اصول دکوراسیون

کاری کنید که پرده ها خودنمایی کنند!

نخستین بار، فرانسوی ها بودند که در نیمه دوم قرن هفدهم، پتانسیل دکوراتیو پرده ها را مطرح کردند. به تدریج، سبک متقارن در پرده ها رایج شد و به جای استفاده از یک پانل از دو پانل پرده به صورت متقارن استفاده شد. پس از آن، چوب پرده ها و حلقه های متنوع و زیبا طراحی و ساخته شد. در قرن نوزدهم، تنوع پرده ها و لوازم جانبی آنها بسیار گسترده و متنوع شد بطوری که پرده، جای خود را در دکوراسیون کشورهای مختلف نیز تثبیت کرد و به عنوان یکی از عناصر اصلی دکوراسیون داخلی شناخته شد.

امروزه، انتخاب پارچه پرده و سبک آن در موازات هم هستند. پرده ها می توانند متناسب با هر نوع پنجره ای و در هر ارتفاعی طراحی و دوخته شوند. آنها می توانند آستردار و بدون آستر، با پوشش کامل و یا به صورت نما باشند. همچنین، آنها را می توان به صورت آزادانه و غیررسمی و یا به شکلی رسمی نصب کرد. سبکی که پرده ای آویخته می شود و به چشم می آید، به میزان زیادی به قسمت بالای پرده بستگی دارد. برای مثال، نوع چین پرده بر نمای کلی پرده تاثیری بسیار می گذارد و تعیین کننده است. نکته مهم و تاثیرگذار دیگر، جنس پارچه ای است که برای پرده انتخاب می شود.

هر نوعی از چین روی پارچه های مختلف، تاثیری متفاوت دارد. بنابراین، چین و نوع پارچه می توانند در کنار هم باعث شکل گیری پرده شوند. پرده ها را می توان همزمان با شیدها نیز برای پوشش پنجره استفاده کرد. آنها علاوه بر جنبه دکوراتیو، به دلایلی متعدد در دکوراسیون استفاده می شوند. تعدادی از این اهداف عبارتند از: حفظ حریم خصوصی داخلی، کنترل نور ورودی به داخل، جلوگیری از ورود سرما به داخل و خروج گرما به خارج برای گرم نگه داشتن فضای خانه.

اولین اقدام برای طراحی و دوخت یک پرده، انتخاب پارچه است. زمانی که پارچه خود را انتخاب کردید، باید سبک کلی پرده خود را که شامل تمام ریزه کاری های آن می شود، به تناسب جنس پارچه و میزان کدری یا براقی آن انتخاب کنید. تصمیم گیری در مورد استفاده از آستر نیز برای پرده مهم است که از ابتدا باید تعیین شود. در صورتی که تصمیم به استفاده از آستر گرفتید، باید پارچه آستری مناسب را انتخاب کنید. فراموش نکنید، پارچه ای که برای آستر پرده خود انتخاب می کنید، بر جلوه پرده بسیار تاثیرگذار است.

در مطالب پیشین، در مورد انواع پارچه ها و ویژگی های آنها صحبت کردیم. همچنین در مورد اقدامات تکمیلی متعدد برای ایجاد جلوه ای منحصر به فرد و جدید مانند رنگ آمیزی پارچه، ایجاد حاشیه روی پارچه ها و… توضیحاتی دادیم. در این قسمت، قصد داریم تا شما را با انواع پارچه های آستری برای پرده، بیشتر آشنا سازیم.

آسترکشی پرده و شید

به طور کلی، می توان به پنج دلیل اصلی برای استفاده از آستر برای پرده و شید اشاره کرد:

۱. حفاظت از پارچه اصلی پرده یا شید و جلوگیری از آسیب دیدگی آن به دلیل قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم آفتاب. (نور مستقیم خورشید می تواند در طولانی مدت، رنگ بیشتر پارچه ها را از بین ببرد)

۲. کمک به بهتر و شکیل تر شدن جلوه نهایی پرده زیرا آستر باعث می شود که به اضافه کردن وزن، پرده صاف تر و زیباتر بایستد.

۳. آستر باعث می شود که دوخت لبه های پرده و شید زیباتر از کار در آید.

۴. برای مسدود کردن و بستن کامل راه ورود نور به داخل فضا.

۵. آسترها بر قدرت پرده یا شید برای جلوگیری از ورود هوای سرد به داخل و خروج هوای گرم به خارج از خانه می افزایند و در نتیجه به عنوان یک عایق محسوب می شوند.

انواع آسترها

مناسب ترین پارچه برای آستری پرده، پارچه های پنبه ای ساتن است که کمی براق هستند. به طور معمول، رنگ پارچه آستری کرم یا سفید است که برای قرار گرفتن پشت پرده هایی با رنگ روشن یا مواقعی که نیاز به عایق بندی حرارتی وجود دارد، اما باید تا حدی هم جلوه پنجره مشاهده شود، مناسب هستند. ساتن های آستری رنگی نیز موجود است که کیفیتی بالا دارند و رنگ آنها در اثر تابش نور خورشید محو نمی شود. آسترهای رنگی می تواند بر جلوه پرده نیز بیفزاید.

همانطور که گفته شد، برخی آسترها برای مسدود کردن کامل راه ورود نور به کار می روند. این آسترها نباید حتما مشکی باشند بلکه حتی می توانند به رنگ های سفید و کرم باشند. این نوع آسترها سنگین و ضخیم هستند. توصیه می کنیم که آنها را برای پرده هایی با پارچه ساده و بدون طرح استفاده کنید، زیرا آسترهایی که تا این اندازه ضخیم و مسدود کننده کامل نور هستند، باعث می شوند که طرح روی پارچه پرده، کدر و مرده به نظر برسد.

به دو صورت می توان برای پرده، آستر استفاده کرد. یکی به صورت جدا از پرده و دیگری، متصل و دوخته به آن. از بین این دو نوع آستر، نوع جدا از پرده نسبت به نوع چسبیده یا متصل به آن الویت دارد، زیرا منعطف تر بوده و شست وشوی آن نیز راحت تر است. در نوع جدا از پرده، این امکان برای شما وجود دارد در مواقعی که تمایل دارید تا نور بیشتری به داخل بیاید، بدون کنار زدن پرده، آستر آن را کنار بزنید. پهنای آستر جدا از پرده را هم اندازه با عرض نهایی شده یا همان عرض پنچره در نظر بگیرید، اما بهتر است که ۵ سانتی متر کمتر در نظر بگیرید. نکته ای که در هر دو مدل نباید فراموش کرد، این است که آستر نباید از مقابل دیده شود. بنابر این، باید دقت لازم را در انتخاب پهنای پارچه آستری به عمل آورید.

اگر هیچ وقت قصد کنار زدن آستر را ندارید، بهتر است دو سر آستر را به دو سر چوب پرده ثابت کنید.


منبع

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.