اصول دکوراسیونگالري تصاوير دكوراسيوننوروز با زندگی

راهنمای خرید و تغییر فوری دکوراسیون و چیدمانه عید نوروز 1400+ تصاویر و ایده

کارهای ضروری که پیش از عید نوروز باید انجام دهیم

اسفند قدم به قدم در حال رفتن است و روزهای پایانی سال نزدیک میشود . روزهایی که با خانه تکانی عید نوروز و تغییر دکوراسیون های این روزهای خانه ها عجین شده است . خانه تکانی عید نوروز و تغییر دکوراسیون با رسیدن سال نو یکی از عادت هایی است که بیشتر مردم هر ساله در روزهای پایانی سال انجام میدهند.عید نوروز

با آغاز اسفند ماه، شمارش معکوس برای رسیدن بهار و سال نو هم آغاز شده است. یکی از آیین های پسندیده، جذاب و در عین حال دردناک در این شب و روزهای آخر سال، مراسم خانه تکانی است. رسمی که از پشت بام خانه آغاز می شود و تا زیرزمین و جلوی در و کوچه و پیاده رو هم ادامه پیدا می کند. علاوه بر خانه تکانی، یکی دیگر از کارهایی که به طور معمول هر چند سال یک بار انجام می شود، خرید و نونوار کردن اسباب ضروری منزل است. در این پرونده سعی کرده ایم به طور خلاصه راهکارهایی ساده، کاربردی و مقرون به صرفه برای خرید و تعمیر لوازم ضروری منزل بیان کنیم. امیدواریم کمکی به اقتصاد و جیب اعضای خانه باشد!

کارهایی که در خانه تکانی عید نوروز باید انجام دهیم
بهار را به خانه بیاوریم

نزدیک شدن به فصل بهار و عید نوروز، بی خیال ترین آدم ها را هم ناخودآگاه به جنب و جوش وامی دارد. همه اش هم حرفِ خرید وسایل نو نیست که به بهانه شرایط نامساعد مالی، بی خیال تغییر و تحول در ظاهر خودمان و خانه شویم. گاهی می شود با هماهنگ کردن چند دست لباس قدیمی، این بار به شکلی تازه، یک تیپ زیبا خلق کرد یا با تغییر دکور و رنگ آمیزی دیوارها و جا به جا کردنِ چند وسیله، سر و شکل و حال و هوای تازه ای به محیط خانه داد. کافی است حس و میل قشنگ درونی مان برای تغییر در سال نو را بی خیال نشویم و دل به تغییر فصل بدهیم و دست به کار شویم.

بگذارید خانه نفس بکشد!

اولین و مهم ترین قدم برای خانه تکانی عید نوروز و تغییر اساسی دکور، خالی کردن خانه از تزیینات شلوغ و زیاد است. تزئینات زیاد، هم فضای خانه را کوچک و به هم ریخته نشان می دهد و هم گرما و صمیمیت محیط را می گیرد. اگر خانه تان پر از قاب و مجسمه و گلدان و گل مصنوعی و قالیچه تزیینی و لوستر و معرق است، در اولین فرصت دست به کار شوید و محیط خانه را حسابی خلوت کنید. این روزها ثابت شده، دکوراسیون ساده و خلوت، به تمرکز و آرامش بیشترِ اهالی خانه هم کمک می کند. برای زینت بخشیدن به یک نشیمنِ متوسط، یک گلدان و یک تابلو کافی است. بگذارید خانه نفس بکشد.

دیوارها را رنگ کنید، خانه جان می گیرد!

راه های زیادی برای زیباتر کردن محیط منزل برای عید نوروز وجود دارد. پوشاندن دیوارها با کاغذ دیواری های چشم نواز، عوض کردن فرش ها و پرده ها، پوشاندن کف با کفپوش ها و پارکت های جذاب و گران قیمت. اما اگر به دنبال ساده ترین و ارزان قیمت ترین روش ها هستید، رنگ آمیزی یک دیوار یا بخشی از یک دیوار با رنگ های متفاوت و پرانرژی، بهترین راه است. دست شما باز است که نورگیرترین ضلع نشیمن یا پذیرایی را با رنگی جذاب بپوشانید. منتها دقت کنید از رنگی استفاده کنید که در طولانی مدت روی اعصابتان نباشد. زرد خالص، قرمز خالص یا تونالیته های نارنجی، گاهی چشم را اذیت می کند و ممکن است خیلی زود خسته و دلزده تان کند.

در عوض استفاده از رنگ نامتعارفی مثل سبز و طیف غنی آن مثل زیتونی، پسته ای یا سبز-آبی، آرامش را بر خانه تان حاکم می کند و در کنار زیبایی رنگ ها، شما هم از بودن در کنار زیبایی ها لذت خواهید برد. رنگ های روشن، فضای خانه را بزرگ تر و رنگ های تیره، فضا را بسته تر نشان می دهد. باور کنید برای رنگ کردن یک دیوار، به حضور یک آدم حرفه ای یا تسلط بر تخصص رنگ آمیزی ساختمان نیاز نیست. یک برسِ مدور، یک سطل رنگ و مقداری آب به اضافه کمی ذوق و خلاقیت کافی است تا محیط منزلتان از سفید یا خاکستریِ یک دست دربیاید و دیوارها جوانه بزنند.

