توصیه های پزشکی

مهم‌ترین توصیه‌های طب سنتی درباره بهار چیست..

تأثیر فصل بهار بر بدن

معمولاً در اوایل بهار هنوز سرما و بارندگی تا حدی وجود دارد و این موضوع موجب می‌شود که رطوبت هوا بیشتر شود. اما از آنجایی‌که بدن ما از سرمای زمستان وارد فصل بهار شده، معمولاً سرمای کمتری در این فصل احساس می‌شود.

به طور کلی میزان سرما، رطوبت و گرمای هر منطقه در فصل بهار متفاوت است و از همین رو تأثیر این فصل بر بدن نیز در مناطق جغرافیایی مختلف، متفاوت است. گرم شدن زمین در فصل بهار موجب از بین رفتن سرما از عمق بدن می‌شود.

در این فصل گردش خود افزایش پیدا می‌کند و بلغم انباشته زمستانی به مرور کمتر می‌شود. معمولاً در فصل بهار هورمون‌های شادی و نشاط‌ آور بیشتری در خون ترشح می‌شود و احساس حیات و امید به زندگی بیشتر می‌شود. در این فصل حس و حال عاشقی، خلق آثار هنری و خلاقیت‌های ذهنی افزایش پیدا می‌کند و تحرک جسمی انسان نیز بیشتر می‌شود.

جالب است بدانید که در فصل زمستان بدن تعریق زیادی ندارد و از همین رو مواد زائد در بدن جمع می‌شوند. با شروع شدن فصل بهار این مواد زائد در بدن گداخته می‌شوند و از همین رو بیماری‌هایی مثل جوش، بثورات پوستی، عفونت چشم، خون دماغ شدن، سردرد، قرمزی چشم‌ها و انواع آلرژی در بهار بیشتر است.

توصیه‌های مزاج شناسی فصل بهار

با آغاز بهار از ماه فروردین هوا کم کم گرم می‌شود و زمین نفسی تازه می‌کشد. در این فصل گرمای هوا افزایش پیدا می‌کند و گیاهان شروع به سبز شدن و جوانه زدن می‌کنند. از نظر طب سنتی طبع فصل بهار «معتدل» است.

با شروع بهار گرمای آفتاب شدیدتر می‌شود و حرارت خورشید موجب کاهش سرما و رطوبت می‌شود. معمولاً در بهار هوا آنقدر مطبوع است که شما نه برای گرم شدن نیاز به روشن کردن لوازم گرمایشی دارید و نه برای خنک ماندن نیاز به روشن کردن کولر است.

«ابن‌سینا» در کتاب قانون نوشته است که در فصل بهار حرارت به صورت «بالارونده» است و از همین رو گرمای مرکز زمین کاهش پیدا می‌کند و گرما به سمت سطح زمین حرکت می‌کند.

۱- فعالیت بدنی داشته باشید

در فصل بهار فعالیت بدنی داشته باشید

در فصل بهار انرژی بدن افزایش پیدا می‌کند. یکی از توصیه‌های مزاج شناسی فصل بهار برای خروج مواد زائد، خلط‌های جمع شده در بدن و از بین رفتن بیماری‌ها، افزایش فعالیت بدنی است.

حتما بخوانید 10 مدل طرز تهیه شیرینی عید بدون فر ساده و کم هزینه
جمع شدن مواد زائد در بدن موجب آلودگی خون، ایجاد ورم، جوش‌های پوستی، احساس خواب آلودگی و حتی سرفه در فصل بهار می‌شود. فعالیت بدنی در فصل بهار می‌تواند به از بین بردن این مشکلات کمک کند و بدن شما را از بیماری‌ها حفظ کند.

به خاطر داشته باشید که در فصل بهار باید فعالیت بدنی شما به میزان متوسط باشد تا گرمای زیادی در بدن ایجاد نشود. بهترین زمان ورزش در فصل بهار ۱ تا ۲ ساعت قبل از طلوع آفتاب است که سرمای صبحگاهی کمتر شده است.

