشد تا به پوست لطمه نزند بلکه لوازم جانبی آن مانند انواع فرچه و براش ها نیز باید کیفیت بالایی داشته باشند و تمیز و بهداشتی استفاده شوند.پد پنکک و فوم سایه چشم می تواند به راحتی آلودگی های روی سطح پوست و روغن و انواع باکتری ها را جذب کند.این آلودگی ها باعث ایجاد جوش های سرسیاه و لک صورت می شوند. این مطلب با آموزش 10 روش ساده به شما این امکان را میدهد که همواره ارایشی تمیز و بدون هیچ آلودگی داشته باشید.

1 – شستن دستها

ساده ترین کاری که میتوانید برای حفظ لوازم ارایشی خود از میکروبها و جرم ها انجام دهید شستن دستها قبل از آرایش کردن است . حتی اگر مثلا در اتاق و یا ماشین و جایی در حال ارایش کردن هستید که دسترسی به آب و صابون ندارید می توانید از مایع های ضد عفونی کننده دست استفاده کنید .

2- همه چیز را تمیز نگه دارید:

برای جلوگیری از جرم گرفتن لوازم آرایشی خود طی یک برنامه منظم و مداوه وسایل خود را با استفاده از راههای زیر تمیز و ضدعفونی کنید

براش ها:

لزومی ندارد برای تمیز کردن براش های آرایشی تان حتما از لوسیون و ژل های مخصوص استفاده کنید.می توانید با روشی بسیار ساده و سریع این کار را انجام دهید:

– ابتدا براش ها را زیر آب گرم نگه دارید و بگذارید آب با فشار از روی آنها رد شود.هیچ گاه براش ها را در آب قرار ندهید زیرا چسبی که موهای براش را نگه داشته؛باز می شود.به آرامی با صابون آنتی باکتریال کف درست کنید و موهای براش را تمیز کنید.سپس براش را با آب ولرم بشویید.این کار را چندبار تکرار کنید تا از تمیز شدن آن مطمئن شوید.
براش ها را پس از شستن روی پارچه تمیزی قرار دهید، تا خشک شود.

– برخی از افراد عادت دارند پس از شستن براش آن را با سشوار خشک می کنند.حتی المقدور از این کار خودداری کنید. حرارت بسیار بالا باعث از بین رفتن موهای براش می شود.

– با اینکه محلولهای پاک کننده بسیاری برای تمیز کردن براش های مختلف آرایشی در بازار موجود است و استفاده از آنها خیلی راحت و ساده است؛شما می توانید با محلول شست و شویی که خودتان آماده کرده اید؛براشها را بشویید.می توانید کمی شامپو را با روغن درخت چای مخلوط کرده و براش ها را تمیز کنید. هنگام شست و شو سعی کنید موهای براش را به آرامی بشویید و زیاد آن را چنگ نزنید.

– همیشه توصیه های مربوط به شست و شو و طرز استفاده از براش های تان را به دقت بخوانید.

– هنگام استفاده از شامپو برای تمیز کردن براشها مطمئن باشید شامپو معمولی است و هیچ گونه نرم کننده ای ندارد.

– قبل از استفاده مجدد از براشها؛مطمئن شوید براشها خشک شده باشند.

اسفنج ها :
حتی اسفنجهایی با کیفیت بالا هم که متداولا استفاده میشوند باید به صورت هفتگی تمیز شوند و بهتر است که تا حد امکان با مواد شوینده ضد باکتری تمیز شوند و همچنین بهتر است در آرایشگاه ها از اسفنج های یکبار مصرف استفاده شود و به یاد داشته باشید که بعد از یک بار مصرف حتما دور ریخته شوند.

ابزار و وسایل:وسایل فلزی مانند تیغ ها، تراش ها ، قیچی و موچین باید حتما با الکل تمیز شوند.

همچنین  دقت داشته که هیچ وقت وسایل خود رادر حمام  مقابل آینه و یا روی میز و هوای آزاد قرار ندهید . و بهتر است که آنها را در حوله نازک یا پارچه ای تمیزو خشک نگه داری کنید .