با جزییات خوشرنگ، به خانه رنگ بدهید

چشمگیرترین دیوار خانه را رنگ زدید؟ خب بد نیست برای تکمیل شدنِ زیبایی آن ضلع از نشیمن و پذیرایی، تعدادی لوازم دکوریِ همرنگ یا متضاد با رنگ دیوار، در همان گوشه و کنار قرار دهید. برای این کار هم لازم نیست در فروشگاه های لوازم خانگی راه بیفتید و مثلا گلدان و تابلو و آباژور سبزرنگ بخرید. کافی است دور و برتان را نگاهی بیندازید و خانه را این بار با دیدی متفاوت ببینید و وسایلی که رنگشان به هم نزدیک است را تفکیک کنید و با در کنارِ هم گذاشتنشان، چیدمانی چشم نواز خلق کنید. برای تزیین یک دیوار زیتونی، چه چیزی بهتر از یک تابلوی قهوه ای یا یک گلدانِ اُخـرایی روی یک میز عسلیِ کِرِم رنگ. برای خلق دکور و چیدمانی خوشرنگ، لازم نیست نقاش باشید و درس رنگ شناسی خوانده باشید، کافی است به حس و تشخیص درونی تان اعتماد کنید.

روشنایی فضای خانه را تنظیم کنید

گاهی همه اجزای خانه مان، زیبا و چشم نواز است اما به خاطر نبود نور کافی، این زیبایی به چشم نمی آید و محیطِ خانه، تاریک و دلمرده است. در مصرف برق اسراف نکنید اما یک وقت هایی، عوض کردنِ یک لامپ سوخته یا جایگزین کردن یک لامپ پرمصرف با چند لامپ کم مصرف یا حتی نورپردازی موضعیِ بخشی از نشیمن به وسیله یک آباژور ساده، جلوه تازه ای به محیط خانه می بخشد. به شکل کلی در طراحی داخلی منزل، سه نوع نورِ کلی (ملایم و سراسری)، کاربردی (روشن و متمرکز) و دکوراتیو (فانتزی و نمایشی) وجود دارد که شما می توانید بنا به نیاز خانه از هر کدام در محل مناسب استفاده کنید.

خانه باید سبز باشد!

همه مان می دانیم که طبیعت، سبزیِ چمنزار و درختان، شادابیِ گل های رنگارنگ، آواز پرندگان یا صدای امواج دریا، چقدر حال آدم را خوب می کند و چه تاثیر مثبتی بر خلق و خوی افراد دارد. منتها همه مان هم می دانیم که با توجه به سبک زندگی های این روزها در آپارتمان های نقلیِ کم نور، چقدر زندگی در طبیعت و با طبیعت، دشوار و دور از ذهن است. پس راهی نمی ماند جز این که در حد وسع مان، طبیعت را به فضای خانه بیاوریم. گلدان های بزرگ در نشیمن، کاکتوس های کوچک روی کانتر آشپزخانه، گلدانی گل روی میز غذاخوری، آکواریومی از ماهی های ریز زینتی، صدف و گوش ماهی های درشت کنار روشویی و… همه می تواند تلاشی باشد برای این که در روزهای نزدیک به بهار، طبیعت را به خانه بیاوریم.

راهنمای خرید وسایل ضروری هر خانه
بزن بریم بازار!

به طور معمول بیشتر خانواده های ایرانی، هر چند سال یک بار با عوض کردن تعدادی از وسایل خانه، به پیشواز عید نوروز می روند. ساده ترین روش نو کردن وسایل، خریدن جنس نو است! در ادامه به مرور مهم ترین نکاتی که برای خرید چند وسیله مهم خانه لازم است بدانیم، می پردازیم.

فرش

برای خرید یک فرش بهتر است قبل از ظاهر و زیبایی، به جنس و دوام آن توجه کنید. یادتان باشد که یک فرش کامل باید دارای ترکیب درست در تراکم، گره و الیاف باشد. تراکم به نزدیکی گره ها گفته می شود. هرچه پرز (خواب) و شانه ها پرتراکم تر باشد، فرش شما دوام بیشتری خواهد داشت. به چرخش الیاف به دور خود، گره گفته می شود. هرچه چرخش های الیاف محکم تر باشد به دوام فرش افزوده می شود. فرش های ماشینی موجود در بازار به طور معمول 500، 700، 900، 1000 و 1100 شانه و با تراکم های 1000، 1200، 1400، 1700، 2000، 2250، 2750 هستند؛ اگر در کنار دوام، به زیبایی فرش هم اهمیت می دهید باید فرشی که شانه و تراکم بیشتری دارد انتخاب کنید ولی اگر فقط دوام برایتان مهم است، برخی فرش های 500 شانه با تراکم 1200 یا 1000 هم مناسب هستند.

