درمان و مراقبت از پوست

بهترین روش برای اصلاح موهای زائد چیست ؟

وجود موهای زائد در بدن و چگونگی اصلاح آنها یکی از بزرگ ترین مشکل هایی است که معمولا بیشتر خانم ها با آن درگیر هستند….

میهمان میزگرد زیبایی ما هم خانم سپیده، ۴۴ ساله و مادر یک دختر ۱۱ ساله است که شاید مشکل او با موهای زائد بدنش، کمی با دیگران متفاوت باشد. گفت وگویی که با ایشان انجام داده ایم بخوانید تا متوجه موضوع بشوید و نظر متخصصان سلامت را هم در این باره بدانید.

خانم سپیده ازبیماری دیابت و مشکلاتش در اپیلاسیون می گوید:

به خـاطـر دیـابـت نـمـی تـوانـم از تـیـغ اسـتـفـاده کـنـم

▪ خانم سپیده! مشکل اصلی شما چیست؟

راستش را بخواهید، بزرگ ترین مشکل من، انتخاب روش اصلاح موهای زائد بدنم است. من نمی توانم از تیغ برای تراشیدن این موها استفاده کنم، به همین دلیل مجبورم از دستگاه اپی لیدی برای از بین بردن موهایم کمک بگیرم که این روش مشکلات زیادی را برایم به?وجود آورده است.

▪ مثلا چه مشکلاتی؟

بیشتر وقت ها، چند روز بعد از استفاده از اپی لیدی، موهای قسمت ساق پایم زیر پوست رشد می کنند که ظاهر خوبی ندارند. به علاوه، بعد از مدتی که از این دستگاه برای زدودن موهای زائد بدنم استفاده کردم، در قسمت ساق پا دچار لکه های قهوه ای رنگ ماندگاری شدم که از بین نمی روند و نمی دانم با آنها چکار کنم.

▪ آیا تا به حال، روش های دیگری را برای از بین بردن موهای زائد امتحان کرده اید؟

مدتی با موم انداختن، موهای دست و پایم را می کندم اما این روش هم درد داشت و هم سخت و زمان بر بود. به همین دلیل از خیر آن گذشتم و دوباره سراغ اپی لیدی رفتم.

▪ چرا گفتید که نمی توانید با تیغ موهای بدنتان را بتراشید؟

من به دیابت نوع ۲ مبتلا هستم و اگر قسمتی از بدنم زخم بشود، خیلی دیر خوب می شود یا اینکه جای زخم برای همیشه باقی می ماند. من هم چون می ترسم مبادا هنگام استفاده از تیغ، دستم بلرزد و به بدنم آسیبی برسد، ترجیح می دهم از این روش استفاده نکنم. البته این تنها دلیل من برای استفاده نکردن از تیغ نیست.

▪ می شود دلایل دیگرتان را هم به ما بگویید؟

من فکر می کنم تراشیدن موهای دست و پا، باعث ضخیم، زیاد و تیره رنگ شدن آنها می شود. یادم می آید در دوران نوجوانی مادرم اجازه استفاده از تیغ را به من و خواهرهایم نمی داد و معتقد بود که تیغ زدن موها، باعث زشت شدن پاهایمان می شود!

▪ خودتان هم به این موضوع اعتقاد دارید؟

بله، خود من هم الان یک دختر ۱۱ ساله دارم که مدام اصرار می کند موهای پایش را بتراشد تا بتواند در میهمانی ها دامن بپوشد. او می گوید با وجود موهای پایش، اعتماد به نفس ندارد و نمی تواند لباس های دلخواهش را بپوشد اما به نظر من اگر از این سن شروع به تراشیدن موهای پایش بکند، موهایش ضخیم می شوند. ضمن اینکه به نظرم اصلا موهای نازک پای یک دختر بچه ۱۱، ۱۲ ساله، جلب توجه نمی کند.

▪ چرا از اسپری یا کرم های موبر کمک نمی گیرید؟

راستش را بخواهید من نمی توانم برای قسمت های نازک پوستم مثل بازوها، از اپی لیدی استفاده کنم چون تحمل دردش را ندارم. به همین دلیل مدتی برای اصلاح قسمت های نازک پوستم از کرم و اسپری های موبر استفاده می کردم و حتی برای اصلاح موهای ناحیه تناسلی این روش را به کار بردم که باعث سوزش ادرار در من شد. برای از بین بردن موهای زائد زیربغلم هم فقط از اسپری یا پودرهای موبر استفاده می کنم.

