معرفی محصولات آرایشی و بهداشتی

آشنایی با مواد مضر موجود در لوازم آرايشی و محصولات بهداشتی

برخي لوازم آرايشي و بهداشتي به ما كمك مي‌كنند تا زيباتر، جذاب‌تر و شاداب‌تر به نظر برسيم. استفاده از آنها حس خوبي به ما مي‌دهند و احساس طراوت و جواني بيشتري مي‌كنيم. توليدكنندگان اين لوازم نيز ادعا مي‌كنند كه محصولات‌شان جواني، زيبايي و اعتماد به نفس را به مصرف‌كنندگان باز مي‌گرداند. شايد هنگام استفاده از اين محصولات بيش از هر چيزي به فكر زيبايي بيشتر باشيم و كمتر به زيان‌هاي آنها فكر كنيم. اما اين محصولات حاوي مواد شيميايي نيز هستند كه مي‌توانند به پوست و ساير ارگان‌ها آسيب برسانند. اين مواد عبارتند از:

مواد مضر موجود در لوازم آرايشي و محصولات بهداشتي

پارابِن‌ها:
پارابن‌ها مواد نگهدارنده هستند كه باعث افزايش عمر محصول و حتي برخي غذاها مي‌شوند. در واقع اين مواد شيميايي براي جلوگيري از فساد محصولات مورد استفاده قرار مي‌‌گيرند؛ اما همين مواد موجب پيري زودرس و ايجاد برخي حساسيت‌ها نيز مي‌شوند. همچنين، پارابن‌، ميزان استروژن را افزايش مي‌دهد و افزايش سطح استروژن بدن ارتباط مستقيمي با سرطان سينه دارد.

روغن‌هاي معدني
روغن‌هاي معدني در مرطوب كننده‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند و مي‌توانند واقعا مضر باشند. روغن‌هاي معدني جذب ويتامين‌ها و املاح را به تأخير مي‌‌اندازند و يا از جذب آنها جلوگيري مي‌كنند. همچنين منافذ پوست را مي‌بندند و موجب پيري زودرس مي‌شوند.

دايتانولامين
ايـن تــركيـب در شـامـپـوها موجب ايجاد كف مي‌شود و به لوسيون‌ها خاصيت نرم‌كنندگي مي‌دهد. DEA وقتي با ساير اجزاء و مواد  ديگر وارد واكنش مي‌شود، خاصيت سرطان‌زايي پيدا مي‌كند. اين تركيب مي‌تواند روي هورمون‌ها اثر بگذارد و سرطان معده، كبد، مري و مثانه را در پي داشته باشد.

BHA/BHT
اين مواد نگهدارنده، از ترشيدگي و نامطبوع شدن مواد غذايي و محصولات آرايشي جلوگيري مي‌كنند و مانع از بو گرفتن آنها مي‌شوند؛ اما مي‌توانند براي انسان بسيار خطرناك باشند. اين مواد قادر به حل شدن در چربي هستند و مي‌توانند در سلول‌هاي چربي انباشته شوند و با گذشته زمان ايجاد مسموميت و برخي مشكلات ديگر كنند. BHT و BHA از تركيبات خطرناكي هستند كه حتي مي‌توانند موجب سرطان و تومور بشوند.

پارافين
پارافين تقريبا جزء تركيبات اصلي تمام محصولات آرايشي است كه موجب نرمي و لطافت پوست‌هاي خشك مي‌شود؛ ولي همزمان منافذ پوست را مي‌بندد و بعد از مدتي پوست خشك‌تر شده و كم‌كم جوش‌هاي بزرگي روي آن ايجاد مي‌شود. اين نوع از مرطوب‌كننده‌ها ارتباط مستقيمي با سرطان سينه دارند و در تومور عمدي سرطان سينه يافت مي‌شوند.

پرفيوم
شايد بدانيد كه پارفوم (Perfum) براي خوشبو كردن محصولات و همچنين در عطرها و ادكلن‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد؛ اما همين تركيب شيميايي مي‌تواند ايجاد حساسيت كند. در برخي افراد پارفوم باعث سردرد، سرگيجه و حالت تهوع نيز مي‌شود. افرادي كه به خوشبو كننده‌ها حساسيت زيادي دارند، با استفاده مداوم، به مشكلات و بيماري‌هاي تنفسي دچار مي‌شوند.

