توصیه های پزشکیدرمان و مراقبت از پوست

روش جلوگیری از شل شدن پوست بعد از کاهش وزن

رژیم های غذایی مختلفی برای کاهش وزن وجود دارد. اما چـند مورد این رژیمها با حفظ خاصیت ارتجاعی و کششی پوست روی کــاهش وزن متمرکز می شوند؟ تا بحال چنین رژیـمـی دیده نشده است. واقـعـیت ایــن است که اکثر این رژیـم هـای غــذایی روی نتــیجه گیری سریع تمرکز دارند تا کسـب محبوبیـت کنـنـد. و وقـتـی محــبوبیت کسب کردند، فقط به دنبال درآمد و پول هستند. ناراحت کننده است اما  واقعیت دارد. مطمئناً شما نگران سلامتیتان هستید و می خواهید وزن کم کنید وگرنه دلیلی نداشت که این مقاله را بخوانید. هدف ایـن است کـه شما را روشــن کنم که برای رسیدن به هدفتان  و کم کردن وزن سریع و بدون فشار آوردن روی جسمتان چه باید بکنید. مهمترین چیزی که می خواهم به شما آموزش دهم این است که چطور قابلیت ارتجاعی پوستتان را حفظ کنید و از شل شدن پوست بعد از کم کردن وزن جلوگیری کنید.

سؤالی که به کرات از کسانی که کاهش وزن داشته اند یا می خواهند داشته باشند می شنویم این است که “وقتی اضافه وزنم به طور کامل پایین آمد چه بلایی سر پوستم می آید یا چطور می توانم از شل شدن پوستم بعد از کاهش وزن جلوگیری کنم؟” شما وزن کم می کنید که سالم تر بمانید، اما دلیل دیگر کم کردن وزنتان هم این است که زیباتر و بهتر به نظر برسید، درست است؟ اما اگر قرار باشد که بعد از وزن کم کردنتان یا مجبور شوید که خودتان را زیر لباسهای گشاد مخفی کنید تا شل و آویزان بودن پوستتان به ذوق نزند و یا وقتی از حمام می آیید به خاطر جلوه بدی که این وضعیت به اندام شما داده از لاغر شدنتان پشیمان شوید، اینهمه سعی و تلاش چه فایده ای دارد؟ پس اندامتان بعد از لاغری باید جوری باشد که جرات کنید لباسهای باز بپوشید، درست است؟

اما چطور چنین چیزی میسر می شود؟ اگر اضافه وزن دارید و تازه یک رژیم غذایی را شروع کرده اید یا می خواهید شروع کنید، اطلاعاتی که در این مقاله در اختیارتان قرار می دهیم، مفیدترین چیزی خواهد بود که تابه حال خوانده اید. بله من اینجا هستم تا بعنوان یک متخصص فیتنس به شما کمک کنم تا از شر این رژیم های در ظاهر فریبنده اما در باطن پوچ خلاص کنم. می پرسید که من این اطلاعات را از کجا آورده ام؟ باید بگویم که از سالهای متمادی سابقه تمرین و تجربیاتی که از مراجعین مختلفم به دست آورده ام. و سوم اینکه من پشت صحنه ی متداول ترین این رژیم ها بوده ام و از عوارض جانبی همه ی آنها آگاهم. اکثر این شرکت ها می گویند که کارشان کمک به کم کردن وزن شماست و ظاهر شما بعد از آن مهم نیست. اما من می گویم مهم شما هستید و مهم آن چیزی است که شما می خواهید. مسئله ی دیگر اینکه اکثر افراری که رژیم می گیرند به هیچ عنوان فکر نمی کنند که بعد از آن پوستشان شل شود مگر وقتی که دیگر خیلی دیر شده است. چیزی که خیلی باید به آن توجه کنید وضعیت ظاهریتان است.

اول از همه اینکه خیلی از افرادی که رژیم می گیرند، مقدار غذای مصرفیشان را کم میکنند. اگر این کار به درستی انجام گیرد یکی از راه های کم کردن وزن به حساب می آید، البته اگر شما فردی پرخوراک باشید. اینطور به نظر می رسد که اکثر رژیم های غذایی موجود مصرف کربوهیدرات را پایین می آورند. درست است منع مصرف برخی کربوهیدرات ها روند کاهش وزن شما را تسریع میکند، اما خوردن بعضی کربوهیدرات ها را به خاطر جلوگیری از خشک شدن و کم شدن آب بدن نباید کنار بگذاریم. اگر مطمئن نیستید که کربوهیدرات ها چه فایده ای برای بدن ما دارند، اجازه بدهید اصول اولیه آن را برایتان عنوان کنم. کارکرد کربو-هیدرات ها دقیقاً از نامشان پیداست. آنها بدن را هیدرات یا آبرسانی می کنند. این مواد منبع اولیه انرژی بدن نیز به حساب می آیند. به همین خاطر است که اگر مصرف کربوهیدرات ها را کنار بگذارید، بدن شروع به سوزاندن چربی می کند. اگر می خواهید وزن کم کنید و برایتان مهم نیست که پوستتان بعد از رژیم آویزان شود، بهترین رژیم غذایی برای شما رژیم های کم کربوهیدرات است. اما مطمئنم که هدفتان از کاهش وزن فقط لاغر شدن نیست.

