توصیه های پزشکی

لبخند زیبا با لامینیت های دندانی تجربه کنید

چقدر زیباست وقتی كه لبخند می زنید دوردیف دندان سفید رنگ ومرتب بدون وجود كوچكترین مشكلی در چهره شما نمایان شوند . جالب است بدانید براساس آخرین آمار گرفته شده بیش از 85درصد افراداز وضعیت ظاهری دندانهای خود راضی نیستند ودوست دارند با استفاده از تكنیكهای جدید زیبایی دندانهای شان را اصلاح كنند .

باتوجه به این مساله كه درسالهای اخیر معیارهای بهداشتی نسبت به گذشته دچار تحولات اساسی شده وآمار پوسیدگی ها وسایر مشكلات دندانی در برخی از كشور ها بسیار كاهش یافته ،دندانپزشكی وارد عرصه دیگری شده است،یعنی انجام فعالیتهای مختلف زیبایی برروی دندانها والبته درراس این تكنیك ها هم لامینیت قرار دارد كه قطعا تا به حال بارها وبارها نام آن راشنیده اید . برای آشنایی بیشتر با لامینیت ،مزایا .معایب آن دراین مقاله شمارا راهنمایی می كنیم .

لامینیت ومورد استفاده آن
لامینیت به پوسته نازكی از سرامیك اطلاق می شود كه بعد از تراش مختصردندان روی سطح لبی یا گونه ای آنها چسبانده می شود . مهمترین كابرد لامینیت درزیبا سازی دندان ها یا باز گرداندن انها به وضعیت اولیه وحتی تهیه از آن ودر نهایت بهبود زیبایی است .مثلا دندانی كه درنتیجه معالجات ریشه تغییر رنگ پیدا كرده وتیره شده را می توان با لامینیت اصلاح كرد.همچنین در دندانهایی كه چندین بار متوالی پر وبد رنگ شده اند هم می شود از لامینیت استفاده كرد ویا این كه دندانهای چرخیده وتورفته وبد فرم را می شود به شكل دلخواه درآورد.

تاریخچه مختصری از لامینیت های دندانی
لامینیت حدود چندین دهه پیش درهالیوود وبرای ستارگان سینما مورد استفاده قرار می گرفت اما چون در آن زمان چسبها ویا به اصطلاح علمی بایندینگ ها هنوز ساخته نشده بودند .آنها را با چسب معمولی روی سطح دندان می چسباندند وبعد از فیلم برداری بر می داشتند نمونه بارز آن دراكولاست كه دندان های نیش بلندی داشت وبه همین روش چسباندن می شد ولی استفاده از لامینیت های امروزی به حدود 20سال پیش برمی گردد وبا توجه به این كه از آن زمان تا به حال سرامیك ها وچسبها از كیفیت بالاتری برخوردار شده اند كاربرد آن هم گسترش بیشتری پیدا كرده وافراد بسیاری هم از آن برای اصلاح دندانهای خود استفاده می كنند .

لامینیت یا ارتودنسی
خوب البته با ید ارتودنسی و لامینیت را دومقوله مستقل از هم شمرد چرا كه ارتودنسی در صورتی كه درسنین كودكی صورت گیرد بسیار مؤثر تر وكاراتر است. اما چون اغلب افرادی كه ناهنجارهای دندانی دارند دراین مقطع سنی قرار ندارند وضمناً درمان های ارتودنسی طولانی بوده وبه دلیل داشتن سیمهای متعدد برای افراد با سنین بالا چندان خوشایند نیستند طبیعتاً لامینیت طرفداران بیشتری یافته است .

میزان تراش وقالبگیری روكش های لامینیت
میزان تراش بسیار محدود است یعنی حدود  0/7 تا 0/5میلی متر از قسمت لبی یا گونه ای (مسطح ترین قسمت دندان ) تراشیده می شود وپس از قالبگیری وساخت ،لامینیت روی دندان چسبانده می شود ودر مواردی هم كه دندان تورفته است اساساً تراشی لازم نیست ضمن آن كه درتمام انواع تراش ها تنها سطح لبی دندان دست می خورد وبقیه سطوح سالم باقی می ماند. بناربراین درمان لامینیت نسبتا محافظه كارانه وكم صدمهم است.

لامینیت برای دندانهای ساییده شده وشکسته 
مایکی از وظایف اصلاح خنده با Smile line است زمانی که یبماری می خندد لبه دندانهای بالا باید به موازات قوس لب پایین باشند ووقتی دندان ها به هر علتی ساییده وکوتاه شوند این خط خنده برعکس شده وچهره فرد حالت پیری پیدا می کند وبا استفاده از لامینیت وتکنیک های جدید مربوط به ان این ساییدگی ها جبران شده ودندان به وضعیت نخست بر می گردد.

سفید کردن دندان با لامینیت
مسلماً با توجه به این که درسالهای اخیر داشتن دندان های سفید متداول شده است .برای این افراد اگر فرم دندان ها قشنگ است وفقط مشکل در رنگ آنهاست عمل Bleaching یا سفید کردن دندان ها توصیه میشود نه لامینیت چرا که با وجودی که لامینیت یک درمان محافظه کارانه است وبا تراش مختصری روی سطح دندان انجام می شود اما به هر حال دندان دست خورده شده ودیگر بازگشت به فرم اولیه امکان پذیر نیست در حالی که با استفاده از روشهای سفید کردن دندان، پوسیدگی یا توسعه آن باید هر 6ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کرد وبرای کودکان از فلوراید تراپی استفاده کرد.

