توصیه های پزشکی

بهترين دارو براي رفع عفونت ادراري


یکی از علل بروز تب و لرز، عفونت ادراری است که در زنان شیوع بیشتری نسبت به مردان داردکلیه‌ها، مثانه و لوله‌های میزنای (حالب) که در واقع مجاری ارتباطی کلیه‌ها و مثانه هستند، دستگاه ادراری نامیده می‌شوند. وقتی میکروبی وارد دستگاه ادراری شود موجب عفونت ادراری می‌شود. عفونت مثانه بیشتر از عفونت دیگر قسمت‌ها شایع است که باید زود درمان شود زیرا تعلل در باره آن می‌تواند منجر به عفونت کلیه‌ها شود.

مثانه باعث تکرر ادرار و سوزش و درد هنگام دفع ادرار می‌شود. رنگ ادرار فرد مبتلا به عفونت ادرار، کدر بوده و ادرار هم بوی زننده‌ای پیدا می‌کند. بیمار در ناحیه پایین شکم احساس درد می‌کند.

اگر عفونت به کلیه‌ها برسد بیمار علاوه بر تب و لرز، دچار حالت تهوع و درد در دو طرف شکم می‌شود.

زنان باردار بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه هستند،‌ علاوه بر این شیوع عفونت ادراری در افراد مسن بیش از جوانان است. مبتلایان به سنگ کلیه هم نسبت به این بیماری آسیب پذیرتر هستند.

گاهی پیش می‌آید فرد با وجود ابتلا به عفونت ادراری،‌هیچ نشانه‌ای ندارد.

علت ایجاد عفونت ادراری

ادرار انسان عاری از هر گونه میکروب و در واقع استریل است. هنگامی که میکروب‌هایی که در روده یا دستگاه تناسلی زندگی می‌کنند وارد دستگاه ادرار شوند، موجب عفونت ادراری می‌شوند. زنان به دلیل کوتاهی پیشاب‌راه بیشتر مستعد ابتلا به عفونت ادراری هستند.

برای کاهش احتمال ابتلا به عفونت ادرار،‌علاوه بر رعایت بهداشت فردی،‌سعی کنید از نشستن در وان خودداری کنید. مایعات زیاد بنوشید. ادرار خود را نگه ندارید و اگر سنگ کلیه دارید،‌به موضوع عفونت ادراری با حساسیت بیشتری توجه کنید.

درمان عفونت ادراری استفاده از آنتی بیوتیک مناسب است.

 

بهترین درمان عفونت ادراری
عفونت ادراری تمایل شدیدی به بازگشت های مکرر دارد. برای پایان دادن به این چرخۀ معیوب، که باعث درد و سوزش می‌شود، برخی از گیاهان مفید هستند،…

کدام گیاهان برای درمان عفونت های ادراری مفید هستند؟

می‌توانید برای شروع از کران بری و اکیناسه استفاده کنید، البته گیاهان دیگری هم برای مقابله با عفونت های ادراری وجود دارند..

رژیم‌ غذایی‌ عفونت‌ مثانه‌
روزانه‌ ۸-۶ لیوان‌ آب‌ بنوشید.

از مصرف‌ کافئین‌ و الکل‌ به‌ هنگام‌ درمان‌ خودداری‌ کنید.

از آب‌ قره‌قاط‌ ( cranberry ) بنوشید تا ادرار اسیدی‌ شود. برخی‌ از داروها وقتی‌ ادرار اسیدی‌ باشد بهتر عمل‌ می‌کنند.

در این‌ شرایط‌ به‌ پزشک‌ خود مراجعه‌ نمایید

اگر شما یایکی‌ از اعضای‌ خانواده‌ تان علایم‌ التهاب‌ و عفونت‌ مثانه‌ را دارید.

اگر تب‌ نیز به‌ علایم‌ اضافه‌ شود.

اگر خون‌ در ادرار ظاهر شود.

اگر ناراحتی‌ و سایر علایم‌ در عرض‌ یک‌ هفته‌ رو به‌ بهبود نگدارند.

اگر دچار علایم‌ جدید و غیرقابل کترل شده اید‌. داروهایی‌ که‌ برای‌ درمان‌ استفاده‌ می‌شوند ممکن‌ است‌ عوارض‌ جانبی‌ به‌ همراه‌ داشته‌ باشند.