گليكل پروپيلن
اين ماده حلال در بسياري از محصولات به خصوص در محصولات صنعتي، مثل گريس‌هاي كمپرسور دستگاه تهويه هوا، خنك‌كننده‌ها و ضديخ مورد استفاده قرار مي‌گيرد.  گليكل پروپيلن به مرطوب نگه داشتن پوست كمك مي‌كند، ولي مضراتي هم دارد و مي‌تواند باعث مشكلات و ناراحتي‌هاي كليوي و كبدي شود. در برخي افراد اين ماده ممكن است حساسيت‌هاي پوستي و چشمي ايجاد كند.

تري‌كلوزان
تـري‌كـلـوزان يـك مــاده ضدباكتري است و معمولا در دئودورانت‌ها، صابون‌ها، خميردندان‌ها و كرم‌هاي ضدميكروبي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اما اين ماده ضدباكتري نه تنها براي محيط خطرناك است، بلكه مي‌تواند موجب بروز سرطان شود و عملكرد غدد داخلي درون ريز و هورمون‌هاي جنسي را مختل كند.

SLS/ SLES
سولفات لوريل سديم و سولفات لورس سديم، مواد شيميايي هستند كه براي ايجاد كف و حباب در شامپوها، صابون‌ها، ژل‌هاي بدن و پاك‌كننده‌هاي صورت مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اين مواد خاصيت پاك‌كنندگي دارند، ولي مي‌توانند حساسيت‌هاي پوستي و چشمي ايجاد
كنند. حالا كه با اجزاء و تركيبات تشكيل دهنده محصولات آرايشي و بهداشتي بيشتر آشنا شديد، بهتر است قبل از خريد به برچسب روي آنها دقت نمود، و با اطمينان بيشتري
خريد كنيد.

چگونگي تشخيص يك محصول خوب

لوازم آرايشي فروش بسيار بالايي در سرتاسر دنيا دارند. هر روز محصولات جديدي به بازار عرضه مي‌شوند و سازندگان و توليدكنندگان آنها در تبليغات خود، مردم را تحريك و مشتاق خريد مي‌كنند. آنها ادعا مي‌كنند كه محصولاتشان موجب زيبايي چشمگير مصرف‌كنندگان خواهد شد.  ولي آيا شما تمام اين ادعاها را باور مي‌كنيد و آيا اين تبليغات حقيقت دارند؟ براي آنكه محصولات آرايشي مناسبي بخريد، مي‌توانيد اطلاعات خود را راجع به محصول مورد نظرتان از چند راه افزايش دهيد؛ اما دقت داشته باشيد كه تمام اطلاعات ارائه شده را نبايد بپذيريد و باور كنيد.

جملات
آنها محصولات را به شما معرفي و از خواص و مزاياي فوق‌العاده‌شان تعريف مي‌كنند؛ اما هنوز براي تصميم‌گيري زود است. شما به اطلاعات بيشتري نياز داريد.

راديو و تلويزيون
در عرض 30 ثانيه شما تمام مزاياي فوق‌العاده يك محصول را مي‌بينيد و مي‌شنويد؛ اما حتي راديو و تلويزيون هم نمي‌توانند تمام واقعياتي را كه شما مي‌خواهيد بدانيد، به شما ارائه دهند.

برچسب محصولات طبيعي
وقتي كه روي برچسب يك محصول از كلمه طبيعي استفاده مي‌شود، به اين معناست كه آن محصول از مواد طبيعي تهيه شده است؛ اما هيچ‌گونه استاندارد صنعتي براي آن وجود ندارد. در اين گونه محصولات فقط مقداري اجزا و مواد طبيعي به كار رفته است و آنها صددرصدطبيعي نيستند.

كلمه بدون هيچ‌گونه حساسيت
وقتي كه اين لغت را روي جلد، بروشور و يا هر بخش ديگر تبليغاتي مي‌بينيد، مسلماً باور نمي‌كنيد كه محصول مورد نظر هيچ‌گونه حساسيتي نمي‌تواند ايجاد كند.

برچسب‌هاي زيبا و فريبنده
توليدكنندگان محصولات آرايشي مبالغ هنگفتي را صرف طبيعي، گياهي و سالم جلوه دادن محصولاتشان مي‌كنند؛ اما مطمئن باشيد كه مواد به كار رفته در آنها تا اين اندازه سالم، طبيعي و گياهي نيستند.

فهرست مواد تشكيل‌دهنده يك محصول
اين بخش، مهم‌ترين بخش اطلاعاتي است و بيشتر از هر بخش ديگري مي‌توان به آن استناد كرد. با خواندن اين قسمت مي‌توانيد راجع به سالم بودن يك محصول اطمينان حاصل كنيد.

دنیای سلامت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.