خواص درماني گیاهان و میوه ها

گريپ فروت، فوايد و مضرات

از ضخامت و کلفتی پوست گریپ فروت به آبدار بودن یا نبودن آن می توانید پی ببرید. برای تشخیص اینکه گریپ فروت ضخیم است یا نازک به انتهای آن یعنی قسمتی که به ساقه مربوط می شود توجه کنید

در این قسمت از گریپ فروت برآمدگی ایجاد شده است و اصولاً ناصاف و پر چین به نظر می رسد که پوست آن ضخیم است و هر چه پوست گریپ فروت ضخیم تر باشد پر آب تر است.


میوه ای برای شكنندگی مو ،گریپ فروت، میوه ای است شبیه پرتقال، ولی درشت تر از آن و درون آن به رنگ های سفید ، صورتی و قرمز پرورش می یابد و گاه به اندازه یك طالبی بزرگ رشد می كند.

 

میوه گریپ فروت دارای پوست زرد روشن است. قسمت هایی كه از درخت گریپ فروت مورد استفاده غذایی و پزشكی قرار می گیرد عبارتند از: میوه و گل

 

خواص گریپ فروت :

 

گریپ فروت ، اشتها را تقویت می كند.

 

گریپ فروت ، عمل هضم را آسان می نماید و جریان عصیر (شیره) معدی و ترشح كیسه صفرا را سرعت می بخشد.

 

گریپ فروت ، دارای ویتامین «ث» است. این ویتامین در حفظ سلامت قلب و عروق بدن موثر است.

 

گریپ فروت ، به تولید قند و مواد حیاتی دستگاه بدن كمك می كند.

 

گل های گریپ فروت از نظر طبی خاصیت ضد تشنج و لرز دارد و آن را دم می كنند و در موقع تشنج و تب می نوشند.

 

اگر گریپ فروت را صبح ناشتا بخورند، خواص ادرار آور آن زیاد می شود و سموم از بدن خارج می كند.

 

گریپ فروت ، خون را تصفیه می كند و كلیه و كبد را پاك می نماید.

 

گریپ فروت ، ضد خونریزی و بواسیر است.

 

گریپ فروت ، میوه ای خنك است و عطش را رفع می كند.

 

گریپ فروت ، اختلال های مفصلی را درمان می كند.

 

گریپ فروت ، برای كسانی كه موهای سرشان می شكند، تجویز می شود.

 

گریپ فروت ، برای كسانی كه عفونت های ریوی و تب خیز دارند مفید است.

 

گریپ فروت ، علاوه بر مواد معدنی ( آهن و كلسیم) دارای ویتامین های آ، ب1، ب2، پ پ، ث است.

 

گریپ فروت خطرناک

آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که فکر می‌کنید، اگر نصف یک گریپ‌فروت را به عنوان صبحانه بخورید، صبحانه‌ای بسیار سالم داشته‌اید؟ شاید، البته به این شرط که تا مدت‌ها بعد از آن، داروی خاصی برای خوردن نداشته باشید. چون در غیر این صورت، ممکن است با همان داروی معمولی، خطرات جدی به سراغ شما بیاید.
به گزارش نیوساینتیست، تعامل بین گریپ‌فروت و برخی از داروها ممکن است به طور ناخواسته باعث اووردوز (مصرف بیش از حد)‌ شود. برای فهمیدن این که گریپ‌فروت، تا چه حد و بر چه درصدی از داروها موثر است، دیوید بیلی از دانشگاه وسترن اونتاریو واقع در کانادا، مطالعات و اطلاعات مربوط به تجویز داروهای مختلف را مرور کرده تا ببیند در چه مواردی،‌ ردپایی از واکنش‌های ذکر شده پیدا می‌شود. وی به این نتیجه رسید که در بین 85 دارویی که می‌توانند با گریپ‌فروت واکنش بدهند، در 43 مورد، وکنش دارو با این میوه، می‌تواند تاثیرات شدیدی بر بدن داشته باشد. به علاوه، از سال 2008/ 1387 به بعد، با وارد شدن داروهای جدید به بازار عرضه دارویی، به تعداد این داروها در حدود 24 درصد افزوده شده است.
اما گریپ‌فروت چه تاثیری بر این داروها دارد؟ به گفته محققین، مواد شیمیایی موجود در میوه گریپ‌فروت، نوعی آنزیم را در بدن از بین می‌برد که خود مسئول از بین بردن برخی مواد و از جمله داروها در بدن است. بنابراین، با خوردن گریپ‌فروت، دیگر آنزیمی وجود ندارد تا داروی مصرف شده را به موقع در بدن از بین ببرد و این دارو همچنان آزادانه در بدن گردش خواهد کرد. ماندن دارو در بدن، می‌تواند منجر به اووردوز (مصرف بیش از حد) شود. به گفته بیلی،‌ نوشیدن یک لیوان آب گریپ‌فروت کافی است که تا حتی ساعت‌ها بعد، اگر داروی مخصوصی بخورید، باعث شود آن دارو بیش از مدت زمان مجاز در بدن شما بماند.
واکنش گریپ‌فروت و دارو در شدیدترین حالت، موقعیتی به نام تورسید دو پوینتز ایجاد می‌کند، حالتی که می‌تواند باعث ایست قلبی و مرگ شود. این حالت در ترکیب گریپ‌فروت و داروهای ضد سرطان به وجود می‌آید.
بیل ویدمر، از آزمایشگاه مطالعات گیاهی و باغبانی آمریکا واقع در فورت‌پیس فلوریدا در این‌باره می‌گوید: «البته در مورد داروهای خاص، قطعا احتیاط لازم و ضروری است. اما افرادی هم هستند که معتقدند در این زمینه، زیاده‌روی و اغراق شده است».

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.