درمان و مراقبت از پوست

موثرترين راه براي رفع افتادگي پوست چیست؟

مسلما موثرترین روش در رفع افتادگی پوست عمل جراحی است ولی چون عمل جراحی دوره نقاهت طولانی و ریسک عوارض دارد امروزه بیشتر افراد به دنبال اعمال غیر جراحی هستند که به طور طبیعی بتوانند پوست خود را جوانسازی کنند و برای انجام کار روزمره خود دچار مشکل نشوند.

در درمان افتادگی های نیمه تحتانی صورت رادیوفركوئنسی از روش های نوین و بی ضرر برای جوانسازی است كه هیچگونه عارضه ای ندارد و روشی كاملاً غیر تهاجمی و مطمئن است و بعد از انجام آن فرد فوراً به زندگی روزمره بر می گردد و برای هر نوع تیپ پوستی قابل اجرا است. روش رادیوفركوئنسی جوانسازی را درتمام مناطق صورت ، گردن و غبغب به صورت یكنواخت انجام می دهد ، پس بهتر است قبل از انجام هر كار دیگر ابتدا وسیله این دستگاه سن پوستی فرد كاهش یابد سپس می توان در صورت لزوم در مناطق مورد نیاز تزریق بوتاكس یا ژل انجام داد.

در حین درمان گرمای كنترل شده به لایه های داخلی پوست بدون صدمه به لایه های رویی و اپیدرم داده می شود ، كه باعث می شود:
1- كلاژن سازی كه در طی گذر زمان روند پیری كند شده و كلاژن سازی در پوست تحریك می شود.
2- گردش خون در منطقه افزایش می یابد و در ناژلنفاوی و دفع چربیها و توكسین ها افزایش می یابد.
3- انحلال سلولهای چربی بوسیله گرما در نواحی كه چاقی موضعی وجود دارد ، ایجاد شود.

یکی از رویکردهای نوین در درمان پیری پوست ، استفاده از تکنیک fractional photothermolysis است که در این روش با ایجاد ستون های میکروسکوپیک حرارتی ، توسط نوعی از دستگاه لیزر ، اپیدرم به شکل موضعی در مقطعی نکروز می شود ولی بافت اطراف این ستون های حرارتی سالم می ماند و این امر موجب تسریع روند ترمیم پوست از طریق سلولهای سازنده درم و اپیدرم باقیمانده می گردد.

عمق این ستون های حرارتی وابسته به انرژی دستگاه است و بر اساس شاخص های پوست و نوع درمان تنظیم می گردد.از آنجائیکه لایه شاخی پوست در طی این پروسه دست نخورده باقی می ماند ، بنابراین فعالیت طبیعی پوست به عنوان سد حفاظتی حفظ می گردد و عناصر صدمه دیده پوست با استفاده از سلولهای کراتینوسیت زنده حاشیه آسیب ترمیم می گردد. البته کاربرد این تکنیک فقط در پیری پوست نیست و در موارد دیگری از جمله اسکار آکنه یا جراحی و سوختگی ، تغییرات رنگی پوست ، منافذ باز پوستی ، افزایش قوام پوست ، خطوط کشش پوستی ( استریا ) و جوانسازی پوست نیز کاربرد دارد.

یکی از نکات مثبت این تکنیک ، کاهش زمان بهبودی در بیمار است که در روش های سنتی از 1 تا 6 ماه بوده و در این روش به 1 هفته کاهش می یابد. شانس بروز عوارض از جمله اسکار یا تغییرات رنگدانه ای پوست نیز در این روش بسیار کمتر است.
معمولا روشهای ترکیبی مثل لیزر Fractional و رادیوفرکوئنسی اثر بخشی بهتری خواهند داشت. در هر صورت حتما توسط پزشک متخصص ویزیت شوید.

دکتر محمد علی نیلفروش زاده

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.