▪ دلیل خاصی برای این کار دارید؟

از خیلی ها شنیده ام که کندن موهای زیر بغل باعث تحریک غدد و احتمال ابتلا به سرطان پستان می شود. البته من اطلاعات کاملی درباره این موضوع ندارم اما فکر می کنم پیشگیری بهتر از درمان است.

▪ آیا موهای صورتتان را هم با کمک دستگاه اپی لیدی اصلاح می کنید؟

نه، معمولا موهای صورتم را بند می اندازم که البته شنیده ام این کار باعث چروکیدگی و افتادگی زودرس پوست می شود ولی راه دیگری برای اصلاح موهای صورتم سراغ ندارم.

 

 

● نگاه متخصص پوست و مو

نظر دکتر بهروز باریک بین عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره سوژه «میزگرد زیبایی»

تـیـغ آسـان تـر اسـت؛ لـیـزر مـانـدگـارتـر

▪ آقای دکتر! چرا بیشتر وقت ها پس از استفاده از دستگاه اپی لیدی برای از بین بردن موهای زائد، افراد با موهای زیر پوستی به خصوص در ناحیه ساق پا مواجه می شوند؟

با استفاده از دستگاهای اپی لیدی و کنده شدن موها، برخی از ریشه درمی آیند و برخی از ساقه شکسته می شوند، بنابراین هنگام رشد مجدد، برخی از ساقه ها به سادگی از سوراخ موجود در پوست مربوط به فولیکول موی مورد نظر بیرون نمی آیند و با انحراف از مسیر، باعث زیر پوستی شدن مو و ایجاد واکنش جسم خارجی و التهابات پوستی می شوند. این مشکل با هر روش اصلاح دیگری مانند اصلاح با تیغ یا استفاده از وکس هم ممکن است رخ بدهد. بسیاری از خانم ها با مشکل موهای زیر پوستی و لک های پوستی ثانویه یا التهابات پوست ناحیه ساق پا مواجه هستند که این مشکلات، دو راه حل اساسی بیشتر ندارند؛ یکی اینکه به موها دست نزنند و مانند آقایان موهای ساق پای بلندی داشته باشند که این را بانوان نمی پسندند و راه حل دوم زدودن موها با لیزر است. با این روش طی چند جلسه موها یا دائم از بین می روند یا آنقدر ظریف می شوند که دیگر قادر به تحریک شدید و زخم کردن پوست ساق پا نیستند.

▪ آیا روش خاصی برای پیشگیری از بروز موهای زیر پوستی وجود دارد؟

همانطور که گفتم بهترین راه پیشگیری، اصلاح نکردن موها یا نهایتا اصلاح آنها با قیچی یا دستگاه موزر یا استفاده از لیزر و زدودن دائمی این موهای بی مصرف است.

▪ علت به وجود آمدن لکه های قهوه ای رنگ در اثر استفاده از دستگاه های اپی لیدی چیست؟

علت این لک ها یا همان هیپرپیگمانتاسیون (قهوه ای شدن)، ایجاد التهاب است. به عبارت ساده تر، این التهاب ناشی از تحریک پوست به وسیله ساقه موهایی است که از پوست بیرون می آیند. این مشکل عموما در پوست های تیره یا سبزه شایع تر است.

▪ چگونه می توان این لکه های قهوه ای رنگ را از بین برد؟

با استفاده از کرم ها یا لوسیون های لایه بردار مانند اسیدهای میوه و کرم های ضد لک می توان وضعیت این لکه ها را بهتر کرد. گاهی از میکرودرم ابریژن و برخی لیزرها نیز استفاده می شود. ولی عاقلانه ترین کار، لیزردرمانی و حذف دائمی موهاست.

▪ آقای دکتر! آیا ممکن است روش موم انداختن برای از بین بردن موهای زائد، خطرهایی را برای افراد در پی داشته باشد؟

معمولا مشکل شایعی که هنگام استفاده از موم پیش می آید، سوختگی پوست هنگام استفاده از موم داغ است. یکی دیگر از شایع ترین عوارض استفاده از موم در آرایشگاه ها هم استفاده از ظرف موم مشترک و انتقال بیماری های ویروسی مانند زگیل از فردی به فرد دیگر است.

