درمان و مراقبت از مو

آیا داروهای ضد فشار خون باعث ریزش مو می شوند

بسیاری از مردم روزانه می شنوند که بسیاری از انواع داروها می تواند موها را نازک کند، از داروهای پیشگیری از بارداری گرفته تا داروهای کنترل فشار خون. در این مطالب به داروهایی که باعث ریزش مو می شوند و روشهای درمانی که می توان به کاربرد اشاره می کنیم.
از آنجائیکه طیف گسترده از علل می تواند باعث ریزش مو شود، داروها می تواند یکی از علل مهم آن باشد، چرا که مصرف بعضی داروها یک مشکل را کنترل می کند ولی مشکل دیگری به وجود خواهد آورد.
خصوصاً در خانمهایی که مستعد به ریزش مو ناشی از دارو هستند، در صد بالایی از داروهای هورمونی می تواند باعث نازکی موی آنها شود. وقتی شما متوجه باشید که چه داروهایی باعث ریزش مو می شود، می توانید از این عارضه که ناشی از بسیاری عوامل دارویی است پیشگیری کنید.

ریزش موی ناشی از Celexa و سایر داروهای ضد افسردگی
Celexa (سیتالوپرام) نوعی داروی ضد افسردگی از دسته SSR1 (مهار کننده اختصاصی باز جذب سروتونین) است. بسیاری از بیماران گزارشاتی از ریزش مو ناشی از Celexa عنوان کرده اند که هنوز بطور قطعی ثابت نشده است.
به نظر می رسد که ریزش مو ناشی از این دارو به دلیل حذف پروتئین و آمینواسید در حین مصرف داروست. بنابراین در صورت مشورت با پزشک در مورد افسردگی به این نکته توجه داشته باشید که celexa، فلوگزیتین، پاروگزتین و سرترالین از داروهایی ضد افسردگی هستند که می توانند ریزش مو ایجاد کنند.

آیا مصرف accutane می تواند باعث ریزش مو شود؟
ایزوترتینوئین داروی دیگری است که در منابع مختلف مکرراً از ریزش مو ناشی از آن صحبت شده است، این دارو که در درمان آکنه شدید استفاده می شود بیشتر مواقع ریزش مو ناشی از این دارو در بیماران سنین نوجوان (teenage) و اوایل دهه دوم زندگی در دو جنس مرد و زن است. ریزش مو ناشی از اکوتان یک موضوع مورد بحث است، چون گزارشات مکرری از ریزش مو با درجات متفاوت از مصرف کنندگان آن گزارش شده است. در بعضی موارد ریزش مو چند روز پس از شروع این دارو گزارش شده است در حالیکه در دسته ای دیگر ریزش مو حتی تا زمان قطع دارو دیده نمی شود و بسیاری از آنها با قطع دارو، برگشت می کند.

چه داروهایی می تواند باعث ریزش مو شود:
• داروهای ضد انعقاد خون مثل هپارین و وارفارین
• داروهای ضد صرع
• داروهای ضد نقرس مثل آلوپورینول و کلشی سین
• داروهای ضد فشار خون از جمله بتابلوکرودیورتیک ها
• داروهای ضد التهاب مثل پردنیزولون
• داروهای ضد افسردگی و لیتیوم
• شیمی درمانی
• داروهای تیروئید
• داروهای خوراکی پیشگیری از بارداری خصوصاً انواعی که سطح پروژسترون بالایی دارد
• سایر داروها مثل قرصهای رژیم، با دوز بالای ویتامین A و مواد مخدر مثل کوکائین

پیشگیری:
برای پیشگیری از ریزش مو ناشی از دارو، باید دانست چه دارویی باعث ریزش مو می شود و با استفاده از یک داروی جایگزین از بروز آن پیشگیری کرد. استفاده از یک رژیم سالم که حاوی مقادیر کافی پروتئین و آهن باشد و استراحت کافی و عدم استفاده از روشهای تهاجمی در شکل دادن به مو روشهای دیگر کنترل ریزش مو هستند.

درمان:
بیماران باید در مورد داروهایی که جایگزین داروهای ایجاد کننده ریزش مو هستند با دکتر خود مشورت کنند، اگر چه در مورد بسیاری بیماران رویش مجدد مو با قطع دارو امکان پذیر نیست و باید درمان ریزش مو آغاز شود.
ولی این مژده را باید داد که با شروع درمان دارویی نتایج معمولاً خوب است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.