خواص درماني گیاهان و میوه هامتفرقه

خرمالو؛ میوه‌ای پاییزی

خواص خرمالو میوه‌ ای شیرین و خوشمزه سرشار از مواد مغذی مفید ..دستور پخت دو نوع مربا

این میوه خوشمزه تزئینی شرقی بومی چین است. مدت‌ها پیش در ژاپن گسترش یافته و در اواسط قرن نوزدهم به کالیفرنیا معرفی شده است. بهترین رشد درخت خرمالو در مناطقی است که زمستان‌های معتدل و تابستان‌های نسبتاً ملایم دارند.

درختان خرمالو به طور عمده به دو گروه اساسی طبقه‌بندی می‌شوند. آن‌هایی که میوه سفت دارند تا این میوه‌ها در رسیدگی نرم گردند و آن‌هایی که میوه‌شان سفت نباشد.

خرمالویی که سفت نیست، حاوی تانن کمتری بوده و تا زمانی که به شاخه است قابل خوردن و شاداب است. رنگ میوه از زرد- نارنجی روشن تا نارنجی- قرمز تیره متغیر است، میوه به طور کامل به جز دانه‌ها و کلاهک آن خوردنی است.

ویتامین‌ها

زآگزانتین یک کاروتنوئید مهم غذایی است که به طور انتخابی توسط ماکولای شبکیه چشم جذب می‌گردد و به جلوگیری از بیماری ماکولای چشم در کهنسالی کمک می‌کند. خرمالو منبع بسیار خوب ویتامین C یکی دیگر از آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند است.

مصرف منظم غذاهای غنی از ویتامین C به بدن کمک می‌کند که مقاومت خود را در برابر عوامل عفونت‌زا، مواد مضر و رادیکال‌های التهابی افزایش دهد. این میوه حاوی بسیاری از ویتامین‌های گروه B مثل اسیدفولیک، پیریدوکسین (ویتامین B6)، تیامین و … می‌باشد. این ویتامین‌ها به عنوان کوفاکتورهای لازم برای عملکرد بسیاری از متابولیسم‌های آنزیمی بدن عمل می‌کنند.

فواید میوه خرمالو برای سلامتی

این میوه کم‌کالری است و نیز چربی کمی دارد، اما منبع غنی فیبر غذایی است. خرمالو حاوی ترکیبات مفیدی از قبیل فیتوکمیکال‌هایی چون فلاوونوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌هایی چون کاتچین و گالوکاتچین و نیز ترکیبات ضدتورمی مهمی است.

کاتچین‌ها دارای خواص ضدعفونت، ضدالتهاب و ضدهموراژی (از خونریزی شریان‌های خونی کوچک جلوگیری می‌کند) هستند. خرمالوهای تازه حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی مثل بتاکاروتن، لیکوپن، لوتئین، زآگزانتین و کریپتوگزانتین هستند. این ترکیبات به عنوان محافظت‌کننده در مقابل رادیکال‌های آزاد عمل می‌کنند.

مواد معدنی

خرمالوی تازه حاوی مقادیر مناسبی از مواد معدنی مثل پتاسیم، منگنز، مس و فسفر است. منگنز کوفاکتوری برای سوپراکسید دیسموتاز (آنزیم از بین برنده قوی رادیکال‌های آزاد) است. مس کوفاکتوری برای بسیاری از آنزیم‌های حیاتی مثل سیتوکروم C- اکسیداز و سوپراکسید دیسموتاز است (دیگر مواد معدنی که به عنوان کوفاکتور این آنزیم عمل می‌کنند منگنز و روی هستند). همچنین مس برای تولید گلبول‌های قرمز خون لازم است.