وقتی وزن پایین می آید، بسیار مهم است که آب مورد نیاز بدن را تامین کنیم وگرنه پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و شل و آویزان می شود. من به خیلی از مراجعینم کمک کردم که بعد از وضع حمل یا موقعیت های استرس زایی که باعث اضافه وزن شدید در آنها شده، وزن ایدآل خود را دوباره به دست آورند. %100 آنها توانسته اند علاوه بر برگشت به وزن قبلی، سفتی شکم، رانها و باسن و بقیه قسمت های بدنشان را هم دوباره برگردانند.

کم کردن وزن با یک رژیم کم کربوهیدرات به همراه حفظ آب بدن کار ساده ای است. بله آسان است اما اگر اینکار را به درستی انجام ندهید، در فاصله چند ساعت مبارزه را می بازید. بله درست شنیدید، چند ساعت. مدت زمان بسیار کمی طول می کشد که بدن به حالت بی آبی برسد و اگر این حالت را مدت زیادی نگه دارید، پوست شروع به از دست دادن خاصیت ارتجاعی خود می کند مگر اینکه خیلی زود این روند را برگردانید. آسیب رسیدن به بدن چه مدت طول می کشد؟ اگر جوان باشید این مدت برایتان طولانی تر خواهد شد اما اگر از 30 سال به بالا باشید، طی سه الی چهار هفته استفاده از یک رژیم کم کربوهیدرات، بعد از کم کردن 4 تا 6 کیلو از وزنتان، فقط آسیب های جدی به پوستتان وارد خواهد شد. اگر اضافه وزنتان بیشتر از شش هفت کیلو است لطفاً سریع به سراغ رژیم های کاهش وزن کم کربوهیرات نروید، مگر اینکه آن رژیم تکنیک هایی برای حفظ آب بدن و جلوگیری از شل شدن پوست داشته باشد.

اگر به حرفهای من شک دارید، خیلی راحت می توانید به وب سایت های کاهش وزن در اینترنت سر بزنید و ببینید که خیلی ها از شل شدن پوستشان بعد از کاهش وزن ناراحت بوده اند و مجبور شده اند چنیدین هزار دلار را صرف جراحی پلاستیک کنند یا تصمیم دارند که وزنشان را دوباره بالا ببرند تا این شل شدگی پوست از بین برود.

سؤالات بسیاری از جانب افرادی که میزان زیادی وزن کم کرده اند از من شده که می خواستند بدانند که آیا این شل شدگی و آویزان شدن پوست بعد از کاهش وزنشان کشیدگی قبلی خود را به دست می آورد و سفت می شود یا نه. خیلی از محصولات (انوام کرم ها و لوسیون ها و…) را در بازار می بینیم که چنین وعده ای به مشتریان خود می دهند. ممکن است از جوابی که من به شما می دهم چندان خوشحال نشوید اما بهتر است بدانید که این صادقانه ترین پاسخی است که تابه حال شنیده اید.

پوست اندامی بسیار پیچیده تر از آنی است که به نظر می رسد. این اندام درواقع بزرگترین عضو بدن به حساب می آید.  پوست از سه لایه تشکیل شده است: پوست برونی، پوست میانی، و بافت های زیرپوستی. یک اینچ مربع از پوست چیزی بیشتر از 30 میلیون سلول در خود دارد. غدد چربی، غدد عرق، و پایانه های عصبی را هم به آن اضافه کنید تا اندامی کاملاً پیچیده داشته باشید که درمعرض آسیب هایی هم داخلی و هم خارجی است.

خبر بدی که باید به شما بدهم این است که پوست جمع و سفت نمی شود، این عضله است که جمع و سفت می شود. اگر عضله سازی کنید، پوستی سالم، شاداب، دارای قابلیت ارتجاعی و شاداب روی آن را خواهد گرفت. اما اگر به خاطر رژیم های غذایی، بلند کردن وزنه هایی سنگین تر از 20 کیلو و شیوه ی زندگی ناسالم، قابلیت ارتجاعی پوستتان از بین رفت، می توانید درازنشست بزنید، بدوید، و تاجایی که قلبتان اجازه می دهد، ورزش کنید. بعید نیست که این شل شدگی و آویزان شدن پوست کمی برطرف شود.

آیا این امکان وجود دارد که پوست شل و آویزان شده کمی از قابلیت ارتجاعی خود را به دست آورد؟ بله ممکن است؛ و ارزشش را دارد که قبل از رفتن زیر تیغ جراحی پلاستیک، کمی از روش های طبیعی را امتحان کنید. منظور من از راه های طبیعی، سالم زندگی کردن، اجتناب از سموم، تغذیه سالم، مصرف اسیدهای چرب، آنتی اکسیدان ها و اسیدآمینه های مورد نیاز بدن، استفاده مداوم از کرم های مرطوب کننده و مصرف آب زیاد است. اگر در 8 تا 12 ماه تغییری مشاهده نکردید، می توانید به جراح پلاستیک متخصص مراجعه کنید.

متخصصین جراحی پلاستیک بسیاری هستند که با روش های مختلف کاهش شل شدگی پوست  آشنا هستند و این جراحی ها این روزها خیلی متداول است. توصیه من این است که ابتدا با پزشکان مختلف و کسان دیگری که وضعیتی مشابه شما داشته اند و نتایج رضایت بخش به دست آورده اند، مشورت کنید
برچسب

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.