توصیه های پزشکی

غذا خوردن پشت میز کار و وابتلا به بیماری

متاسفانه به دليل ماشيني‌شدن زندگي و شرايطي که پيش آمده، برخي از افراد، به‌خصوص آقايان، مجبور هستند که غذايشان را پشت ميز کار خود ميل کنند. اين کار به چند دليل، از نظر متخصصان تغذيه، اصلا کار درستي نيست…


اول اينکه ميز کار، بسيار آلوده و پر از اشيا و حتي کاغذهاي کثيف است. آلودگي‌هاي ميکروبي روي ميز کار مي‌توانند به راحتي به غذايي که فرد در حال خوردن آن است، انتقال پيدا کنند و باعث ابتلاي او به بيماري شوند.

دوم اينکه، فردي که پشت ميز کارش غذا مي‌خورد، دغدغه اصلي‌اش کار است؛ نه غذا خوردن. يعني ممکن است در طول صرف ناهار مجبور شود، کاري براي همکار يا ارباب رجوع‌اش هم انجام بدهد و ذهنش از غذا خوردن منحرف شود. چنين مساله‌اي مي‌تواند لذتي که ما هنگام غذا خوردن مي‌بريم را از ما بگيرد و به نوعي بي‌تفاوتي نسبت به غذايي که مي‌خوريم، مبتلا شويم.

سوم اينکه اگر ما پشت ميز کارمان غذا بخوريم و متوجه چيزي که مي‌خوريم نباشيم، ممکن است پرخوري کنيم و به اين ترتيب، بعد از مدت کوتاهي دچار اضافه وزن بشويم. ابتلا به اضافه وزن هم که همه چيز برايمان به ارمغان مي‌آورد؛ از فشار خون و زانودرد گرفته تا چربي خون بالا و ناراحتي‌هاي قلبي.

چهارم اينکه ممکن است غذا خوردن همراه با کار کردن، باعث بدخوري ما هم بشود. يعني ما ناخودآگاه، از مقدار بيشتري نمک استفاده کنيم يا کلي کره روي برنجمان آب کنيم و اصلا متوجه اين کار نباشيم و به همين دليل به هزار و يک بيماري مبتلا شويم و ندانيم که ريشه آنها کجاست!

بنابراين به همه افراد شاغل توصيه مي‌کنم براي صرف غذا، به سالن غذاخوري محل کارشان مراجعه کنند تا از آلودگي‌هاي محيطي به دور باشند و حتي اگر 15 دقيقه غذا خوردنشان طول مي‌کشد، آن 15 دقيقه را هم با آرامش و در محيطي مناسب به خوردن غذايشان بپردازند تا از شر مشکلاتي که به آنها اشاره کرديم، در امان بمانند.

دکتر سيدعلي کشاورز/متخصص تغذيه و رژيم‌درماني

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.