درمان سیستیت حاد مثانه
این بیماران را می توان با یکی از راهکارهای زیر درمان کرد:
-درمان پیشگیری که در اصطلاح پزشکی به آن «پروفیلاکسی»می گویند؛ یعنی بیمار به طور مداوم و هر روز مقدار کمی دارو بخورد تا عفونت دوباره عود نکند.
-بیمار پس از هر بار رابطه جنسی دارو بخورد.
-هر بار که بیمار دوباره علائم را پیدا کرد، خودش درمان را شروع کند.

داروی درمان عفونت مثانه
برای درمان عفونت مثانه، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. اگر فونت مثانه تکرار شود و شدید باشد، آنتی بیوتیک به صورت طولانی مدت تجویز می‌گردد. نوشیدن آب به مقدار زیاد برای درمان عفونت مثانه توصیه می‌شود. حداقل نوشیدن ۲ لیتر آب در روز برای سلامتی مفید خواهد بود هر چند شواهد کافی برای آن در دسترس نیست. برای کاهش علایم، سیترات سدیم و سیترات پتاسیم تجویز می‌گردد. اگر عفونت مثانه ناشی از عفونت قسمتهای دیگر باشد آنگاه درمان عفونتهای قسمتهای دیگر نیز ضروری خواهد بود. برای مثال اگر عفونت مثانه ناشی از عفونت ویروسی هرپس باشد آنگاه درمان ضد ویروسی مانند تجویز آسیکلویر (Acyclovir) مفید خواهد بود.

داروهای عفونت‌ مثانه‌
آنتی‌هیستامین‌ها، آنتی‌کولینرژیک‌ها، داروهای‌ ضدالتهابی‌ غیراستروییدی‌، و داروهای‌ ضدافسردگی‌ همگی‌ موفقیت‌ محدودی‌ در کاهش‌ علایم‌ دارند.

داروی‌ پنتوزان‌ پلی‌ سولفات‌ سدیم‌ در تخفیف‌ علایم‌ بعضی‌ از خانم‌ها مؤثر بوده‌ است‌.

دی‌متیل‌ سولفوکساید یا سایر داروها را می‌توان‌ مستقیماً به‌ درون‌ مثانه‌ وارد کرد. *دی‌متیل‌ سولفوکساید به‌ مدت‌ ۱۵ دقیقه‌ در مثانه‌ نگاه‌ داشته‌ و سپس‌ تخلیه‌ می‌شود. این‌ درمان‌ هر دو هفته‌ تکرار می‌شود، یا تا زمانی‌ که‌ علایم‌ تخفیف‌ یابند و سپس‌ برحسب‌ نیاز تکرار می‌شود. مصرف‌ دی‌متیل‌ سولفوکساید باعث‌ وجود آمدن‌ یک‌ بوی‌ شبیه‌ سیر در پوست‌ و تنفس‌ می‌شود که‌ تا ۷۲ ساعت‌ ادامه‌ می‌یابد.

برای‌ این‌ بیماری‌ راه‌ درمانی‌ قطعاً مؤثر وجود ندارد. انتخاب‌های‌ درمانی‌ عبارتند از داروهای‌ خوراکی‌ مختلف‌، داروهایی‌ که‌ به‌ داخل‌ مثانه‌ وارد می‌شوند، کارهای‌ مخصوص‌ برای‌ اتساع‌ مثانه‌، تغییر در رژیم‌ غذایی‌، تمرینات‌ مخصوص‌ مثانه‌، و تحریک‌ الکتریکی‌ رشته‌های‌ عصب‌ از راه‌ پوست‌ انجام‌ مشاوره‌، بازخورد زیستی‌ (بیوفیدبک‌)، یا هیپنوتیسم‌ یا آرام‌سازی‌ توسط‌ خود فرد جهت‌ کمک‌ به‌ کنترل‌ استرس‌، عصبانیت‌، اضطراب‌ و گاهی‌، افسردگی‌ همراه‌ با اختلالات‌ درد مزمن‌ توصیه‌ می‌شود.

روش‌های‌ جراحی‌ به‌ ندرت‌ مورد استفاده‌ قرار می‌گیرند (تنها به‌ عنوان‌ حربه‌ آخر و هنگامی‌ که‌ سایر روش‌های‌ درمانی‌ شکست‌ خورده‌ باشند و برای‌ بهبود کیفیت‌ زندگی‌ پایین‌ فرد انجام‌ اقدامات‌ غیرمحافظه‌کارانه‌ جایز باشد).

