درمان و مراقبت از پوست

پاسخ به سوالات شایع در مورد موی صورت آقایان

 

آیا من می توانم نقشی در رویش موی ریش یا سبیل داشته باشم؟
رویش موی صورت بصورت اساسی بر پایه ساختار ژنتیکی شما و مدت زمان پاسخ به درمان با تستوسترون دارد. در واقع رویش موی صورت به مدت زمان شروع رویش موی صورت در دوران بلوغ دارد.

بنابراین هم مقدار و مکان رویش مو و هم کیفیت موی صورت بر پایه ژنتیک استوار است. بعضی مردان موهای ضخیمی دارند و دوره کوتاهی پس از شروع بلوغ یا درمان با تستوسترون دارای صورت پر مویی می شوند، در حالیکه عده ای دیگر هرگز موی کاملی در زیر ریش یا سبیل خود ندارند و بعضی فقط در نواحی چانه و اطراف آن مو دارند و فقط موی کمی در ناحیه گونه دارند.

بعضی ممکن است دارای نواحی طاس در ناحیه ریش باشند و یا ریش آنها بصورت Patchy یا تکه ای باشد. این پترن ارتباط قوی با ویژگی ژنتیکی دارد و ممکن است با نسبت پدری فرد ارتباط قوی نداشته باشد یعنی در صورت پر مویی پدر یا برادر این قضیه رد نمی شود. با توجه به مدت زمان رویش مو پس از شروع درمان با تستوسترون، افراد به اشکال متفاوتی پاسخ به درمان دارند. بطور کلی موی صورت در طی چند سال تمایل به ضخیم شدن دارد و غالبا پسران پس از شروع بلوغ چند سال طول می کشد که موی صورت ضخیم و پری داشته باشند.

بسیاری از آقایان موهای تکه تکه (Patchy) در اوایل و دهه دوم زندگی و یا Teenager دارند ولی ریش آنها در اواخر دهم دوم زندگی یا اوایل دهه سوم پرتر می شود. در مورد کسانی که جهت رویش موی صورت تستوسترون داده می شود، همکاری بسیار مهم است چون ممکن است این پروسه چند سال طول بکشد.

آیا تراشیدن موی صورت باعث ضخیم تر شدن یا رشد سریعتر آن می شود؟
نه، این یک احساس نادرست است. دلایل متفاوتی وجود دارد که موی صورت شما پس از shave کردن به نظر ضخیم تر برسد.
موها در نزدیکی ریشه مو کلفت تر و تیره تر هستند بنابراین با تراشیدن مو، مو را از نزدیکی ریشه یا root، می برید و بنابراین کلفت ترین ناحیه مو در نزدیک پوست وجود دارد که این منظره را ایجاد می کند.
خارج شده از سطح پوست موی تراشیده شده باعث ایجاد حالت زبری روی سطح پوست 1 یا 2 روز پس از shave کردن می شود و با ادامه رشد مو، این حالت زبری کمتر خواهد شد.
اگر این باور درست باشد بیشتر افرادی که هر روز shave می کنند، باید ریش پر و کاملی داشته باشند در حالیکه بسیاری از آنها دارای ریشهای ناکامل و patchy هستند.

آیا رنگ مو می تواند موی صورت را پرتر و ضخیم تر کند؟


استفاده از رنگ مو ممکن است موی صورت را ضخیم تر و پرتر نشان دهد ولی در صورتی که موی صورت خیلی نازک باشد رنگ کردن آن چندان موثر نیست و نمی تواند منظره ریش و سبیل یک فرد بالغ را نشان دهد.
ولی با ایجاد یک سایه می تواند منظره ریش و سبیل را پرتر نشان دهد و در مورد افرادی که موهای ریش بور دارند، منظره پرتری از ریش نمایان کند. در صورتیکه تمایل به رنگ کردن ریش و سبیل دارید از محصولات استفاده کنید که منحصر به موی صورت هستند از جمله “Just for men” که برای سبیل و ریش استفاده می شود و مطمئن باشید که این محصول باعث بروز واکنش آلرژیک یا راش نمی شود، بهتر است قبل از انجام این کار تست انجام دهید.
آیا مصرف ماینوکسیدیل (به عنوان مثال Rogaine) می تواند باعث تسریع رشد موی صورت شود؟
زمانیکه ماینوکسیدیل توسط FDA برای تسریع رشد موی سر تایید شد. هنوز جهت رشد موی صورت تست نشده بود. اگر چه تعداد محدودی گزارشات افزایش رشد موی ریش را با کاربرد ماینوکسیدیل گزارش کرده اند، باید توجه شود مردان trans (دو جنسی) که تحت درمان با تستوسترون نیستند، ممکن است نتایج قابل مقایسه ای با مردان غیر trans پس از بلوغ و یا مردان trans که تحت درمان تستوسترون هستند نشان ندهند.
و از طرفی گزارشات مطرح شده به صورت یک مطالعه evidence مطرح نشده است و پروسه قطعی اثر بخشی ماینوکسیدیل و نتایج آن بطور کامل شناخته شده نیست، ولی می تواند منجر به تحریک موی سر و بدن در بعضی افراد شود. به خانمهایی که ماینوکسیدیل را برای ریزش موی سر استفاده می کنند، توصیه می شود که جهت پیشگیری از رویش موی ناخواسته روی صورت نریزید. گزارشات متعددی بیان می کند، مصرف ماینوکسیدیل موضعی می تواند باعث رویش مو در نواحی غیر مرتبط مثل قفسه سینه، شکم و پشت شود و خصوصا در ناحیه زیر چشمها و گونه بسیار شایع است. بسیار مواقع با قطع مصرف این رویش ادامه خواهد داشت. عوارض جانبی احتمال استفاده از ماینوکسیدیل شامل تحریک پوستی، خارش، درماتیت تماسی، کهیر، ادم و حساسیت است. عوارض جانبی نادر شامل درد قفسه صدری، کاهش میل جنسی، اختلال در بروز erection، طپش قلب سریع یا نامنظم، گرگرفتگی، سردرد، سرگیجه، بی حسی پا و دستها و یا صورت و افزایش وزن سریع است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.