درمان و مراقبت از پوست

تاثير چيپس بر پوست

بعضی ها زیبایی و سلامت پوست را جدی نمی گیرند اما آکنه، اگزما، التهاب، پسوریازیس و پیری زودرس پوست، همگی از مشکلات آزاردهنده پوستی محسوب می شوند که موجب ناراحتی بسیاری از خانم های جوان و میانسال می شوند. مواد غذایی و نوشیدنی هایی که به طور معمول در رژیم غذا یی تان مصرف می کنید، تاثیر بسزایی در سلامت و زیبایی پوست دارد. استفاده از لوسیون ها، به تنهایی نمی تواند سلامت پوست را حفظ کند. برای مقابله با ناراحتی های پوستی، به چیزی فراتر از رسیدگی سطحی به پوست نیاز دارید؛ به عبارت دیگر، ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی، معمولا تنها چیزی است که اثرات مثبت و طولانی مدت روی پوست می گذارد.

● روی بخورید، جوش نزنید

آکنه که یک ناراحتی پوستی است، اغلب به دلیل به هم خوردن تعادل هورمون های جنسی پدید می آید. ترشح زیاد هورمون تستوسترون، باعث تولید بیش از اندازه چربی و ترشح آن از منافذ پوست می شود که دردناک و متورم هستند. با اینکه تمیز کردن مکرر پوست با تمیز کننده های خاص مانع عفونی شدن این منافذ می شود اما رعایت رژیم غذایی هم برای درمان آکنه ضروری است. هم برای زنان و هم برای مردان، کمبود مواد معدنی چون روی و منیزیم نیز می تواند موجب به هم خوردن تعادل هورمون ها شود. کم کردن کافئین و افزایش مصرف غذاهای حاوی روی و منیزیم مثل تخمه کدو، ماهی و سبزی ها که برگ های سبز دارند، می تواند به از بین بردن آکنه کمک کند.

● تاثیر مستقیم دستگاه گوارش بر پوست شما

وضعیت سلامت معده و روده ها، روی پوست اثر می گذارد، این مسئله به خصوص در مورد ناراحتی پوستی به نام «آکنه روزاسه» که قرمزی پروانه ای شکل روی صورت است، صدق می کند. ریشه این بیماری یبوست های مداوم و پیاپی، تحمل نکردن مواد غذایی و حساسیت غذایی است.
پوست هم مانند روده ها، یکی از اندام های دفع مواد زائد است و هنگامی که روده ها مسدود می شوند، عمل دفع فقط توسط پوست انجام می شود یعنی در مدتی که شخص به یبوست مبتلاست، سمومی که به طور معمول از طریق روده ها دفع شده، وارد چرخه عمومی بدن می شوند. این مواد سمی وارد پوست شده و به صورت عرق از منافذ پوست خارج می شوند. این مسئله باعث التهاب، قرمزی و ایجاد لکه هایی روی پوست می شود که در بسیاری از انواع آکنه به چشم می خورد.

● چرا چیپس پوست شما را ملتهب می کند؟

بسیاری از مشکلات پوستی، در اثر التهاب پوست پدید می آید، این مسئله در مورد آکنه، اگزما و پسوریازیس صدق می کند. گرمای بیش از حد پوست می تواند به دلیل وجود چربی های اشباع شده فراوان در رژیم غذایی به وجود بیاید. مواد غذایی چون گوجه فرنگی، فلفل قرمز (چیلی)، شکر و کافئین موادی هستند که گرمای پوست را افزایش داده و باعث بیشتر شدن التهاب آن می شوند.
افرادی که دچار چنین مشکلی هستند، باید از خوردن غذاهایی که حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده هستند مانند گوشت قرمز، پنیر، بستنی، غذاهای سرخ شده، چیپس و غذاهای آماده خودداری کنند چرا که اسیدهای چرب موجود در این نوع خوراکی ها به مواد شبه هورمونی تبدیل می شوند که عامل ایجاد التهاب پوست هستند؛ پس با کم کردن میزان چربی های اشباع شده در رژیم غذایی، می توانید شدت التهاب پوست را کاهش دهید.

● امگا، از هر رقمی

پوست از ۳ لایه تشکیل شده است. میزان تولید سلول های پوست، در لایه میانی یا «درمیس» بسیار سریع است. مواد مغذی که به ساختار درمیس سالم کمک می کنند و مانع آسیب رسیدن به آن می شوند عبارتند از ویتامین E و اسیدهای چرب ضروری یعنی امگا ۳، امگا۶ و امگا۹. این اسیدهای چرب ضروری ـ چربی های خوب ـ در مغزها، آجیل ، دانه ها، تخمه ها و ماهی های روغنی (مثل ماهی تن، سالمون، ساردین و…) یافت می شوند.
پژوهش های بالینی بسیاری نشان می دهد این اسیدهای چرب برای بهبود ناراحتی های پوستی از جمله اگزما، پسوریازیس و التهاب پوست بسیار مفیدند. اسیدهای چرب ضروری، درست مثل چربی های اشباع شده، به مواد شبه هورمونی تبدیل می شوند، با این تفاوت که مواد حاصل چربی های ضروری، بسیار مفید هستند.
بنابراین غذاهای سرشار از چربی های ضروری با کاهش التهاب و افزایش سرعت تولید سلول های پوست، به سلامت پوست کمک می کنند. عصاره روغن پامچال در بهبود اگزما و التهاب پوست بسیار موثر است. در مکمل های روغن ماهی امگا۳، ماده ای به نام EPA وجود دارد که برای درمان خشکی پوست، پسوریازیس و آکنه مفید است.

● توصیه هایی برای داشتن پوستی سالم:

▪ برای آب رسانی به پوست، آب فراوان بنوشید.
▪ مقدار کافئین مصرفی خود را به یک فنجان چای یا قهوه در روز کاهش دهید.
▪ مصرف هویج ، زردآلو، پرتقال، فلفل زرد و کدو را که غنی از بتاکاروتن هستند، افزایش دهید.
 ▪ از محصولات بهداشتی با کیفیت که حاوی مواد طبیعی و چربی های ضروری ارگانیک هستند، برای پوست تان استفاده کنید.
▪ همیشه هنگام قرارگرفتن در معرض آفتاب، برای جلوگیری از آثار زیانبار اشعه ماورای بنفش از ضدآفتاب مناسب با SPF بالا استفاده کنید.
به نقل از  مجله سیب سبز

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.