حتما موقع خرید قالی دستی به پشت آن نگاه کنید. اگر گره ها منظم، پشت سر هم و یک اندازه بود که هیچ، ولی اگر اندازه گره ها متفاوت، نامنظم و گاهی با فاصله بود یعنی بافنده یا بی دقت بوده، یا یک جای کار می لنگد! اگر فضای کوچکی در خانه دارید و می خواهید بزرگ تر نمایان شود، بهتر است از فرش هایی با رنگ های روشن استفاده کنید. اگر فضای خانه تان بسیار بزرگ و کم اثاثیه جلوه می کند، بهتر است سراغ فرش هایی با رنگ های تیره بروید؛ این نوع فرش ها فضایی دنج، گرم و صمیمی به وجود می آورند. فرش هایی که دارای چند رنگ مختلف هستند یا طرح هایی تو در تو دارند، ذرات کوچک گرد و غبار و خاک را کمتر از دیگر فرش ها نشان می دهند. اگر خانه ای دارید که در معرض گرد و غبار و دوده است، بهتر است یکی از همین انواع فرش ها را انتخاب کنید.

مبلمان

مبلمان تنها به میز و مبل و صندلی محدود نمی شود و ویترین، کشو و حتی جاکفشی را هم در بر می گیرد. برای خرید مبلمان ابتدا کل بودجه خود را تخمین بزنید و بعد ببینید که برای هر آیتم تا چه اندازه می توانید هزینه کنید. شاید بخواهید برای خرید یک میز با کیفیت و مرغوب که قرار است برای چند سال از آن استفاده کنید هزینه بالاتری پرداخت و برای یک صندلی کودک که به سرعت غیر قابل استفاده می شود، هزیه کمتری صرف کنید. در برنامه ریزی برای خرید مبلمان به عرض راه پله ها، متراژ راهروها و عرض در ورودی هم توجه کنید. مبلمان از جنس های مختلفی ساخته می شود که عموماً انواع چوبی و غیر چوبی آن در بازار های ایران موجود است.

عمده محصولات مبله از چوب سخت (چوب جنگلی) یا چوب نرم ساخته می شوند. چوب سخت به چوب درختانی مانند ماهون، گردو، افرا، بلوط، گیلاس، غان (توس)، ساج و چوب نرم هم به چوب درختانی مانند کاج و صنوبر، ماموت (چوب سرخ) و سدر گفته می شود. مبلمانی که از چوب های نرم ساخته شده باشد به مراتب از چوب های سخت ارزان تر و در بیشتر موارد با مقاومت کمتر است. برای روکش مبل هم از پارچه های مختلف طبیعی و مصنوعی استفاده می شود. جنس پارچه با قیمت مبلمان ارتباط مستقیم دارد و هر چه مرغوب تر باشد قیمت مبلمان هم افزایش پیدا می کند. این نکته را هم به خاطر داشته باشید که کارخانه های تولید پارچه هیچ گاه پارچه های به کار رفته در مبلمان را جزو گارانتی خود به حساب نمی آورند. همچنین اگر خانواده پرجمعیت و پر رفت و آمدی دارید سعی کنید مبلمانی با تم رنگیِ خاکستری و قابل شست وشو بخرید تا شب عید سال آینده دردسر نظافت مبلمان هم به مصائب خانه تکانی اضافه نشود!

پرده

پرده ها جزو وسایلی هستند که تاثیر زیادی روی فضای نشیمن دارند. درباره مقدار پارچه پرده سخاوتمندانه عمل کنید. پرده ها حداقل باید دو برابر عرض پنجره باشند. همچنین پرده باید به اندازه کافی بلند باشد. اگر می خواهید پرده شیک و زیبا به نظر برسد، آن را بلندتر انتخاب کنید تا روی زمین را بگیرد و اگر می خواهید تمیز جلوه کند، بهتر است تا نزدیک زمین باشد. منتها پرده های آشپزخانه نباید تا پایین پنجره برسد چون به طور معمول مقدار زیادی چربی به خود جذب می کند. همیشه پرده های اتاق و سالن را تا جایی که ممکن است نزدیک به سقف نصب کنید تا دیوار را کشیده تر نشان دهید و به ابهت پرده و اتاق بیفزایید. برای کنترل درجه حرارت و مقدار نور از پارچه های مناسب استفاده کنید. پارچه های کتان، نور را از خود عبور می دهند و پوشش مناسبی برای گرم تر شدن اتاق در زمستان و خنک تر بودن آن در تابستان هستند.
پوشش های ضخیم به دلیل جلوگیری از ورود نور، برای اتاق خواب ها مناسبند. کتان، پارچه ای همه کاره و قابل شست وشو است. مخمل، یک پارچه لوکس به حساب می آید و در عین حال برای بعضی اتاق ها سنگین است. پارچه های توری، سبک و زیبا هستند اما از آن ها بدون زیر پرده برای جاهایی که دید دارند، استفاده نکنید. در نهایت پرده های پشمی به خاطر سنگینی، یالان و تزیینات را به خوبی نشان می دهند. فارغ از این ها مطمئن شوید که پرده با مبلمان همخوانی دارد. پرده های مخملی با رنگ های کلاسیک برای خانه های بزرگ مناسب است و پرده های ساده و نازک برای خانه های کوچک و ویلایی.

 

برچسب

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.