معمولاً وقتی می خواهیم یک کمد یا قفسه را مرتب کنیم، عجولانه شروع به کار می کنیم بدون اینکه به کاربرد آن فضا فکر کنیم یا فکری برای حفظ نظم و ترتیب آن بکنیم. از خودتان بپرسید کدام عادات باعث ایجاد این بی نظمی شده اند، چه کسی از این فضا استفاده می کند، و هدفتان چیست.
اشتباه 2: اهمیت پیشگیری را فراموش می کنید.
مسلماً همه ما تجربه تمیز و مرتب کردن یک اتاق یا کمد شلوغ را داریم، ولی اهمیت پیشگیری را فراموش می کنیم. آیا کفش هایی را می خریم که به آنها نیاز نداریم؟ آیا لباس هایی را که دیگر نمی پوشیم و به آنها نیاز نداریم نگه می داریم؟ چرا فقط به خاطر اینکه چیزی ارزان یا مجانی است آن را می خریم؟ قبل از اینکه چیزی وارد فضای اتاقتان شود، در مورد آن خوب فکر کنید.
اشتباه 3: قبل از اینکه بدانید واقعا به چه چیز نیاز دارید، اقدام به خرید می کنید.
افراد معمولاً برای ایجاد نظم و انضباط به فروشگاه های موردعلاقه خود می روند و محصولاتی را می خرند که به ایجاد نظم در خانه کمک کند. مثلاً جای جوراب، قفسه، سطل و سایر چیزهایی که ظاهراً به نظم و ترتیب اتاق کمک می کند. اما جالب است بدانید که در بسیاری از موارد همین محصولات باعث به هم ریختگی و بی نظمی اتاق می شوند. پس قبل از اینکه به خرید بروید لیستی از چیزهایی که واقعا به آنها نیازدارید تهیه کنید.
اشتباه 4: برنامه ای برای دور ریختن اشیای اضافه ندارید.
افراد معمولاً پس از تمیز کردن قفسه ها با انبوهی از لباس ها و وسائل اضافه و یا قدیمی روبرو می شوند. پس بهتر است فکری برای خارج کردن آنها از خانه بکنید. مثلاً اگر این وسائل خوب و قابل استفاده هستند آنها را به موسسات خیریه بدهید، آنها را بفروشید یا اگر واقعاً به درد نمی خورند آنها را به مامورین بازیافت تحویل دهید.
اشتباه 5: از فضای موجود درست استفاده نمی کنید.
وقتی فضا در دسترس باشد ولی هدف روشنی نداشته باشیم، بی نظمی در منزلمان حاکم خواهد شد. برای خودتان قوانینی تعیین کنید مثلاً میزها باید هر روز یا حداقل هر چندروز یک بار تمیز و مرتب شوند، هر چیزی که مورداستفاده قرار می گیرد باید پس از استفاده بر سر جای خود قرار بگیرد و … .
اشتباه 6: چیزها را موقتاً در جایی قرار می دهید و می گوید “بعداً فکری به حالش می کنم”.
هرچه زودتر در مورد اشیایی که اضافه به نظر می رسند تصمیم بگیرید. آن را کجا نگه خواهید داشت؟ آن را به چه کسی خواهید داد؟ هرگز این تصمیم را به تعویق نیندازید.
اشتباه 7: بعضی اجسام را نگه می دارید چون مفید به نظر می رسند.
آیا تحمل دور ریختن چیزهایی که زمانی از آنها استفاده می کرده اید را ندارید؟ آیا چیزها را نگه می دارید چون فکر می کنید ممکن است روزی به آنها نیاز پیدا کنید؟ اگر می خواهید اتاق ها و کمدهایتان مرتب و تمیز باشند این عادات را ترک کنید و یادتان باشد صرف اینکه چیزی مفید “به نظر می رسد” نگه داشتن آن را توجیه نمی کند.
اشتباه8: برنامه های خود را با اعضای خانواده در میان نمی گذارید.
بالاخره همه جا را مرتب کرده اید و نفس راحتی کشیده اید، ولی در عرض دو هفته خانه تان دوباره به هم ریخته و نامنظم می شود! شاید سایر کسانی که در آن خانه زندگی می کنند از برنامه های شما پیروی نمی کنند. یادتان باشد هر تصمیمی که می گیرید باید به اعضای خانواده منتقل شود تا نتیجه زحمات شما به هدر نرود.
اشتباه 9: کارها را بین خود و دیگران تقسیم نمی کنید.
گاهی اوقات اعضای خانواده بعضی کارها را انجام نمی دهند یا آنها را پشت گوش می اندازند چون انتظار دارند که دیگران این کارها را انجام دهند. با همدیگر صحبت کنید و وظایف را بین اعضای خانواده تقسیم کنید، با این کار هم بار مسئولیت تنها به دوش یک نفر نخواهد افتاد و هم از بی نظمی خانه پیشگیری خواهد شد.
برترين ها