3- استفاده مشترک از لوازم آرایشی ممنوع

استفاده از رژ یا لوازم آرایش جدید دوستتان ممکن است برایتان جالب باشد اما هیچگاه این کار را انجام ندهید. به اشتراک گذاشتن لوازم آرایش، چه با دوستان نزدیک و چه با مشتریان غریبه آرایشگاه و کــسانی که از جعبه تست لوازم آرایش در فروشگاه استفاده میکنند، یکی از ساده ترین روشهای پخش باکتری است. استفاده از رژ لب دیگران میتواند به سادگی شما را به تبخال مبتلا کند. ابتلا به تورم و خشکی لب هم بسیار بالاست اما از همه خطرناکتر محصولات آرایشی چشم هستند.

4- لوازم کهنه را دور بریزید.

آیا کشوی میزتان پر از لوازم آرایش نیمه استفاده شده است؟ هرچه زودتر آنها را دور بریزید. مواد نگهدارنده موجود در محصولات آرایشی به مرور زمان خاصیت خود را از دست میدهند و محصول فاسد میشود. محصولات کهنه موجب تورم و خارش پوست میشوند. معمولا اگر میخواهید لوازم آرایشتان عمر بیشتری داشته باشند، باید آنها را در محلی خنک و دور از نور و گرمای ناگهانی قرار دهید . پس همواره لوازم خور را جایگزین کنید تا پوست سالمی داشته باشید .

ماندگاری هر یک از محصولات ارایشی

– ریمل: 2 تا 3 ماه

– کرم پودر:6 تا 12 ماه

– پودرها( پنکیک) 1 تا 2 سال

– خط چشم و ریمل:3 ماه

– رژ و برق لب : 1 سال

5- لوازم آرایشی خود را در جای خنک نگه دارید

از آنجا که  رطوبت و گرما سبب رشد میکروبها میشود و همچنین تاثیر مواد نگه دارنده در مواد آرایشی را کاهش می دهد . پس لوازم آرایشی باید به دور از گرما نگهداری شوند ، هرگز آنها را در حمام و یا داشبورد ماشین نگذارید .بهتر است  برای نگه داری آنها یک کابینت و یا سبد پارچه ای خنک و تاریک تهیه کنید .

6- مدادهای آرایشی را تیز نگه دارید

قبل از هر بار مصرف با تراش کردن مدادها آلودگی ها را دور کنید . و بهتر است که برای تیز کردن مدادها از تراش های ضد باکتری استفاده کنید که هم خط لب ها و هم خط چشم را تراش می کنند.

7-  شاید عادت کرده باشید که برس ها و مدادهای آرایشی خود را قبل از استفاده با آب دهان یا اب معمولی خیس کنید ، اما این باعث به وجود آمدن زمینه ی مناسب برای پرورش باکتری ها می شود و این هنگامی که به چشم منتقل می شود و سبب عفونت چشم شوند پس از همین امروز این عادت بد را ترک کنید .

8-  همیشه وسیله آرایش را برای منظوری که ساخته شده استفاده کنید

هیچ وقت از خط لب به جای خط چشم استفاده نکنید با این کار باکتر ی هایی که در دهان شما هستند را به چشم منتقل می کنید و ممکن است سبب سوزش چشم و عفونت شود و یا از رژ لب به عنوان رژ گونه استفاده نکنید با این کار باکتر ی ها و ذرات گرد غبار روی پوستتان را مستقیما وارد دهان میکنید!

9-  به ناراحتی های پوستی توجه کنید

اگر هر گونه تحریک پوستی و چشمی مثل قرمزی و خارش داشتید فوری ماده آرایشی را دور بیاندازید چون ممکن است یا تقلبی بوده و یا تاریخ مصرف آن به پایان رسیده باشد . این بهترین کار است زیرا داشتن پوست سالم بهتر از این است که این حساسیت ها و یا قرمزی پوست به لکه های پوستی تبدیل شود.

10-  مواظب تسترها در مغازه ها باشید

اگر میخواهید رنگ محصولی که میخواهید بخرید را تست کنید حتما از پنبه استفاده کنید و مطمئن شوید که از تستر های یکبارمصرف استفاده میکنید نه یک تستر برای همه.

سخن پایانی:

به یاد داشته باشید که راز آرایش موثر و همیشگی و سالم در رعایت تمیزی و نظافت، و دور ریختن لوازم آرایشی کهنه است.

فائزه پناهی – مجله پزشکی مادر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.