آنتی‌بیوتیک‌ها برای‌ مبارزه‌ با عفونت‌

داروهای‌ ضداسپاسم‌ برای‌ تخفیف‌ درد

گاهی‌ استفاده‌ از ضد دردهای‌ ادراری‌ برای‌ تخفیف‌ درد

به‌ هنگام‌ درمان‌ و تا دو هفته‌ پس‌ از رفع‌ علایم‌ از نزدیکی‌ خودداری‌ کنید تا التهاب‌ کاملاً برطرف‌ شود.

1- چه آنتی بیوتیک های خوراکی بدون عارضه برای درمان عفونت ادراری استفاده می شود؟
آنتی بیوتیک های خوراکی زیر معمولا برای درمان عفونت های عفونت ادراری (سیتیت حاد) مورد استفاده قرار می گیرند:

سولفامتوکسازول تری متوریم
نیتروفورانتوئین (مکبوید، مکرواندین)
فسفومایسین (مونورول)
آموکسی سیلین / کلوولانات (Augmentin)
بعضی از سفالوسپورین ها مانند سفتوپوکسیم، سفیدیینیر یا سفافلر
فلوروکینولونها مانند سایپروفلوکساسین (Cipro) و لووفلوکساسین (Levaquin) نیز معمولا برای سیتیت استفاده می شوند.
یک بررسی نشان داد که هر دو فلوروکینولون خوراکی و تزریقی (همچنین به نام “کینولون ها”) با عوارض ناشی از تاندون ها، عضلات، مفاصل، اعصاب و سیستم عصبی مرکزی همراه هستند. این عوارض جانبی می تواند به زودی پس از یک هفته دیده می شوند و ممکن است به طور بالقوه دائمی باشد. بیماران باید در خصوص استفاده از فلوروکینولون ها با پزشک خود صحبت کنند. با این حال، فلوروکینولون های خوراکی برای عفونت ادراری های پیچیده تر، از جمله پیلونفریت مناسب هستند. برای درمان سرپایی پیلونفریت بدون عارضه معمولا کینولون های زیر استفاده می شود:

(Ciprofloxacin ، Cipro,Cipro XR)
لووفلوکساسین
2- آیا آنتی بیوتیک های داخل وریدی (IV) برای عفونت ادراری شدید استفاده می شود؟
– اگر حامله هستید، تب بالا دارید یا نمی توانید غذا و مایعات را حفظ کنید، پزشک ممکن است شما را بستری کند، بنابراین شما می توانید با آنتی بیوتیک های داخل وریدی درمان شوید. وقتی عفونت شما شروع به بهبود می کند، ممکن است به خانه بازگردید و با آنتی بیوتیک خوراکی جریان بهبود را ادامه دهید.

در مناطقی که مقاومت فلوروکینولون بیش از 10 درصد است، در بیماران مبتلا به پیلونفریت شدید، افرادی که دارای عفونت ادراری پیچیده هستند که به فلوروکینولون ها آلرژی دارند یا قادر به تحمل کلاس دارو نیستند، درمانی با یک عامل از قبیل سفتریاکسون یا آمینوگلیکوزید به عنوان گنتامایسین یا توبرامایسین ممکن است مناسب باشد. درمان مداوم شما باید بر اساس اطلاعات حساسیت دریافت شده از آزمایشگاه باشد.

سفریکسون
جنتامایسین
ترومایسین
3- عوارض جانبی رایج استفاده از آنتی بیوتیک در عفونت ادراری چیست؟
هر آنتی بیوتیک مسئول تعدادی از عوارض جانبی است. عوارض جانبی آنتی بیوتیک خود را با پزشک مورد بحث قرار دهید. عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها عبارتند از:

عفونت های مخمری واژینا یا ترشحات دهانی (گونه های کاندیدا): آنتی بیوتیک ها همچنین ممکن است تعادل فلور طبیعی در واژن را تغییر دهند و منجر به رشد بیش از حد قارچی شود. کاندیدا آلبیکنس یک قارچ رایج است که معمولا به مقدار زیاد در واژن وجود دارد و معمولا باعث بیماری یا علائم نمی شود. با این حال، کاندیدیازیس واژینال زمانی رخ می دهد که رقابت باکتریها به دلیل درمان با آنتی بیوتیک محدود باشد.
ناراحتی شکم: آنتی بیوتیک ها اغلب با ناراحتی معده مانند حالت تهوع، استفراغ، عدم اشتها (بی اشتهایی)، درد معده یا سوزش (دیسپپسی) ارتباط دارند. مصرف غذا ممکن است باعث کاهش ناراحتی معده شود، اما با داروساز چک کنید.
اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک: آنتی بیوتیک ها معمولا منجر به اسهال ناشی از آنتی بیوتیک و یا مدفوع شکننده می شوند که پس از قطع آنتی بیوتیک مشخص می شود. آنتی بیوتیک های وسیع طیف همچنین می توانند فلور روده نرمال (“باکتری خوب”) را از بین ببرند و منجر به رشد بیش از حد باکتری های عفونی مانند Clostridium difficile )C. difficile) شوند. اگر اسهال شدید، خونریزی همراه با گرفتگی معده یا استفراغ باشد، با پزشک تماس بگیرید تا از C. difficile جلوگیری شود. شایع ترین آنتی بیوتیک های مرتبط با اسهال مرتبط با آنتیبیوتیکی آموکسی سیلین-کلووولانات، آمپی سیلین و سفالوسپورین ها، فلوروکینولون ها، آسیترومایسین و کلاریترومایسین هستند.
سندرم استیونس جانسون (SJS)، نكرولیز اپیدرمال سمی(TEN) : سندرم استیونس جانسون و نكرولیز اپیدرمی سمی، واكنشهای شدید آلرژیک هستند. واکنش های پوستی مانند بثورات پوستی، لایه برداری پوست و زخم های غشای مخاطی می تواند رخ دهد و ممکن است تهدید کننده زندگی باشد. آنتی بیوتیک ها مانند سولفونامید ها، پنی سیلین ها، سفالوسپورین ها و فلوروکینولون ها ممکن است به SJS و TEN منجر شوند.
4- مقاومت آنتی بیوتیکی یعنی چی؟
نرخ مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها همواره بر اساس الگوهای محلی در جامعه و عوامل خطر خاصی برای بیماران مانند استفاده از آنتی بیوتیک یا سفر اخیر متغیر است. با افزایش میزان مقاومت آنتیبیوتیکی به آمپی سیلین و آموکسی سیلین برای سيستيت (E. coli)، با وجود آموکسی سیلین / کلووولانات (Augmentin) هنوز ممکن است گزینه ای باشد. سایر درمان های خوراکی با افزایش میزان مقاومت گزارش شده شامل سولفامتوکسازول-تریمتوپریم (Bactrim DS، Septra DS ) و فلوروکینولون ها می باشد. میزان مقاومت در برابر سفالوسپورین خوراکی و آموکسی سیلین / کلوولانات هنوز هم کمتر از 10 درصد است.

5- چه آنتی بیوتیک های جدیدی برای عفونت ادراری ها در دسترس هستند؟
آخرین مصوبات آنتی بیوتیک FDA برای عفونت ادراری عبارتند از:

Avycaz
Avycaz )avibactam and ceftazidime) نسل بعدی، مهار کننده β- لکتام غیر بتالاکتاماز و نسل سوم آنتی بیوتیک سفالوسپورین آنتی پیسودومونال برای درمان عفونتهای داخل شکمی پیچیده در ترکیب با مترونیدازول و ادرار پیچیده است.
Avycaz برای اولین بار در تاریخ 25 فوریه 2015 تایید شد و توسط Allergan Inc. ساخته شده است. Avycaz به عنوان تزریق داخل وریدی هر 8 ساعت داده می شود. تنظیمات لازم در بیماران با اختلالات کلیوی ضروری است.
Zerbaxa
Zerbaxa (سفتووزان و تازوباکتام) ترکیبی از مهارکننده های سفالوسپورین و بتالاکتاماز برای درمان عفونت های شکمی در داخل شکمی است و با مترونیدازول مصرف می شود. Zerbaxa همچنین برای عفونت های دستگاه ادراری پیچیده (CUTI)، از جمله پیلونفریت استفاده می شود.
Zerbaxa برای اولین بار در 19 دسامبر 2014 تایید شد و توسط Merck و Co. تولید شده است. Avycaz به عنوان تزریق داخل وریدی هر 8 ساعت داده می شود. تنظیمات لازم در بیماران با اختلالات کلیوی ضروری است.
6- آیا آنتی بیوتیک های بدون نسخه برای عفونت ادراری وجود دارد؟
آنتی بیوتیک های بدون نسخه برای عفونت ادراری در دسترس نیستند. پزشک شما ممکن است یک محصول OTC به نام فنازوپیریدین را توصیه کند تا مثانه را خنثی کند تا درد سوزش را در طی ادرار کاهش دهد. Uristat را می توان بدون نسخه در داروخانه خریداری کرد. یک محصول فنزانوپیریدین مشابه Pyridium نیز با نسخه از پزشک در دسترس است. فنازوپیریدین را فقط 48 ساعت مصرف کنید و ممکن است ادرار را به رنگ قهوه ای، نارنجی یا قرمز تبدیل کند. بهتر است هنگام استفاده از فنازوپیریدین، از لنز استفاده نکنید.

