درمان و مراقبت از پوست

بهترین روش پاکسازی پوست

بهترين و مفيدترترين روش براي شست‌وشوي صورت کدام است؟ اين يکي از سوالاتي است که براي خانم‌هاي زيادي مطرح است و جواب‌هاي درست و غلط زيادي هم به آنها داده مي‌شود. امروزه متداول است که استفاده از لوسيون‌هاي گياهي يا شيميايي را به افراد براي شست‌وشوي پوست صورتشان توصيه مي‌کنند و البته خيلي‌ها هم به روال سابق از صابون معمولي براي شست‌وشو و تميزي پوست خود استفاده مي‌کنند و تا به حال دچار هيچ عارضه‌اي هم نشده‌اند. اين يک راز نيست درواقع يک تشخيص درست از سوي شما يا پزشک زيبايي شماست که بگويد نوع پوست شما کدام يک از 3 حالت چرب، خشک و نرمال است و شما بايد کدام شيوه را براي شست‌وشوي پوست خود انتخاب کنيد. به گفته يک متخصص پوست و زيبايي آب، مفيدترين و ساده‌ترين راه براي پاک کردن آلودگي‌هاي موجود روي پوست است که افراد مي‌توانند در روز به دفعات متعدد با هر نوع پوستي از آن استفاده کنند و دچار هيچ مشکلي نشوند. براي پيدا كردن بهترين روش شست‌وشوي پوست با دکترمسعود نصيري کاشاني، متخصص پوست و مو، عضو هيات علمي دانشگاه علوم‌پزشکي به گفت‌وگو نشستيم که در ادامه مي‌خوانيد.


سلامت: آقاي دکتر! جديدا مشاهده مي‌کنيم که تبليغات بسياري در زمينه استفاده از مايع‌هاي مختلف شست‌وشوي صورت انجام مي‌شود که افراد را به گرايش در استفاده از آنها ترغيب مي‌کنند، آيا اين محصولات برتري بيشتري نسبت به ديگر راه‌هاي شست‌وشوي صورت دارند؟

شست‌وشوي پوست يک ضرورت است اما اينکه با چه ماده‌اي شست‌وشو شود بستگي به وضعيت پوست افراد دارد. وقتي شخصي پوست خشکي دارد مسلما بايد از شست‌وشوکننده‌هايي که اسيديته بيشتر، قلياي کمتر و PH‌هاي پايين‌تري دارند، استفاده کند. وقتي پوستي نرمال است ممکن است خيلي در اين زمينه مشکل نداشته باشند. البته پوست‌هاي نرمال نيز گاهي خشك و گاهي چرب مي‌شوند اين به آن معناست که وقتي شخص مي‌گويد پوست من چرب نيست و خشک هم نيست اما وقتي مي‌شويمش خيلي احساس خشکي مي‌کنم، يعني اين پوست نرمال رو به خشکي است اما اگر چنين شکايتي نداشته باشد يعني يک پوست نرمال رو به چرب دارد. اما پوست چرب که به محض شستن فورا دوباره چرب مي‌شود، کاملا واضح است که نياز به شست‌وشوي بيشتري دارد. اين نوع پوست محدوديت کمتري در استفاده از صابون‌ها دارد به طوري که اگر كسي پوست چربش را با صابون‌هاي معمولي و حتي بدن‌شوي هم بشويد، احساس ناخوشايندي به او دست نمي‌دهد و احساس سوزش و کش‌آمدگي در پوستش نمي‌کند.