۲- غذای کمتری بخورید

در فصل بهار بدن شما به میزان غذای کمتری نیاز دارد. مصرف زیاد غذا به خصوص غذاهای گرم مزاج موجب تشدید علائمی مثل خواب آلودگی، سرفه و جوش صورت در بهار می‌شود. از توصیه‌های مزاج شناسی فصل بهار ین است که در این فصل غذای کمتری بخورید. کم کردن مقدار غذا در بهار موجب کاهش مواد دفعی بدن می‌شود و از بیمار شدن بدن جلوگیری می‌کند.

منظور از کم کردن غذا این نیست که گرسنه بمانید، بلکه باید از مصرف غذاهای اضافی و پرکالری اجتناب کنید. فراموش نکنید که گرسنگی موجب افزایش حساسیت و آلرژی در بدن می‌شود و مشکلات جدی را برای بدن ایجاد می‌کند.

۳- حجامت کنید

بهار بهترین زمان برای «حجامت» است. یکی از توصیه‌های مزاج شناسی فصل بهار خروج مواد زائد از طریق حجامت است. حجامت کردن در بهار به افزایش شادابی و سلامت بدن شما کمک می‌کند و موجب کاهش ابتلا به بیماری‌های مختلف در این فصل می‌شود.

۴- به طبیعت بروید

یکی از تدابیر فصل بهار در طب سنتی «وقت گذراندن در طبیعت» است. در این فصل سعی کنید بیشتر به طبیعت بروید و از بوییدن گل‌ها غافل نشوید. بوییدن گل‌ها و قرار گرفتن در معرض طبیعت زیبای فصل بهار به افزایش نشاط و شادمانی در این فصل کمک می‌کند و یک راهکار ساده برای از بین رفتن استرس و نگرانی و حتی درمان بسیاری از بیماری‌های مرتبط با این فصل است.

۵- غذاهای مفید مصرف کنید

سعی کنید در فصل بهار بیشتر از میوه‌ها، سبزیجات تازه، انواع سالاد، آش‌های بدون گوشت و انواع سوپ استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با لیستی از مفیدترین غذاها در فصل بهار آشنا شوید.

بورانی اسفناج
آش قره‌قروت
شربت زرشک
شربت آبغوره
شربت آبلیمو
شربت رب انار
شربت سکنجبین
کاهو
سوپ جو
حبوباتی مثل ماش، نخودفرنگی و جو
آب ماست و دوغ
عرق‌های گیاهی مثل عرق ختمی، شاه تره و کاسنی

۶- مصرف غذاهای مضر را قطع کنید

مصرف برخی از خوراکی‌ها در فصل بهار مضرات بیشتری برای بدن دارد. در ادامه می‌توانید با لیستی از غذاهای مضر در فصل بهار آشنا شوید.

غذاهای گوشتی
شیرینی‌های دارای شربت و مغز
غذاهای چرب و روغنی
تخم مرغ
غذاهای شور، تلخ و تند
ماست ترش
گوشت گاو
کله پاچه
آجیل‌های بوداده
خورش‌های گوشتی
انواع کباب
شکلات و کاکائو
انواع فست فود

۷- یبوستتان را درمان کنید

عارضه یبوست در فصل بهار بسیار رایج است و این مشکل موجب باقی ماندن مواد زائد در بدن می‌شود. برای درمان یبوست در فصل بهار سعی کنید بیشتر از غذاهایی مثل آش و سوپ استفاده کنید و در کنار آن از خوراکی‌های ملین استفاده کنید.

مصرف آلو خشک و انجیر خشک خیسانده شده در کنار خوردن میوه‌ها و سبزیجات تازه می‌تواند به درمان یبوست کمک کند. فراموش نکنید که درمان یبوست موجب دفع مواد زائد در بدن می‌شود و از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری می‌کند.

