درمان و مراقبت از پوست

با سنگ پا و فواید آن آشنا شوید

آتشفشان‌شناسان مي‌گويند سنگ‌پا درواقع از صخره‌هاي درحال انفجار آتشفشان‌ها به دست مي‌آيد. اين سنگ‌ها وقتي به بيرون از دهانه پرت مي‌شوند حين سرد شدن از خود گازي متصاعد مي‌کنند که سبب سوراخ‌سوراخ شدن اين سنگ مي‌شود. همين بافت اسفنجي‌شکل و زبر اين سنگ است که باعث شده خاصيت سايش و لايه‌بردار داشته باشد.

سنگ‌پا به رنگ‌هاي سفيد، قهوه‌اي، قرمز و مشکي موجود است و معمولا در داروخانه‌ها و مراکز فروش لوازم حمام و دست‌شويي به فروش مي‌رسد. اگر هم احتمالا سري به سواحل يونان زديد مي‌توانيد در ساحل از اين نوع سنگ‌ها بيابيد.

استفاده از سنگ‌پا به قدمت تاريخ است! سنگ‌پا پديده‌اي جديد نيست. در زمان قرون وسطي ابتدا در رم و سپس در خاورميانه مردم به استفاده از اين سنگ روآوردند. البته شکل استفاده کمي متفاوت بود. ابتدا مردم از آن براي پاک کردن وسايل جرم گرفته و چرب استفاده مي‌کردند بعد اين سنگ وارد صنعت شد و درنهايت وارد دنياي مد و زيبايي شد. امروز از سنگ‌پا در درجه اول براي زدودن بافت‌ها و سلول‌هاي مرده و به عنوان يک لايه‌بردار استفاده مي‌شود.

چگونه از سنگ‌پا استفاده کنيم؟ اگر مي‌خواهيد پاهاي زيبايي داشته باشيد توصيه مي‌شود حداقل يک مرتبه در هفته و بهتر است شب‌هنگام از سنگ‌پا استفاده کنيد تا بعد از سنگ‌پا کشيدن پوست پا بتواند استراحت کند. البته استفاده از سنگ پا نيز سبک خاص خود را دارد. ابتدا اجازه بدهيد پوست پا کاملا خيس خورده و مرطوب شود. بهتر است پاها را به مدت 10 دقيقه در آب ولرم صابوني قرار دهيد بعد سنگ‌پا را به ويژه در نقاطي که پوست پا در ناحيه پاشنه ضخيم‌تر شده است مالش دهيد اين کار را براي 10 دقيقه تکرار کنيد. از آنجا که در ناحيه پاشنه پا سلول‌هاي مرده فراوانند، سنگ‌پا کشيدن دردي ايجاد نمي‌کند بعد از اتمام کار پا را شسته و خشک کنيد و از يک کرم مرطوب‌کننده روي آن استفاده کنيد. براي آنکه مجددا پوست پاشنه پا ضخيم نشود بهتر است هر بار که مي‌خواهيد جوراب به پا کنيد ابتدا پاها را خشک کنيد و سعي کنيد پاها را در معرض هواي سرد قرار ندهيد. فراموش نکنيد نبايد اجازه بدهيد بين زمان‌هاي سنگ پا کشيدن زياد فاصله بيفتد چون هر بار که پوست پا ضخيم شود، سنگ‌پا کشيدن به زمان بيشتري نياز دارد و لطافت پا را از بين مي‌برد.

در چه مواردي مي‌توان از سنگ پا استفاده کرد؟ گاهي اوقات لايه‌اي سفت، زرد و دردناک روي شست پا يا پاشنه ايجاد مي‌شود دليل آن هم سايش يا پوشيدن کفش تنگ است. مي‌توان به کمک سنگ‌پا اين لايه را زدود و روي آن از کرم محافظ استفاده کرد. بايد مراقب بود. گاهي اوقات پوشيدن کفش تنگ و به ويژه نوک تيز مي‌تواند سبب ايجاد تاول يا ميخچه شود. کشيدن سنگ‌پا روي تاول و ميخچه کار درستي نيست. بايد اجازه داد اين ناراحتي‌ها خود به خود برطرف شود يا اگر لازم بود روي ميخچه جراحي انجام شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.