انواع رژیم های چاقی و لاغری

کمبود این ویتامین شکمتان را چاق و بزرگ می کند !

 

تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که چربی شکمی و همچنین اندازه‌ی دور کمر بالاتری دارند، بیشتر دچار کمبود ویتامین D هستند. این ویتامین در تماس مستقیم نور خورشید با پوست ساخته شده و همچنین نقش بسیار مهمی در بدن ما ایفا می‌کند.

پیش از این در مورد فواید ویتامین د در همین بخش مطالب زیادی گفته شده است. تحقیقات اخیر نیز نشان می‌دهد ویتامین D از نارسایی قلبی، دیابت و سرطان پیشگیری کرده و خاصیت ضدالتهابی دارد.

کمبود ویتامین D موجب ریزش مو، عفونت دستگاه تنفسی و همچنین بیماری‌های دستگاه ایمنی بدن می‌شود و معمولاً به سلامت استخوان‌ها لطمه می‌زند.

40 درصد مردم آمریکا و 80 درصد مردم ایران مبتلا به کمبود ویتامین D هستند و این یک مسئله‌ی جدی است. برخی از دانشمندان معتقدند که این مسئله یک اپیدمی نادیده گرفته شده است و در سراسر دنیا حدود 1 میلیارد نفر به کمبود ویتامین D مبتلا هستند


 

کمبود ویتامین D
همان‌طور که اهمیت ویتامین D هر روز بیشتر از قبل مشخص می‌شود محققان نیز هر روز زمان بیشتری را به تحقیق در مورد افرادی که ریسک مبتلا شدن به این بیماری را دارند، اختصاص می‌دهند و راه‌های جدیدی را برای پیشگیری از آن ارائه می‌دهند. به این دلیل که این ویتامین نقش بسیار مهمی را در سلامتی افراد ایفا می‌کند، جلوگیری از کمبود آن تأثیر بزرگی را روی جمعیت کل جهان می‌گذارد.

رابطه‌ی بین اضافه وزن و کمبود ویتامین D قبلاً کشف شده بود. محققان تصمیم گرفتند تأثیر آب و هوا و موقعیت مکانی را روی چاقی بررسی کنند و برای این کار از اطلاعات اپیدمیولوژِی چاقی هلند استفاده کردند که راجع به هزاران مرد و زن در سنین بین 45 تا 65 بود.

تمرکز تیم روی چربی کل، بافت چربی زیر پوستی شکم، بافت چربی احشایی و چربی کبدی بود. در بررسی‌ها و تجزیه و تحلیل‌ها آن‌ها اطلاعات را در طیف وسیعی از متغیرهای مخدوش کننده مثل استعمال دخانیات، قومیت، سطح تحصیلات متفاوت، بیماری‌های مزمن و سطوح متفاوت فعالیت بدنی تنظیم کردند.


ویتامین D و چربی شکم
آن‌ها متوجه شدند در بانوان، مقدار چربی کل بدن و چربی شکمی با کمبود ویتامین D در ارتباط است ولی بر چربی شکمی تأثیر بیشتری دارد و در مردان نیز کمبود ویتامین D به طور قابل توجهی با چربی‌های کلیه و شکم ارتباط دارد.
به طور کلی و به عنوان نتیجه، چربی بیشتر شکمی کمبود ویتامین D را به دنبال دارد.

دانشمندان می‌گویند: رابطه‌ی جدی بین افزایش مقدار چربی شکمی و به دنبال آن کمبود ویتامین D، نشان می‌دهد افرادی که اندازه‌ی دور کمر بیشتری دارند، بیشتر در معرض خطر مبتلا شدن به کمبود ویتامین D هستند و باید مقدار ویتامین D خون خود را کنترل کنند و آن را تحت نظر داشته باشند.

دانشمندان در تلاش‌اند که کشف کنند چرا این رابطه وجود دارد! آیا کمبود ویتامین D باعث افزایش مقدار چربی شکمی می‌شود؟ یا چربی شکمی باعث کم شدن مقدار ویتامین D در بدن می‌شود؟ فهمیدن علت و معلول این رابطه زمان زیادی می‌برد. آن‌ها نقل کرده‌اند: به دلیل ماهیت مشاهده‌ای بودن این مطالعه امکان نتیجه‌گیری قطعی در مورد اینکه علت این رابطه چیست وجود ندارد.


به هر حال این رابطه‌ی جدی به نقش احتمالی ویتامین D در چربی‌های شکمی و ذخیره و عملکرد آن‌ها اشاره می‌کند.
رابطه‌ی بین چاقی و کمبود ویتامین D در حال قوی شدن است و قدم بعدی در این موضوع پیدا کردن راهی برای مقابله کردن با آن است.

برچسب

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.