▪ آیا استفاده از اپی لیدی بهتر از موم انداختن یا تراشیدن موهای زائد با تیغ نیست؟

هر کسی باید روش های مختلفی را در از بین بردن موهای زائد خود تجربه و بهترین روش را پیدا کند. هیچ روشی بر روش دیگر برتری خاصی ندارد. خانمی که دیابت دارد، اگر هنگام اصلاح ساق پا مراقب باشد، پوست خود را نخواهد برید و در صورت وقوع این حادثه نیز اگر قندخون بیمار تحت کنترل باشد با مصرف داروهای موضعی ترمیم کننده و از جمله عسل طبیعی زخم به سرعت بسته خواهد شد بنابراین انتخاب نوع روش اصلاح کردن به خود افراد بستگی دارد.

▪ آیا این باور عامه که استفاده از تیغ باعث ضخیم و زیاد و تیره شدن موها می شود، درست است؟

نه، تیغ زدن فقط موها را به فاز فعال یا آناژن می برد، حتی کسی که قصد زدودن موهای خود را با لیزر دارد، باید موهایش را با تیغ اصلاح کند تا لیزر درمانی حداکثر پاسخ درمانی را داشته باشد. تعداد موها در واحد سطح یک فرد بالغ اصولا ثابت است و در اثر استفاده از تیغ یا هر روش دیگری، زیاد نمی شود.

▪ آیا استفاده از کرم یا اسپری های موبر عوارضی ندارد؟

این محصولات چندان بی خطر هم نیستند. ما در بسیاری از موارد شاهد اگزمای تماسی ناشی از آلرژی یا سوختگی پوست با این مواد شیمیایی هستیم.

▪ به نظر شما بهترین و ساده ترین روش برای حذف موهای زائد ضخیم مثل موهای پا چیست؟

به نظر من ساده ترین و بی درد ترین روش، اصلاح با تیغ و منطقی ترین و دائمی ترین روش، لیزردرمانی است.

▪ آیا نوع اصلاح موهای قسمت های نازک تر و حساس تر پوست مانند پوست صورت، بازوها یا ناحیه تناسلی باید با سایر قسمت های بدن تفاوت داشته باشد؟

هر کس باید برای زدودن موهای زائد هر قسمت از بدن خود بهترین گزینه را انتخاب کند، مثلا ممکن است فردی به راحتی با انداختن بند از شر موهای زائد و البته کرکی صورتش خلاص شود اما برای ناحیه تناسلی استفاده از بند منطقی نیست. خیلی از افراد از اصلاح با تیغ یا اپیلاسیون با موم برای زدودن موهای این ناحیه استفاده می کنند. امروزه بسیاری از افراد نیز از لیزر برای خلاص شدن دائمی موهای ناحیه تناسلی بهره می گیرند. این یک مساله کاملا سلیقه ای و شخصی است و بهترین راه برای هر فرد با فرد دیگر متفاوت است.

▪ آیا درست است که بندانداختن باعث تسریع چروکیدگی و افتادگی پوست صورت می شود؟

نه، اینها جز خرافات چیز دیگری نیستند اما مثلا اگر فردی زگیل مسطح روی صورت داشته باشد، بندانداختن باعث سرایت سریع آن به نواحی دیگر صورت می شود.

▪ به نظر شما بهترین راه برای اصلاح موهای صورت در خانم ها چیست؟

به نظر من برای موهای کرکی بند انداختن بهداشتی(هر بند برای هر فرد) یا دکلره کردن و برای موهای ضخیم، لیزردرمانی بهترین روش است.

▪ خیلی از افراد اعتقاد دارند که کندن موهای زیر بغل باعث تحریک غدد و احتمال ابتلا به سرطان پستان می شود، آیا این باور درستی است؟

مقاله هایی وجود داشتند که می گفتند اصلاح مرتب موهای زیر بغل با تیغ و استفاده از اسپری ها و محلول های ضد عرق که همگی تقریبا حاوی آلومینیوم کلرید هستند، ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهند، البته این تئوری بعدها رد شد. گاهی افراد در مورد تزریق بوتاکس برای قطع تعریق در زیر بغل می پرسند، اگر این کار به وسیله متخصص پوست و با شیوه صحیح انجام شود، هیچ خطری نخواهد داشت و بیمار تا حدود ۹ ماه از تعریق بیش از حد زیر بغل خلاص می شود. لیزردرمانی موهای زیر بغل نیز بی خطر است به شرطی که متخصص پوست آن را انجام دهد.

