انواع رژیم های چاقی و لاغریتغذیه در دوران قبل و بعد از بارداری

رژیم غذایی مخصوص خانم هایی که منتظر فرزند هستند

رشد و نمو کامل جنین، با تغذیه مادر مرتبط است. تامین نیازهای جنین به دریافت مواد مغذی مادر وابسته است و نیازهای انرژی و ساختاری جنین تنها از طریق جفت منتقل می شود. البته کمبود غذایی در حد خفیف در مادر اثر چندانی بر رشد کودک ندارد، زیرا کودک نیازش را از ذخایر بدن مادر تامین می کند، پس این مادر است که در درجه اول لطمه می بیند. بنابراین، مادران باردار باید برای حفظ سلامت خود و کودک شان، توجه زیادی به امر تغذیه داشته باشند.

باید به این نکته توجه داشت که مقدار افزایش وزن در بارداری در خانم های مختلف متفاوت است و نمی توان مقدار افزایش وزن خانم ها را با هم مقایسه کرد. به طور طبیعی زنان باردار در طول حاملگی حدود ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم اضافه وزن دارند. البته برای خانم های لاغر تا ۱۸ کیلوگرم و برای خانم های چاق تا ۱۱ کیلوگرم حد متوسط در نظر گرفته شده است. افزایش وزن بدن در طول حاملگی به صورت یکنواخت نیست. در سه ماهه اول افزایش وزن آهسته و حدود یک تا دو کیلوگرم است. در طول شش ماهه آخر، افزایش وزن حدود ۵/۰ کیلوگرم در هفته است. بیشترین اضافه وزن، حدود ۴۵۰ گرم در هر هفته، در سه ماهه آخر یعنی زمانی که جنین بیشترین رشد را دارد، روی می دهد.

وزن خانم های باردار پس از زایمان به تدریج کاهش می یابد. قسمت اعظم این کاهش وزن، در زمان زایمان، حدود ۵/۵ کیلوگرم و در دو هفته اول بعد از زایمان، حدود چهار کیلوگرم، است. ۵/۲ کیلوگرم باقیمانده از هفته دوم تا ماه ششم بعد از زایمان کاهش می یابد. خانم هایی که قبلا زایمان داشته اند، میزان بیشتری از افزایش وزن زمان حاملگی خود را حفظ خواهند کرد.

 

 

● اما چه نیازهای تغذیه ای طی بارداری افزایش می یابد؟

افزایش نیاز خانم های باردار این گونه است.

انرژی: میزان انرژی مورد نیاز، ۳۰۰ کالری بیشتر از زمان پیش از بارداری است. میزان کالری بیشتر، باعث چاقی و میزان کالری کمتر از ۳۰۰ باعث تحلیل رفتن بدن می شود.

پروتئین: به طور متوسط مادر باردار، باید ۷۰ تا ۷۶ گرم پروتئین مصرف کند، یعنی ۱۰ تا ۱۶ گرم بیشتر از زمان پیش از بارداری.

ویتامین ها: اسیدفولیک موجب رشد مغزی مناسب جنین می شود و نیاز به مصرف آن از بقیه ویتامین ها بیشتر است. مادر باید از زمانی که تصمیم به بارداری می گیرد، قرص اسیدفولیک مصرف کند و مصرف آن را تا پایان ماه دوم بارداری ادامه دهد. نیاز به ویتامین Cو ویتامین های گروه B خصوصا B۶ هم زیاد می شود که با افزایش مصرف منابع غنی از ویتامین های گروه B تامین خواهد شد.

مواد معدنی: مهم ترین ماده معدنی مورد نیاز کلسیم است. اگر مادر از منابع کلسیم به مقدار کافی و مناسب مصرف نکند، به زودی دچار پوکی استخوان و خرابی دندان خواهد شد و رشد قدی کودک کمتر از حد معمول می شود. ماده معدنی مهم دیگر، آهن است که اکثر پزشکان از ماه چهارم بارداری مکمل آهن را توصیه می کنند.

برای تامین نیازها، باید پنج گروه مواد غذایی را به این شرح مصرف کنید:

۱) نان، غلات و حبوبات: غذاهای این گروه دارای مقادیر بالای کربوهیدرات هستند که منبع اولیه انرژی هستند. سعی کنید نان تهیه شده از آرد کامل مصرف کنید. حبوبات منبع خوبی برای تامین پروتئین است. بسیاری از حبوبات غنی از آهن و ویتامین B نیز هستند.

۲) گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و دانه های مقوی: این گروه غذایی منبع خوبی برای پروتئین که ماده غذایی اصلی برای مادر و جنین است، تنها ویتامینی که در این گروه وجود دارد، ویتامین B۱۲ است.

۳) شیر، ماست و پنیر: محصولات لبنی میزان زیادی از احتیاجات غذایی خصوصا کلسیم و پروتئین را برآورده می کنند. هر خانم باردار باید سعی کند در روز حداقل یک لیوان شیر مصرف کند. افرادی که مشکل گوارشی داشته و قادر به تحمل شیر نیستند، به جای یک لیوان شیر می توانند یک فنجان ماست یا پنیر مصرف کنند.

۴) سبزیجات: سبزیجات مقدار زیادی از ویتامین های مورد نیاز از جمله ویتامین های A و C و مواد معدنی و فیبر را فراهم می کنند. همچنین یکی از مشکلات خانم های باردار در دوران بارداری یبوست است که با مصرف سبزی ها این مشکل برطرف می شود.

۵) میوه ها: میوه هایی مثل پرتقال، گریپ فروت، نارنگی، لیمو و انگور منبع بسیار خوبی برای ویتامین C هستند. می توانید در صبحانه آب میوه یا میوه تازه، بین وعده های غذا، میوه تازه یا خشک، به همراه ناهار، سالاد میوه و برای دسر و شام کمپوت میوه مصرف کنید.

 

 

● اما چه مواد غذایی را در دوران بارداری نباید مصرف کرد؟

باید مصرف مواد کافئین دار مانند چای و قهوه را محدود کنید.

از خوردن شکلات بیش از حد خودداری کنید.

از خوردن گوشت خام و نپخته بپرهیزید.

مصرف تن ماهی و دیگر کنسروها را محدود کنید.

از مصرف شیر و پنیر غیرپاستوریزه خودداری کنید.

مصرف مواد غذایی که قندهای ساده هستند، مانند آبنبات را محدود کنید.

www.sharghnewspaper.com

loading...

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن