غذاهای گیاهی برای گیاهخواران

رژیم گیاه‌خواری باعث كمبود آهن می‌شود

 

یك متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره تایید یا قبول رژیم گیاهخواری گفت: نوع تغذیه در بروز بسیاری از بیماری های قلبی عروقی، سرطان و دیابت كه معروف به بیماری های تمدن هستند نقش اساسی ایفا می كند بنابراین باید در رژیم غذایی خود دقت كافی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه همدان، دكتر “علی اصغر وحیدی نیا” افزود: در واقع ما با گیاهخواری متعصب مخالفیم و به جای آن تعادل بین تمام چهار گروه غذایی یعنی نان و غلات، شیر و لبنیات، میوه و سبزی و گوشت ها را توصیه می كنیم.

وی ادامه داد: همانطور كه مصرف غذاهای حیوانی صرف منجر به بروز بیماری های تمدن می شود مصرف بیش از اندازه فیبر و املاحی نظیر پتاسیم در گیاهخواران نیز می تواند سلامت قلب را تهدید كند.

دكتر وحیدی­ نیا درباره انواع رژیم گیاهخواری اظهار كرد: “گیاهخواران خالص” نخستین گروهی هستند كه تنها از منابع گیاهی تغذیه می كنند، “لاكتووجترین ها” گروه دوم هستند که به جز منابع گیاهی، گروه لبنیات را هم مصرف می كنند و “لاكتواو وجترین ها” که علاوه بر منابع گیاهی، گروه لبنیات و تخم مرغ را نیز در رژیم غذایی خود می گنجانند گروه سوم گیاهخواران هستند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی همدان عنوان كرد: این نوع رژیم ها شاید بتوانند ویتامین B۱۲ مورد نیاز بدن را به خوبی تأمین كنند اما فرد دچار كمبود آهن می شود كه این امر مشكلاتی مانند كم خونی، خستگی زودرس و اختلال در فعالیت های سیستم عصبی فرد را به دنبال دارد.

دكتر وحیدی نیا ادامه داد: مشكل فقر آهن در زنانی كه گیاهخوار هستند، بیشتر است و در كودكان گیاهخوار نیز فقر آهن منجر به اختلال شدید در قدرت یادگیری می شود.

وی در ادامه به اصل رعایت اعتدال و تنوع در مصرف غذا اشاره و خاطرنشان كرد: افراد سالم روزانه باید سه تا پنج وعده، سبزیجات مصرف كنند كه حتماً یك وعده آن باید از منابع غنی ویتامین A چون كاهو و اسفناج باشد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه كرد: همچنین توصیه می شود كه در روز دو تا چهار وعده میوه مصرف شود و یك وعده آن متشكل از منابع ویتامین C چون كیوی و توت فرنگی باشد.

وی با اشاره به اینكه اساس اصلی غذاهای مصرفی ما غذاهای گیاهی است، ادامه داد: غذاهای گیاهی به علت چربی پایینی كه دارند در پیشگیری از بیماری های تمدن می توانند مفید باشند اما باید در كنار آن ها شیر، تخم مرغ و گوشت هم وجود داشته باشد تا نیاز بدن به آهن و B۱۲ تأمین شود.

دكتر وحیدی نیا درباره تامین نیاز عضلات توسط پروتئین های گیاهی بیان كرد: پروتئین در غذا به دو دسته كامل كه صرفاً در منابع حیوانی و غیركامل كه شامل منابع گیاهی است، تقسیم می شود اما این بدان معنا نیست كه برای تأمین نیاز روزانه پروتئین بدن فقط باید منابع حیوانی مصرف شود.

وی ادامه داد: برای تامین پروتئین روزانه بدن باید مخلوطی از حبوبات و غلات و یا مقداری پروتئین حیوانی در كنار یكی از این دو گروه غذایی مصرف شود.

وی یادآور شد: برخی از پروتئین های گیاهی، اسیدهای آمینه محدود كننده ای در خود دارند كه هنگام پروتئین سازی می تواند روند پروتئین سازی بهینه را مختل كند بنابراین پروتئین های گیاهی را باید با دقت و به طور مؤثر و به میزان کافی دریافت كرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی همدان درباره عوارض گیاهخواری گفت: عوارض گیاهخواری در نوجوانان و خانم های شیرده و باردار بیشتر از سایر گروه های سنی است همچنین كمبود B۱۲ و فقر آهن در سالمندان نیز مساله مهمی است كه مانع از گیاهخواری آن ها می شود.


منبع

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن