درمان و مراقبت از پوست

بـــرای دست‌هايی كه در پی زيبایی اند

معمولا اولين چيزي كه هركس را به سمت آيينه مي‌كشاند، ديدن چهره است. گرايش فطري انسان به زيبايي بيشتر، امري است انكارناپذير؛ ولي اين زيبايي فقط به صورت محدود نمي‌شود. برخي از خانم‌ها به سلامت پوست و زيبايي چهره خود  اهميت بسياري مي‌دهند، ولي از وضعيت دست‌هاي‌شان غافلند؛ دست‌هايي كه همواره و در همه كارها همچون آشپزي، تايپ، رسيدگي به امور خانه و خانواده و… آنها را ياري مي‌كند. ولي چرا به اين عضو بسيار فعال بدن، توجه خاصي نمي‌شود؟
ما چند روش ساده به شما پيشنهاد مي‌كنيم تا دست‌هايتان لطيف‌تر و زيباتر به نظر برسند:

مرطوب كردن
اگر هميشه با كاغذ سروكار داريد، بايد اهميت بيشتري به مرطوب كردن دست‌هاي‌تان بدهيد. برخي افراد به اشتباه فكر مي‌كنند كه اگر هر روز به ميزان كافي آب بنوشند، نياز پوست‌شان به آب كاملا برطرف مي‌شود و پوست مرطوبي خواهند داشت؛ اما اين كافي نيست. فراموش نكنيد كه پوست ما نياز به توجه خاص دارد. بزرگ‌ترين بخش بدن انسان پوست است و بايد اهميت زيادي به آن داد. ما اغلب به آرايش و زيبايي چهره خود اهميت مي‌دهيم؛ زيرا مي‌دانيم در برخورد با ديگران صورت بيش از هر عضو ديگري جلب توجه مي‌كند؛ اما فراموش مي‌كنيم كه دست‌ها نيز به مرطوب كردن و استفاده از كرم ضد آفتاب نياز دارند.
مانيكور خانگي
شما مي‌توانيد خودتان درخانه ناخن‌هاي‌تان را مانيكور كنيد. اين كار بسيار ساده و آسان است. تمام چيزهايي كه براي اين كار نياز داريد، شامل كرم ناخن، سوهان ناخن، چند عدد لاك ناخن و تميزكننده پوست مي‌شود. وقتي كه پوست‌تان نرم و مرطوب است، انعطاف‌پذيري بيشتري دارد. در اين حالت مي‌توانيد پوست اطراف ناخن‌ها را تميز و صاف كرده، سپس از كرم ناخن و دست استفاده كنيد، زيرا وقتي دست‌ها با آب نسبتا گرم مرطوب مي‌شود، تمام مواد مغذي موجود در كرم جذب ناخن‌ها و دست‌ها مي‌گردد. اگر با كامپيوتر زياد سر و كار داريد و دست‌هايتان خيلي مشغول است، ترجيحا ناخن‌هاي خود را كوتاه نگاه داريد. يك ناخن‌گير تميز و يك سوهان ناخن با كيفيت به شما كمك مي‌كند تا اين كار را به خوبي انجام دهيد. يك سمت سوهان ناخن براي سوهان كشيدن بايد زبرتر و طرف ديگر آن براي مرتب كردن و زيبايي نهايي بايد نرم‌تر باشد. يك لاك با رنگ دلخواهتان انتخاب كنيد. اگر در حين لاك زدن مقداري از آن به پوست اطراف ناخن‌ها ماليده شد، دستپاچه نشويد؛ كمي صبر كنيد تا لاك ناخن‌هاي‌تان كاملا خشك شود، سپس دست خود را در محلول آب گرم و صابون قرار دهيد. حالا لاك به راحتي از اطراف ناخن‌ها پاك مي‌شود و ناخن‌هاي‌تان زيبا و كامل به نظر مي‌رسند.
يكي از بهترين و ساده‌ترين كارها براي زيبا به نظر رسيدن دست‌ها اين است كه اصلا ناخن‌هاي خود را نجويد. برخي افراد به انجام اين كار عادت دارند و سال‌هاست كه ناخن‌هاي‌شان را مي‌جوند. با اين كار نه تنها ناخن‌ها ظاهر ناخوشايندي پيدا مي‌كنند، بلكه بعدها هم اگر ديگر ناخن‌هاي‌تان را نجويد و بخواهيد آنها را بلند كنيد، ناخن‌ها بسيار ضعيف و شكننده خواهند بود. ناخن جويدن يكي از علائم اضطراب و استرس شديد است. وقتي ناآرام و بي‌قرار هستيد، آدامس بجويد، شروع به تاب دادن موهاي‌تان كنيد و يا اينكه چيزي بخوريد. بايد سعي كنيد دست‌ها و دهان‌تان مشغول كار ديگري باشند. حتي افرادي كه عادت به ناخن جويدن ندارند هم در مواقع پراسترس و پرتنش به‌طور ناخودآگاه اين كار را انجام مي‌دهند. دو راه براي جلوگيري از اين وضعيت وجود دارد. شما مي‌توانيد نگراني‌هاي خود را كنار گذاشته يا با آنها مقابله كنيد و يا از عامل بازدارنده كمك بگيريد. برخي عوامل بازدارنده عبارتند از استفاده از يك لايه بدبو و بدمزه روي ناخن‌ها تا هنگام جويدن ناخن‌ها از انجام آن منصرف شويد و يا اينكه ناخن‌هاي خود را به شكل زيبايي طراحي كنيد؛ آنقدر كه به محض بردن دست‌تان به سمت دهان، زيبايي آن مانع از اين كار شود.
ويتامين‌ها و مكمل‌ها
موهاي بدن ما و پوست و ناخن‌ها نياز به مواد مغذي دارند تا بتوانند رشد كنند. اگر ميزان ويتامين‌ها و مواد معدني بدن كم باشد و سوءتغذيه داشته باشيد و يا اينكه هورمون‌هاي بدن در تعادل نباشند، از زيبايي پوست، مو و ناخن‌ها كاسته مي‌شود. بنابراين اولين و مهم‌ترين نكته نوشيدن آب كافي است تا ناپاكي‌ها و آلودگي‌ها را از پوست و بدن پاك و به جوان شدن پوست كمك كند. همچنين، با دريافت و جذب مولتي‌ويتامين‌هاي روزانه مواد مغذي به مقدار كافي به بدنتان مي‌رسد؛ در نتيجه ناخن‌هاي‌تان به خوبي رشد مي‌كند و محكم و سفت مي‌شود.
شستن دست‌ها
شستن دست‌ها آسان‌ترين روش براي مقابله با ويروس‌ها و عفونت‌ها و در نهايت جلوگيري از ابتلا به بيماري و شيوع آن است. اينكه در چه مواقعي دست‌هاي‌تان را بشوييد و اين كار را چگونه انجام دهيد، مسأله مهمي است. هنگام شستن دست‌ها چقدر اصول بهداشتي را رعايت مي‌كنيد و چقدر اين كار را به كودكان‌تان آموزش مي‌دهيد؟
براي اين كار فقط به آب و صابون نياز است. همه ما در طول روز با افراد ديگر در تماس هستيم و به اشيا و سطوح مختلفي دست مي‌زنيم؛ بنابراين جرم‌هاي زيادي در دستان‌مان انباشته مي‌شود و بعد به چشم‌ها، بيني و دهان خود دست مي‌زنيم. البته هيچ‌گاه نمي‌توان دست‌ها را به طور كامل از هرگونه جرم و آلودگي پاك كرد؛ اما شستن آنها انتقال باكتري‌ها و ويروس‌ها و ساير ميكروب‌ها را محدود و كم مي‌كند.
هميشه دستان خود را قبل اين كارها بشوييد:
‌ تهيه و پخت غذا  غذا خوردن  تماس با زخم و جراحات و يا دارو دادن به يك بيمار  تماس با فرد بيمار و آسيب‌ديده  گذاشتن و برداشتن لنزهاي چشم
همواره بعد از انجام كارهاي زير نيز دست‌هاي خود را بشوييد:
رفتن به دستشويي  عوض كردن پوشك بچه  دست زدن به يك حيوان يا وسايل مربوط به او
پاك كردن بيني، سرفه و عطسه كردن  دست زدن به برخي زخم‌ها و جوش‌هاي پوستي  تماس با فرد بيمار و آسيب‌ديده  دست زدن به آشغال‌ها و يا هر چيزي كه مي‌تواند آلوده باشد؛ مثل لباس‌هاي چرك و كفش‌هاي كثيف. البته هميشه به محض اينكه احساس كرديد دستان‌تان كثيف شده‌اند، بايد فورا آنها را بشوييد.
چگونه دست‌هاي خود را بشوييم:
به طور كلي بهتر است كه دست‌ها را با آب و صابون و به صورت زير شست:
دست‌ها را با آب روان خيس كنيد. صابون مايع، جامد يا پودري را به دست‌ها بماليد تا كف كند. دست‌كم به مدت 20 ثانيه دست‌ها را خوب به هم بماليد تا ضدعفوني شوند و نه تنها كف دست بلكه پشت دست، مچ و ناخن‌هاي خود را نيز صابون بزنيد. بعد با آب دست‌هاي خود را به خوبي بشوييد. دست‌ها را با يك حوله تميز و يا خشك‌كن خشك كنيد. در صورت امكان با حوله شير آب را ببنديد. به ياد داشته باشيد كه صابون‌هاي
ضد‌باكتري، براي از بين بردن جرم‌ها و آلودگي‌ها به اندازه صابون‌هاي معمولي مناسب نيستند و حتي گاهي اوقات اين صابون‌ها موجب رشد باكتري‌ها نيز مي‌شوند؛ زيرا باكتري‌ها در برابر مواد موجود در اين صابون‌ها مقاوم مي‌شوند و ديگر به راحتي از بين نمي‌روند.
كودكان به دست‌هاي تميز نياز دارند
شما مي‌توانيد با تشويق كودك‌تان به شستن دست‌ها به سلامت او كمك زيادي كنيد. وقتي كه دست‌‌هاي‌تان را مي‌شوييد، از آنها نيز بخواهيد شما را همراهي كنند و مرتب شستن دست‌ها را به يادشان بيندازيد (البته در اين كار زياده‌روي نكنيد). در مواقعي كه آب و صابون در دسترس نيست، مي‌توانيد از پاك‌كننده‌هاي الكلي مخصوص دست استفاده كنيد. شستن دست كودكان مسأله پراهميتي است. بچه‌هاي بزرگ‌تر كه در خارج از خانه با دوستان‌شان بازي مي‌كنند، بيشتر در معرض بيماري‌هاي عفوني معده، روده و تنفسي هستند و ويروس‌ها و ميكروب‌هاي اين بيماري را به ساير افراد خانواده‌شان نيز منتقل مي‌كنند. بايد به كودكان خود آموزش دهيد نه فقط قبل از خوردن غذا، بلكه به محض كثيف شدن دست‌هايشان آنها را خوب بشويند. شستن دست‌ها كار زمانبر و وقت‌گيري نيست، ولي از بروز بسياري بيماري‌ها جلوگيري مي‌كند. اين عادت كوچك و ساده مي‌تواند قدم بزرگي در جهت سلامت شما باشد. ما در اينجا به برخي مشكلات عمومي مربوط به دست‌ها  و پاها از طريق سوال و جواب مي‌پردازيم:
س: من 19ساله هستم. پوست خوبي دارم، ولي پوست دست‌ها و پاهايم تيره‌تر از قسمت‌هاي ديگر بدنم است. دليل آن چيست و چه‌كار كنم تا اين مسأله برطرف شود؟
ج: اين مشكل مي‌تواند براي بسياري از افراد پيش آيد. البته همه ما به پوست صورت خود بيشتر از پوست دست‌ها و پاها اهميت مي‌دهيم و گاهي اوقات از آنها غافل مي‌شويم. براي برطرف كردن اين مشكل هر روز به پوست دست و پاي خود روغن نارگيل بماليد. مي‌توانيد از لايه‌بردار پوست نيز استفاده كنيد. اين كار باعث روشن‌تر شدن پوست‌تان مي‌شود.
س: من هميشه از ترك پاشنه پاهايم عذاب مي‌كشم. اوايل اين مشكل فقط در زمستان‌ها برايم پيش مي‌آمد، اما حالا تابستان‌ها هم اين اتفاق مي‌افتد؛ چه كار بايد بكنم؟
ج: براي حل اين مشكل هر ده روز يكبار بايد پديكور كنيد. به هنگام استحمام نيز از سنگ پا استفاده كنيد تا پوست‌هاي مرده از بين بروند. يك راه ديگر اين است كه با آرد جوي دوسر، بادام، ليمو، آرد نخودچي و مقداري خامه تازه يك ماسك تهيه كنيد و آن را به پاشنه‌هاي‌تان بماليد. بهتر است اين ماسك را شب‌ها روي قسمت‌هاي مورد نظر بماليد.
س: دست‌هاي من معمولا خشك و زبر هستند و نمي‌دانم چگونه بايد از آنها مراقبت كنم؟
ج: يك قاشق چايخوري خامه تازه را با يك قاشق چايخوري شكر و نصف ليمو تركيب كرده و خوب هم بزنيد تا شكر به‌طور كامل درون آن حل شود و هر روز آن را به دست‌تان بماليد. پس از دو- سه هفته، نتيجه آن را خواهيد ديد. از آنجائي كه بيشتر خانم‌ها از دستان خود براي شست‌وشو استفاده مي‌كنند، اين كار باعث خشك شدن پوست دست‌شان مي‌شود. يك ظرف عسل را در آشپزخانه جلوي چشم‌تان بگذاريد و در طول روز چندين مرتبه از آن به دست‌هاي خود بماليد و بعد آنها را بشوييد. اين كار سبب نرم شدن پوست دست‌تان مي‌شود. استفاده از روغن بادام گرم قبل از خواب نيز به نرمي آنها كمك مي‌كند. با همين كارهاي ساده و كوچك مي‌توانيد دست‌هاي نرم و لطيفي داشته باشيد.
س: مدتي است روي پاهايم ميخچه‌هاي دردناكي به‌وجود آمده است. اين ميخچه‌ها در حين راه رفتن باعث آزار و اذيت من مي‌شوند. چه كنم؟
ج: ميخچه‌ها معمولا در اثر راه رفتن با كفش‌هاي نامناسب ايجاد مي‌شوند؛ بنابراين بهتر است آنها را عوض كنيد. استفاده از پد مخصوص ميخچه نيز موثر است. اين پدها به نرم شدن ميخچه‌ها كمك مي‌كنند و غالبا باعث از بين رفتن آنها نيز مي‌شوند.

دنیای سلامت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.