درمان و مراقبت از مو

موهایی براق با آب سرد

ک متخصص پوست و مو با تاکيد بر شستن موها با آب ولرم، گفت: شستن موها با آب سرد سبب براق‌تر شدن موها و در عين حال کاهش فعاليت غده چربي سطح سر مي‌شود در حالي که شستن موها با آب گرم باعث آسيب به ريشه مو و از بين رفتن لايه چربي محافظ مو و کدري تار مو مي‌شود.

دکتر اکبر ايلاتي در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين مطلب افزود: در گذشته مردم تغذيه مناسب‌تري داشتند و از داروها و مواد شيميايي استفاده کمتري مي‌کردند ولي هم اکنون مردم در معرض انواع آلودگي‌هاي محيطي و استرس و اضطراب قرار دارند به همين علت ريزش موها بيشتر شده است.

ايلاتي با بيان اينکه شوره سر يک نوع بيماري پوستي است، تصريح کرد: شوره سر در واقع سلولهاي مرده پوست است که به رنگ سفيد بوده و علت اصلي آن مي‌تواند يک نوع اگزما يا ساير بيماريهاي پوستي باشد.

اين متخصص پوست و مو به برخي از باورهاي اشتباه مردم در مورد رشد موها اشاره و خاطرنشان كرد: عده‌اي معتقدند که با تيغ انداختن موها مي‌توان حجم موها را افزايش داد در حالي که تا به حال از نظر علمي ثابت نشده است.

به گفته اين متخصص اگر چه برخي از افراد معتقدند که با کندن تارهاي سفيد مو، تعداد آنها افزايش پيدا مي‌کند در حالي که از دست رفتن قدرت رنگيزه سازي سلولهاي مو سبب سفيدي آنها مي شود.

اين متخصص پوست و مو در پاسخ به اين سوال که آيا شامپو زدن موها به دفعات زياد باعث صدمه به موها مي شود، ابراز داشت: مهمترين عامل انتخاب در شامپو، شامپوي متناسب با نوع مو (خشک،چرب،طبيعي) است که در اين صورت نيازي به افزايش تعداد دفعات شستشوي موها نيست.

وي همچنين افزايش دفعات شستشو و ماساژ و شانه زدن موهاي خيس را از ديگر عوامل ريزش موها در افراد دانست.

ايلاتي مهمترين و موثرترين اقدام براي درمان موخوره را کوتاه کردن قسمتهاي شاخه شاخه شده از چند سانتيمتر بالاتر موها دانست و اذعان داشت: علاوه بر آن استفاده از شامپوهاي نرم کننده و روغنهاي چرب و نرم کننده و جلوگيري از سشوار کشيدن موها، خصوصا موهاي خشک نيز توصيه مي‌شود.

اين متخصص پوست و مو به فوايد کوتاهي موها اشاره کرد و گفت: کوتاه کردن موها با جلوگيري از پيدايش مو خوره از ريزش آن جلوگيري مي‌کند.

وي با تاکيد بر اينکه شانه کردن و برس زدن موها به دفعات زياد باعث آسيب ديدن موها مي‌شود، اظهار کرد: برس زدن و شانه کردن موها خصوصا موهاي خيس، سبب آسيب رسانيدن، کدر شدن و وز شدن موها مي‌شود که بهترين راهکار استفاده از انگشتان دست براي حالت دادن موها است.

ايلاتي ادامه داد: برس زدن اگر در حد طبيعي باشد سبب افزايش خون رساني به ريشه مو و همچنين براق و چرب شدن آنها مي‌شود كه روزي 2الي3 بار توصيه مي‌شود.

اين متخصص پوست و مو با بيان اينکه آيا با ماساژ موها و ايجاد جريان خون در پوست مي‌توان به سلامت موها کمک کرد، گفت: ماساژ موهاي خشک شده بعد از هر حمام سبب افزايش خونرساني به ريشه مو، افزايش رشد آن و تحريک غدد چربي پوست سر شده و ريزش موها را کاهش مي‌دهد بنابراين کساني که موهاي خشک و شکننده دارند مي‌توانند حداقل روزي يکبار و به مدت حداقل پنج دقيقه کف سر را به آرامي ماساژ دهند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.