7- چه اتفاقی می افتد اگر عفونت ادراری مکرر داشته باشم؟
برخی از زنان ممکن است یک یا دو یا سه نوع عفونت ادراری در سال داشته باشند؛ برای این زنان پیشگیری با آنتی بیوتیک ها توسط پزشک توصیه می شود. برای عفونت ادراریهای مکرر، چندین گزینه وجود دارد:

یک دوره کوتاهتر (3 روز) آنتی بیوتیک در اولین علائم عفونت ادراری ؛ یک نسخه ممکن است به شما برای نگهداری در خانه تجویز شود.
دوره طولانی تر درمان آنتی بیوتیک.
یک دوز از آنتی بیوتیک را بعد از مقاربت جنسی مصرف کنید.
انتخاب آنتی بیوتیک بر اساس عفونت ادراری قبلی، اثربخشی و عوامل خاص مانند آلرژی و هزینه های درمانی است. آنتی بیوتیک هایی که معمولا برای عفونت ادراری های عادی استفاده میشوند میتوانند شامل سولفامتوکسازول، ترتریتوپریم، نیتروفورانتوئین، سفافلور، سفالکسین یا نورفلوکساسین باشند.

در زنان بعد از یائسگی خشکی واژن ممکن است منجر به عفونت های مجدد شود، استروژن واژینال ممکن است یک درمان موثر باشد.

8- آیا می توانم بدون آنتی بیوتیك عفونت ادراری را درمان كنم؟
درمان عفونت ادراری بدون آنتی بیوتیک معمولا توصیه نمی شود. عفونت ادراری اولیه مانند عفونت مثانه (cystitis) می تواند در طول زمان بدتر شود و منجر به عفونت شدید کلیوی (پیلونفریت) شود. با این حال، یک مطالعه کوچک نشان داده است که ابتلا به عفونت ادراری های خفیف ممکن است به خودی خود برطرف شود. اگر علائم عفونت ادراری دارید، بهتر است با پزشک خود چک کنید. زنان باردار در صورتی ابتلا به عفونت ادراری باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنند، زیرا این می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به کمبود وزن یا زایمان زودرس نوزاد شود.

9- آیا آب ذغال اخته از عفونت ادراری جلوگیری می کند؟
برخی از بیماران مایل به استفاده از ذغال اخته یا آب ذغال اخته به عنوان درمان خانگی برای درمان عفونت ادراری می باشند. مشخص نشده است که آب ذغال اخته عفونت باکتریایی مداوم در مثانه یا کلیه را درمان می کند یا خیر.
ذغال اخته به عنوان یک عامل نگهدارنده پیشگیری برای عفونت ادراری مورد مطالعه قرار گرفته است. طبق گفته یکی از متخصصان، ماده فعال در ذغال اخته – پروانتوسیانیدین های نوع آ (PACs) – را در برابر باکتری های عامل بیماری عفونت ادراری موثر است، اما تنها در کپسول های ذغال اخته ، نه در آب ذغال اخته است. به نظر می رسد ذغال اخته با جلوگیری از چسبیدن باکتری ها به داخل مثانه اثر می کند؛ با این حال، برای جلوگیری از چسبندگی باکتری ها، مقدار زیادی آب زغال اخته نیاز است. علاوه بر این، زغال اخته برای جلوگیری از عفونت ادراری های عود کننده در مطالعات کنترل شده ثابت نشده است. مطالعات قبلی نشان داد که آب زغال اخته یا زغال اخته برای جلوگیری از عفونت ادراری ها مفید است.

اثربخشی بسیاری از داروهای گیاهی یا خانگی ممکن است به اندازه داروهای تجویزی مورد آزمایش قرار نگرفته باشد. محصولات گیاهی بدون نسخه و مکمل های غذایی توسط FDA قانون گذاری نمی شود. عوارض جانبی و تعاملات دارویی نیز هم ممکن است با درمان های جایگزین رخ دهد. همیشه قبل از استفاده از درمان جایگزین، مکمل گیاهی یا رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنید. در اکثر موارد آنتی بیوتیک بهترین درمان برای عفونت ادراری است.

منبع : متخصص کلیه و مجاری ادرار /  سلامت اوما

دکتر محسن وریانی، متخصص ارولوژی .

www.nhs.uk

زهره بانی

برچسب

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.