آموزش و نکات آرایشدرمان و مراقبت از پوست

دردسر پوست خشک و پوسته پوسته شدن پس از آرایش

پوست صورتم خیلی خشك است اما آرایش نمی تونم بكنم انقدر پوسته میشه .لطفا بگویید چه كار كنم از چه صابونی استفاده كنم؟
بهتر است مراقبت مربوط به پوست خشک را رعایت کنید تا مشکل شما برطرف شود. از کرم های آرایشی مخصوص پوست خشک که همزمان رطوبت رسان هم هستند می توانید استفاده کنید. از صابون کمتر استفاده شود و در صورت لزوم از صابون و شوینده های مخصوص پوست خشک استفاده کنید چون همانطور که می دانید اگر محتوای آب پوست طبیعی باشد ، پوست نرم ، صاف ، قابل ارتجاع و درخشان است. در حالت طبیعی یك حركت مداوم آب از لایه های عمقی پوست به طرف لایه های سطحی وجود دارد و در نهایت این آب از سطح پوست تبخیر می شود.

هنگامی كه پوست به عللی اعم از عوامل داخلی یا خارجی نتواند این میزان آب را حفظ كند ، پوستی خشك حادث می شود. از عوامل خارجی می توان مواجهه با آب و هوا یا باد گرم را نام برد. از طرف دیگر شستن بیش از حد پوست سبب از بین رفتن لایه های چربی محافظ پوست شده و پوست را خشك می كند. مواجهه پوست با بعضی مواد نیز از دسته عوامل خارجی محسوب می شوند.

شاغلی كه در تماس مداوم با مواد شوینده و پاك كننده هستند مانند جراحان و تكنسین های آزمایشگاهها نیز فرد را مستعد پوست خشك می سازند. همچنین درمانهایی كه برای آكنه انجام می شود اگر بی رویه و بیش از حد اعمال شود ، می تواند پوست خشك ایجاد كند. عامل دیگر داخلی مربوط به توانایی پوست در نگهداری رطوبت پوست است.
یك عامل مهم ، بالا رفتن سن است كه سبب كم شدن توانایی پوست در حفظ رطوبت می شود. همچنین بعضی از بیماریها مانند درماتیت آتوپیك از میزان این توانایی می كاهد. رژیم های سخت ، سوء تغذیه و كمبود مواد غذایی نیز می تواند سبب به هم ریختگی این سد حفاظتی شود. پوست خشك ظاهری خشن و مات دارد و گاهی پوسته های ریزی روی آن دیده می شود.

همچنین خطوط پوست در این موارد واضح تر به نظر می رسد. ممكن است خشكی پوست به حدی باشد كه سبب ایجاد خارش شود كه خود این امر پوست را مستعد عفونتهای باكتریال و قارچی می كند. هنگامی كه پوست به حد بالای خشكی برسد به آن Xerosis گفته می شود.
كار عمده مرطوب كننده ها حفاظت از رطوبت پوست و دفاع در برابر آسیبهای محیطی است. معمولا هم افراد نیاز به استفاده از مرطوب كننده ندارند وافرادی كه پوستشان چرب است به مصرف مرطوب كننده احتیاجی پیدا نمی كنند. هر چند این افراد هم در مواجهه با هوای گرم و خشك ، باد یا هوای سرد ممكن است نیاز به استفاده از مرطوب كننده ها پیدا كنند.

مرطوب كننده ها به اشكال مختلف امولسیون مایع پماد و كرم دیده می شوند كه محتوای چربی و آب در این موارد با هم فرق می كند. مهمترین نكته در انتخاب یك مرطوب كننده توجه به نوع پوست است كه می تواند خشك ، چرب ، معمولی و مختلط باشد. برای پوستهای خشك باید از مرطوب كننده های حاوی چربی استفاده كرد و استفاده صرف از جاذب الرطوبه ها كافی نیست.
در مورد پوستهای چرب نیازی به استفاده از مرطوب كننده نیست مگر در برخورد با آب و هوای گرم یا سرد.

در مورد پوست نرمال باید از مرطوب كننده ای كه میزان چربی كمتری داشته باشد استفاده كرد در مورد پوست مختلط یا صورتهای دارای T- Zone ( پیشانی ، بین و چانه ) نباید در این محلها كه چربتر از سایر نقاط صورت است از مرطوب كننده استفاده نمود. در مرطوب كننده افزودن رایحه می توانند تحریك كننده یا ناخوشایند باشد. در اینصورت باید از موادی استفاده شود كه اصطلاحا هیپوآلرژیك نامیده می شوند. مورد دیگر افزودن ضد آفتاب به مرطوب كننده است ، اگر مرطوب كننده برای غروب و شب استفاده می شود نیازی نیست كه حاوی ضد آفتاب باشد.

از طرف دیگر معمولا استفاده از یك لوسیون مرطوب كننده زیر ضد آفتاب در صورتی كه قرار است چند ساعت در معرض آفتاب قرار بگیرید ، توصیه می شود. به عنوان یك قاعده نباید پوست خشك را زیاد ( بخصوص با صابون ) شست ، همچنین نباید با آب و هوای خشن برخورد داشت.
معمولا استفاه از مرطوب كننده پس از شستن صورت توصیه می شود و باید آن را وقتی هنوز پوست كمی رطوبت دارد استفاده كرد و به آرامی روی پوست پخش كرد. ماساژ زیادی توصیه نمی شود و ممكن است پوست را حساس كند. تعداد دفعات استفاده از مرطوب كننده بستگی به نوع پوست و نیاز آن دارد. باید مرطوب كننده را روی صورت و گردن مالید و اگر T- Zone صورت چرب است روی این قسمت از مرطوب كننده استفاده نگردد.

دکتر محمد علی نیلفروش زاده

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.