لامینیت دائمی یا موقت ؟
کاملاً ساده ومختصر است درمان با لامینیت نظیر سایر معالجات دندانپزشکی موقتی است ونه دایمی علتش هم این است که جدا از تحلیل ها وفرسایش های سطح دندان ها مواد به کار رفته در لامینیت ها یا هر درمان دیگر دندانپزشکی طول عمر مشخصی داشته وبه مرور زمان از بین می روند والبته این روند فرسایش وتخریبی مربوط به همه ابزارهای دور وبرماست نه منحصراً دندان مثل اتومبیل ،تلویزیون ،کفش وغیره . بنابراین نمی شود انتظار داشت که درمان با لامینیت مادام العمر بوده ونیاز به تکرار مجدد نداشته باشد .

نظر دندانپزشکان نسبت به لامینیت
امروزه بعید است که دندانپزشکی به عنوان یک درمان لوکس ویا اشتباه نگاه کند .زیرا مراکز علمی دنیا با تمام تحقیقاتی که صورت می دهند چنین دیدگاهی ندارند وبه صورت یک درمان روزمره درآمده است . البته لامینیت نیز یکی از درمان های دندانپزشکی است وهر درمانی جایگاه خود را دارد . مثلاً ایمپلنت نیز همین ویژگی را دارد .

البته بدیهی است درمان های زیبایی ویا ایمپلنت نیاز به دانش وتبحر ودیدگاه هنری ودست هنرمندانه دارد وطبعاً به این دلیل همانطور که کار همه نقاشان یا هنرمندان یکسان نیست کار دندانپزشکان مختلف نیز متفاوت خواهد بود ومن اطمینان دارم اکثریت دندانپزشکان کم وبیش دارای چنین ویژگی هایی هستند .ولی ممکن است دندانپزشکی علاقمند نباشد ویکسری از درمان ها را انجام دهد واین اتفاقاً خیلی خوب است زیرا هر فردی باید نسبت به آنچه که توانایی آن را در خود حس می کند عمل کند

روش های دیگر به غیر لامینیت
بله چون اصولا در دنداپزشکی زیبایی برای اصلاح طرح لبخند زیبایی از روشهای مختلفی استفاده می شود. مثلا گاهی حتی با یک تراش مختصردردندان نیش بد شکل، می توان به زیبایی مطلوب دست یافت بدون این که به دندان صدمه ای بخورد یا حساس شود همچنین اگر لبه دندان دچار بریدگی کوچک یا متوسط باشد با مواد همرنگ دندان که کامپوزیت (composite) نامیده می شوند می توان زیبایی مطلوبی را برای دندان فراهم کرد ویا این که ازماد چسبنده خاص که قابل اتصال با دندان هستند استفاده نمود ودر حقیقت به جای استفاده ازآمالگام هر چند ماده بسیار خوبی است ولی رنگ خوبی ندارد این تکنیک استفاده شود .

لامینت وزیبایی کامل دهان ودندان
باید به این نکته مهم اشاره کرد وآن این است که زیبایی یک مفهوم نسبی است وهیچ تعریف مطلقی در مورد آن وجود ندارد گاهی وجود دندان های طبیعی علیرغم نداشتن ترتیب درست تناسب بیشتری با چهره فرد دارد ولازم نیست که با استفاده از تکنیک های زیبایی به دندان تقارن کامل دارد .

بنابراین کاربرد لامینیت یا هر روش دیگری بیشتر جنبه فردی دارد ونمی شود آن را به صورت تمام تعمیم داد ویا یک الگوی مشخص مثلاً دندان های سالم ومرتب یک فرد یا هنرپیشه ای در یک مجله مشاهد میشود را معیار زیبایی خود قرار داد.

در پایان
تمام درمان های دندانپزشکی نباید نیازهای جویدن ،تکلم ،راحتی وهمچینین فرد را تامین نماید اما گاهی برای بیمار راحتی وجویدن مهم تر است وگاهی زیبایی،برای یک فرد اهمیت بیشتری دارد . برای هر یک از درمان ها روشهای متفاوتی وجود دارد که به بیمار پیشنهادمی گرددو واین در نهایت بیمار است که تعیین کننده نوع درمان می باشد .

به عنوان مثال بیماری که دندان یا دندان هایی را از دست داده است می توان یا یک پروتز متحرک ویا پروتز ثابت ویا ایمپلنت دندان های از دست رفته را جایگزین نمود وطبعاً هر یک از درمان ها هزینه های متفاوتی دارد . بنابراین همواره برای یک مشکل را ههای مختلفی می تواند وجود داشته باشد .

مهمترین کاربرد لامینیت در زیباسازی دندان هاست مثلاًدندان هایی که درنتیجه معالجات

ریشه تغییر رنگ پیدا کرده ویا چندین بارمتوالی پروبدرنگ شده اند و

همینطور دندان های چرخیده وتورفته وبد فرم را بالامینیت می توان اصلاح کرد وبه شکل دلخواه درآورد .

دکتر علیرضا فیروزه

برچسب

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.