درمان و مراقبت از پوست

جوان سازی صورت توسط ژلهای هیالوزونیک اسید

 هیالورونیک اسید نوعی قند مرکب است که دربدن همه مهره داران وجود دارد. این ماده را در بافتهای مختلف از قبیل پوست و غضروف می توان یافت . هیالورونیک اسید در پوست، فضاهای بین رشته های کلاژن و الاستین را پرکرده و به آن حجم می دهد. کلاژن، الاستین ، و هیالورونیک اسید مهمترین عناصر در حفظ قوام پوست محسوب می شوند.با افزایش سن و تابش نورخورشید ، میزان و ساختمان این مواد تغییرکرده و پوست دچار افتادگی و چین وچروک می شود. با تزریق ژل می توان برخی از این چین ها را ازبین برد. البته این ماده مولکول بزرگی داشته و به همین دلیل جذب موضعی چندانی ندارد لذا گنجاندن نام آن در لیست ترکیبات برخی لوازم آرایشی بیشترجنبه تبلیغاتی دارد.
« اف دی ای » ( سازمان غذا و داروی امریکا ) مارک های مختلفی از این ماده را تایید کرده است که از آن جمله می توان از « رستیلن » و « ژوویدرم » نام برد. خطر واکنش های الرژیک این مواد کم است.
ژل های هیالورونیک اسید با غلظت های مختلف عرضه می شوند که هرکدام برای پرکردن انواع خاصی از چین های صورت مفیدند . از جمله کاربردهای رایج این مواد برای رفع چین بین کنار بینی و گوشه لبها ( چین های نازولابیال ) و نیز حجیم کردن لب هاست.

درعکس های زیر نمونه ای از تزریق ژل برای رفع چین های نازولابیال را ملاحظه می کنید:  

   

بعدازتزریق ژل         قبل از تزریق ژل

                                                                             .

    در حجیم کردن لبها و کلا” عملهای زیباسازی باید طوری عمل شودکه نتیجه کار حتی المقدور طبیعی به نظر برسد . اینکه چنین تزریقی انجام دهید و بعد از آن هرکس از آشنایان که شما را می بیند بلافاصله بپرسد که « کجا ژل تزریق کرده ای؟ » ، مطلوب نیست.

درعکس زیر نمونه ای از تزریق ژل برای حجیم کردن لب را ملاحظه می کنید:

بعد از تزریق      قبل از تزریق
     ژلها برای رفع چین های دینامیک که در اثر انقباض مکرر عضلات صورت رخ می دهند به کار نمی روند. رفع اینگونه چین ها مانند خط اخم بین دو ابرو، خطوط پنجه کلاغی در کناره های خارجی چشم ، یا چین های پیشانی با تزریق بوتاکس امکان پذیراست.
     ماندگاری ژل های هیالورونیک اسید ، علاوه بر نوع ژل به عوامل متعدد دیگری هم بستگی دارد . برای مثال ماندگاری در مناطقی از صورت که کمترین حرکت را داشته باشند ( مانند چین های نازولابیال ) ، بیشتر(شش تا دوازده ماه ) و در مناطقی مانند لب ها کمتر(سه تاشش ماه ) است.زمان ماندگاری ژل به تنهایی ملاک خوب یا بد بودن آن نیست . بسیارند ژل های روسی یا چینی بی کیفیت که بعد از گذشت زمان طولانی هم از بین نرفته و دربرخی موارد گلوله شده و از محل اولیه خود حرکت می کنند و ظاهری نامناسب به وجودمی آورند. البته در این میان مهارت پزشک در استفاده از هرنوع ژل نیز اهمیت دارد.

هیالورونیک اسید از کلاژن گران تراست ولی ماندگاری آن تقریبا” دوبرابرکلاژن بوده و به همین علت در درازمدت به صرفه ترخواهد بود.
برای بسیاری این سوال پیش آمده که تزریق ژل بهتر است یا چربی ؟ پاسخ به این سوال به این شکل کلی امکان پذیر نیست زیرا تصمیم گیری در این زمینه به عوامل بسیاری بستگی دارد و در نهایت پس از مشاوره با پزشکی باتجربه که شما را معاینه کرده باشد مشخص می شود ولی به عنوان یک اصل باید ببینید که برای چه محلی قراراست تزریق انجام شود. استفاده از چربی برای محلی که قبلا” به طور طبیعی با چربی پرشده بوده ( مانند گونه ها ) مناسب است ولی ممکن است در نواحی مانند پیشانی که چربی آن معمولا” بسیار کم است ، مطلوب نباشد

دکتر فرشید دبیرزاده

برچسب

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.