▪ آیا روش خاصی برای از بین بردن سریع تر جای زخم روی پوست وجود دارد؟

بله، با مصرف میوه های تازه به خصوص میوه های حاوی ویتامین C مانند آناناس یا مصرف روی و استفاده از داروهای موضعی ترمیم کننده زخم مانند عسل طبیعی یا کرم سیلورسولفادیازین و… می توان خیلی راحت و زودتر از حد انتظار از شر جای زخم ها خلاص شد. حتی لیزرهای کم توان نیز در این مورد موثر هستند.

▪ به نظر شما بهترین سن برای شروع اصلاح موهای زائد دست و پا یا حتی سایر قسمت های بدن در دختران، چه سنی است؟

به نظر من این شروع کار کاملا به مسائل فرهنگی خانواده ها و جامعه بستگی دارد. بسیاری از دختران تحت تاثیر دوستان خود در مدرسه اصرار به شروع این کار می کنند. به نظر من اگر این کار زیر نظر مادر آغاز و تحت شرایط بهداشتی انجام شود، تاثیرات مثبت آن از مضراتش بیشتر خواهد بود. این کار نشانه پاکیزگی و توجه دوشیزگان به زیبایی خودشان است و اصولا باعث تقویت امواج مثبت فکری در آنها می شود.

 

 

● نگاه فوق تخصص غدد و متابولیسم

چرا زخم دیابتی ها دیرتر خوب می شود؟

دکتر سیدمحسن خوش نیت / عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

بهتر است افراد مبتلا به دیابت مانند خانم «سپیده» به این نکته توجه داشته باشند که اگر قند خون آنها به درستی کنترل نشود، به مرور زمان تغییراتی در پوست بدنشان ایجاد می شود. قندخون بالا به بافت های پروتئینی و کلاژنی پوست متصل می شود، به همین دلیل احتمال آسیب پوست بیشتر می شود و از طرف دیگر، قدرت و سرعت ترمیم آن هم کاهش پیدا می کند.

نکته دیگر اینکه اگر قند خون فردی بالاتر از ۲۰۰ باشد، عملکرد گلبول های سفید پوست او را هم که وظیفه دفاع از بدن در برابر میکروب ها را بر عهده دارند، مختل می کند و در این صورت، اگر بریدگی یا زخمی در بدن چنین افرادی به وجود بیاید، امکان و احتمال بروز عفونت در محل زخم افزایش می یابد و بهبود قسمت زخم شده یا بریده به مراتب به تعویق خواهد افتاد، بنابراین هم ترمیم پوست در زخم های بیماران دیابتی مشکل تر و با تاخیر انجام می شود و هم اینکه احتمال عفونت در آنها بیشتر است. به طور کلی، جریان خون پوست در بیماران دیابتی که به دیابت مزمن مبتلا هستند و قند خونشان به خوبی کنترل نمی شود، مختل می شود و کاهش پیدا می کند.

اگر خون رسانی به بافت های پوست و زیرپوستی مختل شود، ترمیم زخم ها و بریدگی ها مشکل تر می شود، بنابراین و با توجه به سه عاملی که عنوان شد، احتمال بهبود زخم ها در بیماران دیابتی کاهش و امکان بروز عفونت در محل زخم آنها افزایش پیدا می کند و به همین دلیل ما به تمام بیماران دیابتی نوع ۱ یا ۲ پیشنهاد می کنیم که از همان ابتدای اطلاع از بیماری، تحت نظر متخصص مربوطه، بیماری و قند خون را به خوبی کنترل کنند تا چنین مشکلاتی برایشان پیش نیاید یا حداقل کمتر با آنها روبرو شوند.

 

 

● نگاه فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان

این توصیه من یک قانون کلی نیست!