حتما بخوانید 2 طرز تهیه مارمالاد پرتقال با ژلاتین و بدون ژلاتین + فوت و فن تلخ نشدن
می‌توانید آلو خشک، انجیر خشک و همچنین سوپ و آش نیمه آماده را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۸- به اندازه حمام کنید

حمام کردن در بهار در ابتدای روز فواید زیادی دارد اما در فصل بهار نباید به مدت طولانی حمام کنید. حمام‌های کوتاه مدت با آب نیم گرم در فصل بهار بسیار توصیه می‌شود. هر چقدر به اواخر بهار نزدیک می‌شویم، هوا گرم‌تر می‌شود و از همین رو نیاز بدن به تعریق افزایش پیدا می‌کند.

بنابراین با نزدیک شدن به اواخر بهار سعی کنید تعداد دفعات حمام رفتن خود را کمی افزایش دهید تا غدد عرق تحریک شوند و سموم راحت‌تر از بدن شما دفع شود.

۹- مراقب وضعیت روحی خود باشید

یکی دیگر از توصیه‌های طب سنتی برای فصل بهار مراقبت از حالات روحی در این فصل است. در ماه‌های ابتدای بهار خون بیشتری به سمت بالا و مغز جریان پیدا می‌کند. این موضوع موجب افزایش احساسات و خشم می‌شود. سعی کنید در این فصل از خشم شدید و شادی ناگهانی و بسیار زیاد پرهیز کنید.

این حالات موجب ایجاد خلط در بدن می‌شوند. برای بهبود حالات روحی در این فصل سعی کنید گلاب و ریحان را استشمام کنید. انجام بازی‌های پرهیجان در فصل بهار چندان توصیه نمی‌شود. می‌توانید انواع عرقیات از جمله گلاب را با بهترین کیفیت از فروشگاه‌ها همواره تخفیف افق کوروش خریداری کنید.

۱۰- از روش‌های سنتی برای درمان مشکلات در فصل بهار استفاده کنید

یکی از مهم‌ترین تدابیر طب سنتی در فصل بهار برای رفع آلرژی و حساسیت‌های فصلی مصرف ۳ روز ماءالشعیر طبی سنتی است. در این مدت نباید از غذای دیگری استفاده شود بعد از این ۳ روز فرد باید تا مدتی از سبزیجات پخته بدون ادویه و کم حجم به عنوان غذا استفاده کنید.

برای درمان عطسه در بهار می‌توانید روزانه ۲ بار حفره بینی و پیشانی را با روغن بنفشه چرب کنید و از مصرف ادویه، غذاهای سرخ کردنی و شکلات و قهوه پرهیز کنید. یکی دیگر از توصیه‌های مزاج شناسی فصل بهار درمان خارش پوست است.

برای رفع این مشکل باید از گیاه خرفه استفاده کنید. این گیاه در درمان خارش‌های فصل بهار و تلخی دهان مؤثر است. می‌توانید این گیاه را به صورت تازه مصرف کنید و یا آب آن را بگیرید و بنوشید.

سوالات متداول

چه کسانی در فصل بهار بیشتر بیمار می‌شوند؟

افرادی که در فصل زمستان پرخوری کنند و تحریم کمی داشته باشند، به دلیل انباشته شدن مواد زائد در فصل بهار بیشتر بیمار می‌شوند.

چطور در فصل بهار بدن را پاکسازی کنیم؟

یکی از مهم‌ترین توصیه‌های طب سنتی درباره بهار برای پاکسازی بدن این است که غذای کمتری در این فصل مصرف کنید تا سموم و مواد زائد کمتری در بدن انباشته شود. مصرف سبزیجات، میوه‌های تازه، سکنجبین و غذاهای سالم نیز می‌تواند به سم‌زدایی بدن در بهار کمک کند.

بهترین روش برای دفع بلغم در بهار چیست؟

مصرف میوه‌های فصل بهار به خصوص میوه‌های نارس و همچنین غذاهای سرد موجب ایجاد بلغم در افراد سردمزاج می‌شود. سعی کنید در ابتدای بهار که هنوز هوا زیاد گرم نشده، کمتر از غذاهای سردمزاج استفاده کنید و بیشتر غذاهایی را مصرف کنید که طبع گرمی دارند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.