درمان و مراقبت از پوست

کبودی های زیر چشم علل پیدایش و درمان آن

كبودي زيرچشم، مشكلي است كه افراد بسياري با آن مواجه هستند و در بيشتر موارد، همراه با پف زير چشم است. علل بسياري براي اين نوع خاص از بيماري وجود دارد كه از جمله آنها مي‌توان به وراثت اشاره كرد. كبودي زيرچشم نيز مانند رنگ پوست، مو، چشم، نوع صدا مي‌تواند ژنتيكي باشد؛ يعني ممكن است فرزند شما و يا احتمالا پدر يا مادرتان نيز به اين وضعيت دچار باشند. اما وراثت تنها عامل اين عارضه نيست؛ آلرژي‌ها، بيماري‌ها و حتي اشعه‌هاي زيانبار نور خورشيد نيز از عوامل تشديدكننده آن هستند. خوشبختانه با برخي از لوازم آرايشي كه قابليت پوشش‌دهي زيادي دارند، مي‌توان تا حد زيادي اين كبودي‌ها را پوشاند و البته خانم‌هاي بسياري هم چنين كاري مي‌كنند؛ ولي اين روش يك روش درماني نيست و رضايت حاصل از آن كاملا نسبي است. كبودي زير چشم در واقع نوعي بيماري ناشناخته است كه به طور كلي نمي‌توان عامل اصلي آن را معين و آن را درمان كرد؛ ولي با برخي اقدامات مي‌توان از شدت آن كاست و اين تيرگي را كمتر نمود. پيش از هر چيز بهتر است به عوامل زمينه‌ساز اين مسأله اشاره كنيم:
پوست زير چشم بسيار نازك‌تر از پوست ساير قسمت‌هاي بدن است و به خاطر نازكي بيش از حد با گردش خون در بافت‌هاي زيرين سطح پوست، كبودي خون در اين قسمت‌ها منعكس مي‌شود. به طور كلي برخي عوامل تشديدكننده اين كبودي عبارتند از:
پوست‌هاي بسيار نازك و لطيف
نور خورشيد كه با تحريك رنگدانه‌هاي پوست و افزايش تعداد آنها، موجب تيرگي بيشتر پوست مي‌شود. آلرژي‌ها كه معمولا با خارش پوست اطراف چشم‌ها و پلك‌ها همراه هستند. اين مسأله سبب خونمردگي و كوفتگي در رگ‌هاي كوچك خوني مي‌شود و نهايتا پوست نواحي زيرچشم‌ها تيره‌تر به نظر مي‌رسد.
سرماخوردگي وعفونت‌هاي سينوسي كه موجب افزايش فشار به رگ‌هاي خون پوست زيرچشم‌ها و كبود به نظر رسيدن آنها مي‌شود. استفاده از عينك‌هاي سنگين و نامناسب كه روي سياهرگ‌ها و مويرگ‌هاي زير چشم فشار آورده و در نهايت موجب كوفتگي و گشاد شدن رگ‌هاي خوني و تيرگي بيشتر زير چشم‌ها مي‌گردد.
كاهش آب بدن
ساختار استخوان‌ها، چشم‌هاي گود رفته و پيشاني برجسته و جلو آمده معمولا موجب ايجاد سايه در زير چشم و كبودتر به نظر رسيدن آن مي‌شود.  قاعدگي و بارداري. تغييرات هورموني بدن زنان در اين دوران باعث مي‌شود رنگ پوست كمرنگ‌تر و در نتيجه زير چشم‌ها كبودتر به نظر آيد؛ در حالي كه رنگدانه‌هاي تيره زير چشم‌ها تغييري نكرده‌اند. تغذيه نامناسب و فقر مواد غذايي و كاهش ناگهاني وزن بدن موجب آويزان شدن و نازكي بيشتر پوست زير چشم‌ها مي‌شود و فرو رفتگي و تيرگي آنها را تشديد مي‌كند.
خواب و مشكلات مربوط به آن. برخي افراد شب‌ها به اندازه كافي نمي‌خوابند و يا كيفيت خواب خوبي ندارند. كيفيت خواب مهم‌ترين عامل در سرحال بودن و بيمه شدن در برابر بيماري‌هاست. خيلي‌ها عادت دارند نقشه‌هاي روزمره خود را قبل از خواب بررسي كنند و همين مسأله باعث مي‌شود خواب با كيفيتي نداشته باشند و در طول روز زيرچشم‌هاي‌شان تيره‌تر به نظر آيد. داروهاي خاص، مثل داروهاي مربوط به فشارخون مي‌توانند موجب گشادي رگ‌هاي ريزخوني شوند كه چون پوست زيرچشم‌ها نازك‌تر است، در اين قسمت قابل مشاهده است. با افزايش سن، پوست نازك‌تر و ماهيچه‌هاي بالا و پايين چشم‌ها شل‌تر مي‌شود و زيرچشم‌ها تيره‌تر به نظر مي‌رسند.
راه‌هاي كاهش سياهي زيرچشم:
پيروي از يك رژيم غذايي صحيح و مناسب در اين مورد كمك‌كننده است. همچنين، خوردن گلابي موجب كمرنگ شدن تيرگي زيرچشم‌ها مي‌شود، گلابي سرشار از آنتي‌اكسيدان‌ها، مس و ويتامين C است.
از مصرف بي‌رويه نمك بپرهيزيد.
سيگار نكشيد
به طرز خوابيدن خود دقت كنيد. سر را كمي بالاتر از سطح بدن قرار دهيد تا جاذبه زمين باعث تجمع مايع بيشتر در زير چشم‌ها نشود.
اطراف چشم را با يك كرم مرطوب‌كننده كمي چرب كنيد.
صبح‌ها كه از خواب بيدار مي‌شويد، صورت‌تان را با آب خنك بشوييد؛ با اين كار رگ‌هاي خوني زير چشم‌ها به يكباره بر اثر سردي آب منقبض و پس از چند دقيقه به صورت واكنشي متورم مي‌شوند. افزايش خون‌رساني كمك بسياري به رفع كبودي زير چشم مي‌كند.
از ميزان استرس‌هاي خود تا حد امكان بكاهيد. تنش‌هاي روحي موجب تشديد اين كبودي‌ها مي‌شود.
به طور كلي زندگي آرام، تغذيه سالم و خواب كافي كمك بسياري به برطرف شدن كبودي زير چشم و كمرنگ شدن آن مي‌كند.
اگر از چاي كيسه‌اي استفاده مي‌كنيد، بعد از استفاده در حالت نيمه گرم آن را روي ناحيه زيرچشم‌ها قرار دهيد. اين كار چين و چروك‌هاي ريز زير چشم و كبودي آن را كاهش مي‌دهد.
يك خيار را پوست بگيريد و پوست آن را در اطراف چشم‌هاي خود قرار دهيد و دست كم پانزده دقيقه در همين وضعيت ريلكس كنيد. به زودي شاهد اثر فوق‌العاده آن روي پوست نواحي زير چشم خود خواهيد بود.

دنیای سلامت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.