دکتر میترا حکیم شوشتری/ استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

نقش همسالان به خصوص در سنین نوجوانی، بسیار پررنگ است و تاثیرپذیری آنها از یکدیگر بیش از تاثیرپذیری از والدین است. پس باید با خانواده هایی رفت وآمد کنید که از نظر فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی و مذهبی شبیه خودتان باشند. اگر نگرش کسانی که با آنها معاشرت می کنید به زندگی، شیوه تربیتی و نظارتی که روی فرزندشان دارند، تقریبا شبیه شما باشد، به طور مثال اگر به دختر ۱۰ ساله تان اجازه ندهید با دوستانش تنهایی به گردش برود، از شما دلخور نمی شود زیرا دیده دختر یا پسر فلانی که از دوستان خانوادگی تان هستند نیز این محدودیت را دارند. بنابراین طرز فکر فرزندتان و همسالانش در محدوده تعریف شده ای که شما در نظر دارید می ماند و به این طریق، نظارت روی نوجوان راحت تر خواهد بود. شاید در نگاه اول مانعی نداشته باشد دختر ۱۰?ساله موهای پایش را اپیلاسیون کند یا بتراشد اما این نگاه به خود با چنین دیدگاهی می تواند به مرور خطرناک شود. گذشته از اینها موهای بدن دختری در این سن آنقدر کرکی و کم است که به چشم نمی آید و آزاردهنده نیست. شاید به نظر مادر حتی اینکه اجازه بدهد دخترش آرایش کند، ایرادی نداشته باشد اما به این معناست که کم کم مجوز دیگر کارها را هم می خواهد، کارهایی که اصلا مناسب سن او نیستند و باید بزرگ تر شود و شناخت لازم را برای انجام آنها به دست آورد. نوجوان نظر همسالان را بر نظر والدین ارجح می داند و اگر ایدئولوژی ها و هنجارهای دوستانش برخلاف نظرات والدین باشد، تنش ها آغاز می شود. معمولا ما شروع چنین رفتارهایی (دستکاری چهره با استفاده از لوازم آرایش برای زیباتر به نظر رسیدن، یا زدودن موهای بدن و…) را برای آغاز سنین دبیرستان مناسب می دانیم و به مادران توصیه می کنیم خودشان این امور را به دختر جوانشان پیشنهاد بدهند تا یکرنگی و صمیمیت بیشتری بینشان ایجاد شود: «دخترم! تو داری به سنی می رسی که دیگران بیشتر به ظاهرت توجه می کنند. حالا که قرار است به میهمانی یا عروسی فلانی برویم، پیشنهاد می دهم آرایش دخترانه زیبایی بکنی و چون لباست این مدل خاص را دارد، موهای این قسمت های بدنت را تمیز کنی تا آراسته تر باشی.» این توصیه من یک قانون کلی نیست. هر خانواده ای بنا به شرایط خود تصمیم می گیرد چه کار کند. هر خانه ای حریم مخصوصی دارد و باید خودتان به این حریم احترام بگذارید تا دیگران هم به آن احترام بگذارند. اجازه ندهید فشار گروه همسالان فرزندتان، شما را وادار کند حریم خود را بشکنید. آنچه مهم است اینکه صدور چنین مجوزهایی مانند دانه های زنجیر باعث می شود درخواست های دیگر فرزندتان هم شروع شود. متاسفانه امروزه، والدین به درخواست های مکرر فرزندانشان پاسخ مثبت می دهند و رفتارهای بدون نظارت نوجوانان باعث می شود در دام سیگار، الکل، مواد روانگردان و تجربه های جنسی بیفتند. قبل از صدور هر مجوزی به عواقب آن فکر کنید.

 

 

● نگاه متخصص پوست و مو

تراشیدن با تیغ، مو را ضخیم نمی کند

دکتر پروین منصوری/ استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

اینکه برای از بین بردن موهای زائد صورت چه روشی بهتر است، کاملا فردی است. زنان چند روش مختلف برای از بین بردن یا پنهان کردن موهای زائد به کار می برند که شامل بی رنگ کردن، کندن موها با موچین، قیچی کردن، استفاده از موم، تراشیدن یا ساییدن مکانیکی و استفاده از موبر شیمیایی است. در گذشته الکترولیز تنها راه از بین بردن دایمی موهای زائد بود اما امروزه از لیزرهای خاصی برای این کار استفاده می شود. هر روشی معایب و محاسن خود را دارد و انتخاب روش از بین بردن موهای زائد به ضخامت موها، منطقه و مقدار رشد موها و تصمیم خود بیمار بستگی دارد.

رایج ترین روش برای از بین بردن موهای زیر بغل و ساق پاها تراشیدن آنهاست، اما بیشتر خانم ها تصور می کنند که تراشیدن باعث ضخیم تر شدن موها مخصوصا موهای صورت می شود. در حالی که هیچ دلیل علمی و پزشکی ای برای این تفکر وجود ندارد. برخلاف باورهای عمومی یا بومی، تراشیدن و دیگر روش های از بین بردن موقتی موها، هیچ اثری بر ساختمان، رنگ و میزان رشد موها ندارد. مو یک بافت مرده است و انجام هر عملی روی آن هیچ تاثیری بر رشدش ندارد. به نظر می رسد تراشیدن باعث ضخیم شدن موها می شود، زیرا موهای کوتاه قابلیت انعطاف کمتری دارند و به همین دلیل بیشتر زبر و خشن به نظر می رسند. افزایش رشد مو و تیره شدن موها در زنان مسن شایع است.