سلامت: توصيه شما براي شست‌وشو کدام يک از روش‌هاست؟

طبيعتا توصيه اول ما اين است که اگر پوست نيازي به شست‌وشو با صابون يا محلول‌هاي شست‌وشو ندارد، تنها شست‌وشوي با آب کافي است پس بهتر است صورت با آب خالي شست‌وشو داده شود اما اگر ميزاني از آلودگي در صورت وجود دارد و حتما بايد ماده پاک‌کننده‌اي به کار گرفته شود آن زمان بايد تشخيص داده شود كه چه نوع صابون يا شوينده‌اي براي اين فرد مناسب است. خانم‌ها براي پاک کردن آرايش صورت مي‌توانند از پاک‌کننده‌ها و شيرپاکن‌ها استفاده کنند يعني الزامي وجود ندارد كه براي پاك‌كردن آرايش حتما از آب استفاده شود ولي اگر كسي دوست دارد حتما صورتش را بشويد بايد صابون يا مايع شست‌وشويي مناسب پوست خودش انتخاب شوند. مايع‌ها و ژل‌هاي شست‌وشوي پوست نيز مي‌توانند براي پاک کردن و شست‌وشوي پوست مناسب باشند و عوارضي ندارند و فقط براي پوست‌هاي خشک بايد خيلي دقت شود که مناسب با پوست انتخاب شود و نبايد از پايه‌هاي خيلي قليايي استفاده کنند.

سلامت: درباره استفاده از صابون‌هاي معمولي که در قديم نيز استفاده مي‌شد، مي‌گويند كه به دليل داشتن برخي مواد مضر براي پوست، چربي و لطافت پوست را از بين مي‌برند، آيا اين موضوع را تاييد مي‌کنيد؟

لزوما اين‌طور نيست و همانطور که گفته شد پوست‌هايي که چرب هستند اساسا با اين مسايل دچار مشکل نمي‌شوند اما پوست‌هايي که خشک هستند، ممکن است در صورت استفاده از صابون اذيت شوند. پس افراد با پوست‌هاي خشک در اين زمينه بايد مراقبت بيشتري داشته باشند.

سلامت: به برخي افراد با پوست‌هاي حساس توصيه شده که از برخي محصولات كه صرفا براي شست‌وشوي دست و داراي برند خاصي هستند، استفاده کنند. آيا اين نوع تجويز درست است؟

ما نمي‌توانيم درباره رد يا تاييد کيفيت انواع مارک‌هاي مختلف مايع‌هاي دستشويي صحبت کنيم اما اين روش نيز در صورت تجويز پزشك مي‌تواند يکي از راه‌هاي شست‌وشوي صورت باشد اينکه انحصارا بگوييم فقط بايد از اين مارک خاص استفاده شود و اگر با چيز ديگري صورت شست‌وشو شود مشکل پيدا مي‌شود، نه اين طور نيست. و باز هم تاكيد مي‌كنم بيش از هرچيز اين مساله مهم است که پوست شما از چه نوع پوستي است. اگر پوست شما پوست خشکي است در اين صورت حتما مشکل به وجود مي‌آيد اما اگر پوست خشکي نداريد و پوست نرمال تا چربي داريد هيچ مشکلي نيست که با صابون‌هاي دستشويي هم بتوانيد بشوييد.

سلامت: چندبار شست‌وشوي صورت را در روز پيشنهاد مي‌كنيد؟

تعداد دفعات شست‌وشوي صورت هم باز به نوع پوست هر فرد بستگي دارد. اگر فرد پوست چربي دارد بايد به دفعات بيشتري پوست را بشوييد. معمولا پوست خشک در شبانه‌روز بيش از يك بار به شست‌وشو با پاک‌کننده‌ها نياز ندارد، اما پوست طبيعي تا 2 بار مي‌تواند با پاك‌كننده‌ها شست‌وشو شود و براي پوست چرب حتي بيش از 3 بار هم اشكالي ندارد.البته شست‌وشو با آب تا هرچندبار در شبانه‌روز كه انجام شود حتي براي پوست خشک هم مجاز است. فردي که پوست خشک دارد و تمايل دارد که پوستش را چندبار بشويد؛ مي‌تواند يکبار در روز كه آلودگي پوستش بيشتر است از پاک‌کننده‌ها استفاده کند و دفعات بعدي فقط با آب خالي صورتش را بشويد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.