نگهداری

خرمالوهای سخت زمانی که سفت اما کاملاً رسیده هستند چیده می‌شوند. خرمالوهای نوع نرم زمانی که کاملاً رنگ پیدا می‌کنند و نرم می‌شوند آماده برداشت هستند. خرمالوهای سخت می‌توانند بعداً در دمای اتاق برسند. هر دو نوع خرمالو باید با استفاده از چنگک‌های دستی مخصوص برداشت از درخت جدا شوند. در نگهداری، میوه‌های تازه خرمالو با رنگ زرد و نارنجی روشن و بدون هرگونه فساد یا بریدگی روی آن‌ها را انتخاب کنید.

خرمالوی سخت و رسیده می‌تواند در یخچال تا چند ماه نگهداری شود. نوع نرم خرمالو ماندگاری کمتری دارد و می‌تواند در دمای اتاق تنها چند روز باقی بماند.

روش‌های آماده‌سازی

خرمالو می‌تواند به صورت تازه، خشک یا پخته استفاده شود. خرمالوی تازه و خام را می‌توان به 4 قسمت تقسیم کرد و یا تمامی آن را مانند یک سیب خورد. گوشت خرمالو از حالت سخت تا آبدار وجود دارد و بسیار شیرین است.

چند دستور تهیه

* از خرمالوی خشک در بیسکویت‌ها، کیک‌ها، پودینگ‌ها و سالادها استفاده کنید.

* پودینگ خرمالو یک دسر بسیار محبوب است که با استفاده از خرمالوی تازه تهیه می‌شود.

* از خرمالوی خشک به عنوان میان‌وعده یا در دسرها استفاده کنید.


نحوه درست کردن “مربای خرمالو”به دو روش و نکات مهم آن

برای تهیه “مربای خرمالو” ابتدا خرمالو رو پوست می گیریم له می کنیم وباشکر رو حرارت ملایم مدت 15دقیقه هم می زنیم…

مواد لازم 

خرمالوی رسیده 400 گرم
سیب رنده شده 1 عدد
هل سبزنیم کوب 1 ق چ
گلاب 1 لیوان
آبلیمو 1 ق س

طرز تهیه

ابتدا پوست خرمالوها را جدا کنید و بعد سیب را پوست بکنید و رنده کنید.

سیب رنده شده را به همراه شکر داخل یک قابلمه لعابی بریزید و روی حرارت قرار دهید .گلاب را هم در این فاصله اضافه کنید و اجازه دهید گلاب با شکر حل شده بجوشد . بعد حرارت زیر قابلمه را کم کنید و مدام کف روی مربا را با قاشق بگیرید تا هم تلخی آن گرفته شود و هم رنگ مربا شفاف شود.

پس از اینکه شهد مربا انقد جوشید که قوام آورد، خرمالوی پوست گرفته شده را به شهد مربا اضافه میکنیم تا به مدت 5 دقیقه خرمالو هم با بقیه مواد بجوشد و جا بیفتد .در پایان پخت هم آبلیمو و هل را اضافه میکنیم و مربا را از روی حرارت بر میداریم و درقابلمه را میگذاریم و یک 12 ساعت اجازه میدهیم بماند و کم کم سرد شود.سپس مربای آماده شده را داخل ظرف مورد نظر میریزیم و در آن را میبندیم و در یخچال نگهداری میکنیم.

مربا خرمالو،

مواد لازم 

خرمالو تازه : 850 گرم
شکر : 500 گرم
آب لیمو تازه : 200 میلی لیتر

طرز تهیه 

خرمالوها را  خرد کرده و پوست شان را جدا کنید.
خرمالو ها را با چاقو له کنید و درون قابلمه بریزید.قابلمه را روی گاز و شعله کم بگذارید.
شکر را آرام آرام اضافه کرده و هم بزنید تا شکر و خرمالو ها کاملا مخلوط و شکرها حل شوند.
حال آب لیموی تازه را اضافه کرده و هم بزنید.
بگذارید برای حدود به 40 دقیقه روی شعله متوسط باشد تا به جوش بیافتد.
بعد از این که مایع به غلطت دلخواه تان رسید شعله را خاموش کرده و صبح کنید تا خنک شود.
در انتها مربا را درون شیشه ها بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.