اگرچه این تغییرات بدون هیچ دستکاری ای ایجاد می شوند، ولی زنان ادعا می کنند موهای صورت آنها با کوتاه کردن و تراشیدن، بیشتر و پررنگ تر شده است. یکی از معایب تراشیدن، لزوم تکرار روزانه این روش برای جلوگیری از احساس زبر بودن صورت است و اگر از تیغ نو استفاده نکنید، ممکن است احساس کنید پوست تحریک شده است. روش بی رنگ کردن مو برای محو موهای زائد، ساده ترین و کم هزینه ترین روش برای کنترل موهای زائد صورت به خصوص موهای زائد روی لب بالا یا طرفین صورت است. موهای بی رنگ شده اگرچه کمتر دیده می شوند اما هنوز وجود دارند و این عیب این روش است. بی رنگ کردن مکرر موها باعث آسیب و مستعد شدن آنها به شکستگی می شود.در مورد موبرهای شیمیایی و اینکه آیا استفاده از آنها برای از بین بردن موهای زائد صورت بی خطر است یا نه، همواره پرسیده می شود. اگر از ماده ای که برای استفاده روی پوست صورت تهیه شده، مصرف کنید بی خطر است. در برچسب ماده شیمیایی باید قید شده باشد که مخصوص استفاده روی صورت است. هرگز موبرهایی که برای جاهای دیگر بدن مثل ساق پاها تهیه شده است، روی صورت نزنید، چون خیلی خطرناک و قوی هستند. بعضی از مردم عقیده دارند که موبرها آثار طولانی مدت تری نسبت به تراشیدن دارند زیرا موها را نزدیک به پوست قطع می کنند ولی اگر هم این اختلاف وجود داشته باشد، خیلی ناچیز است.

اگر برای اولین بار از موبرهای شیمیایی استفاده می کنید، برای آشنا شدن با مراحل کار و مطمئن شدن از عدم تحریک پوستی، ابتدا آن را روی یک قسمت کوچک از پوستتان امتحان کنید. اگر تحریک پوستی ایجاد شد، از این ماده استفاده نکنید.

هیچ شواهد علمی ای وجود ندارد که نشان دهد کندن موها باعث تیره تر، خشن تر شدن و افزایش رشد آنها می شود. خانم ها به طور رایج موهای ابروهای خود را بدون افزایش رشد و تیره تر و زبرتر شدن آنها می کنند، بنابراین هیچ نگرانی ای درباره موی جاهای دیگر بدن نیز نباید باشد.

 

 

● نگاه متخصص زنان و زایمان

هشداری درباره اپیلاسیون موهای ناحیه تناسلی

دکترآزیتا صفارزاده کرمانی/ متخصص زنان و زایمان

استفاده از کرم های موبر یا موس ها یا تراشیدن ناحیه تناسلی در خانم ها بدون اشکال است. موم انداختن و تراشیدن بهترین و سالم ترین نوع اپیلاسیون این ناحیه است. امکان اینکه خانمی به کرم های موبر حساسیت نشان دهد، بسیار زیاد است اما در صورتی که تمایلی به موم انداختن ندارد، می تواند موهای زاید این ناحیه را با این روش از بین ببرد. موم انداختن یا تراشیدن هیچ مشکلی در واژن یا تخمدان یا به طور کل اندام تناسلی خانم ها ایجاد نمی کند. نباید این موضوع را فراموش کرد که هر نوع اپیلاسیونی ممکن است باعث التهاب فولیکولی ریشه مو شود که عارضه آن سوزش و خارش است.

نکته بسیار مهم اینکه اگر خانمی برای اپیلاسیون به مراکز مخصوص مراجعه می کند، باید به بهداشت محیط و وسایل کار توجه بسیاری داشته باشد. در صورت کثیف و آلوده بودن محیط و وسایل کار، ممکن است دچار عفونت های غیرعادی در ناحیه تناسلی یا سایر عفونت ها شود.

مقالات مرتبط

یک دیدگاه

  1. سلام به نظر من لیزر درمانی بسیار خوب است ولی بعد از مدتی همه به جوش تبدیل می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.