انواع رژیم های چاقی و لاغری

كاهش وزن آهسته و اصولي

شکی نیست که شما می‌‌توانید در یک مدت کوتاه سریعا وزن کم کنید ولی به چه قیمتی؟ شما هر روز تبلیغات فراوانی را می‌‌بینید که ادعا می‌‌کنند کاهش وزن چند روزه بدون بازگشت!! رژیم‌های فراوان مد روز زودگذری وجود دارند که می‌‌توانند وزن شما را کم کند، ولی بلافاصله پس از قطع رژیم، شما احساس گرسنگی فراوان و آزاردهنده‌ای خواهید داشت که منجر به پرخوری و بازگشت سریع‌تر وزن شما خواهد شد . این یعنی همان ناامیدی که شاید شما نیز به عنوان یک رژیم‌گیر حرفه‌ای با آن برخورد کرده باشید. فراوانند بیماران چاقی که به کلینیک‌های رژیم درمانی مراجعه می‌کنند و می‌گویند: می‌دانند که باید وزن کم کنند همه راه‌ها را رفته‌اند ولی روز به روز ناامیدتر شده و گاه با تاثر فراوان می‌گویند چه فایده که وزن کم کنند وقتی در فاصله کمی‌ وزن‌شان برگشته و چه بسا وزن بالاتری نیز پیدا می‌کنند!!

واقعیت این است که شما نمی‌توانید صورت مسئله را پاک کنید. شما با مشکلی به نام چاقی رو به رو هستید وبا ناامیدی و عدم برنامه‌ریزی، وزن شما سیر پلکانی خود را طی خواهد کرد و روزی خواهد رسید که افزایش وزن شما عوارض فراوان جسمی‌ و روانی را برای‌تان باقی خواهد گذاشت که دیگر برای درمان قطعی خیلی دیر خواهد بود. پس چه باید کرد؟

بهترین راه برای کاهش وزن پایدار و بدون عارضه کاهش وزن آهسته خواهد بود که با تغییر شیوه زندگی چه از نظر تغذیه و چه افزایش فعالیت بدنی میسر خواهد بود. آنچه که در رژیم‌های تبلیغاتی به بازگشت سریع وزن کمک می‌کند، آن است که شما همیشه با رعایت این رژیم‌ها خود را آماده تغییر شیوه زندگی برای همیشه نکرده‌اید و از طرف دیگر ادامه این رژیم‌ها برای همیشه میسر نیست و لذا از ابتدای رژیم نیز شما روز شماری می‌کنید که چه زمانی رژیم تمام شده و شما به زندگی معمول خود برمی‌گردید، همین لحظه یعنی پایان رژیم و شروع بازگشت سریع وزن. برای کاهش چربی موجود در بدن هر 500 گرم چربی معادل 3500 کالری خواهد بود، لذا شما با فعالیت بدنی و نیز اصلاح نسبی تغذیه خواهید توانست هر هفته 500 تا 1000 گرم از چربی خود را بسوزانید حتی بدون رژیم‌های سخت غذایی.

جالب است که بدانید مطالعات نشان داده است که 90 درصد افراد چاقی که رژیم می‌گیرند در مدت سه سال به وزن اولیه خود برمی‌گردند، ولی هر چه این رژیم‌ها غیرمنطقی‌تر و سریع‌تر وزن شما را بکاهند سریع‌تر برخواهند گشت. لذا فریب این تبلیغات دروغین که کاهش وزن چند روزه و بدون بازگشت را به شما مژده می‌دهند نخورید!! چرا که این رژیم‌ها علاوه بر بازگشت سریع وزن، با عوارضی از قبیل ریزش مو و افتادگی پوست، بی‌حالی مفرط، کم‌خونی و اختلالاتی از قبیل افسردگی همراه خواهند بود. از طرف دیگر هر چه کاهش وزن شما در یک رژیم سریع‌تر باشد به جای بافت چربی از بافت عضلانی شما کاسته خواهد شد وپس از قطع رژیم آنچه جایگزین بافت عضلانی می‌گردد چیزی جز چربی نخواهد بود. آن زمان است که شما به مشکلی برخواهید خورد که خیلی از رژیم‌گیرندگان حرفه‌ای به آن اشاره می‌کنند. آنان می‌گویند که اوایل وقتی رژیم می‌گرفتند خیلی سریع وزن کم می‌کردند ولی اخیرا با رژیم‌های خیلی سخت‌تر وزنشان کم نشده و به عبارتی مقاوم شده است!! این موضوع در اثر افزایش بافت چربی انباشته به جای بافت عضلانی کاملا طبیعی به نظر می‌‌آید.

لذا در رژیم‌های غذایی نوین آن چه بیش از محاسبه کالری مدنظر است، تغییرات شیوه زندگی و نیز تغییر دائمی‌ رفتاری و یا به عبارتی رفتاردرمانی می‌باشد. تغییرات رفتارها و شیوه‌های نادرست زندگی نیز با یک رژیم چند روزه میسر نخواهد بود. به همین دلیل در شیوه‌های نوین درمانی توصیه به دوره‌های درمانی است نه یک رژیم سخت زودگذر. در طی این دور‌ه‌ها شما:

به نقاط نادرست شیوه زندگی خود پی خواهید برد.

با آموزش، سطح آگاهی‌های تغذیه‌ای شما بهبود خواهد یافت به طوری که باورها و اعتقادات نادرست شما اصلاح می‌گردد.

این آگاهی‌ها در شما منجر به تغییر رفتار و شیوه زندگی می‌شود.

هر چقدر شما در مورد آخر موفق‌تر باشید، کاهش وزن‌تان دائمی‌تر و به عبارتی غیرقابل بازگشت‌تر خواهد بود. این تغییرات رفتاری نیز میسر نخواهند بود مگر با دوره‌های درمانی که در طی آن یک متخصص کار آزموده می‌‌تواند کمک شایانی به کاهش وزن پایدار و بدون عارضه شما کند.

رژیـم نویـن

توصیه‌های مهم «رژیم نوین» برای کاهش وزن

1   هیچ وعده غذایی را حذف ننمایید.

2 حتما در روز حداقل پنج وعده غذایی شامل سه وعده اصلی و دو میان وعده داشته باشید.

3   هر روز صبحانه را در ساعات اولیه صبح میل کنید و فکر نکنید حذف صبحانه باعث کاهش وزن شما می‌شود.

4   روزانه حداقل پنج وعده میوه و سبزیجات در رژیم غذایی خود بگنجانید.

5   سرعت غذا خوردن خود را کم کنید. هر وعده خوردن شما باید حداقل 15 دقیقه طول بکشد. برای رسیدن به این هدف به جای قاشق از قاشق‌های با حجم کم و یا چنگال استفاده کنید.

6   سعی‌تان این باشد با کسی در هنگام غذا خوردن صحبت نکنید.

7   از غذا خوردن در هنگام تماشای تلویزیون بپرهیزید.

8   در پخت غذا ازروغن گیاهی مایع استفاده کرده و میزان روغن را به میزان یک دوم کاهش دهید.

9 در صرف نوشیدنی‌های شیرین محتاط باشید.

10 حتما در روز پنج، شش لیوان آب بنوشید.

11   لبنیات از قبیل ماست و شیر و پنیر را از نوع کم‌چرب استفاده کنید.

12 در قدم اول سعی کنید با داشتن رژیم غذایی درست تندرست باشید و بعد به فکر لاغری باشید.

فيتنس تيپز

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.