درمان و مراقبت از پوست

مقاله‌اي ويژه خانم‌ها! نكته مهم براي زيبايي بيشتر پوست

آن چيزي كه به نظر مي‌رسيم، بخشي از آن چيزي است كه هستيم و اگر بتوانيم كاري كنيم كه حتي‌الامكان هميشه خوب، سالم و زيبا به نظر برسيم، اعتماد به نفس‌مان نيز بيشتر مي‌شود. بهتر و زيباتر به نظر رسيدن كار پيچيده و پر هزينه‌اي نيست. بسياري افراد فقط با كمي توجه به برخي نكات مربوط به زيبايي مي‌توانند بسيار بهتر از قبل به نظر برسند؛ بدون آنكه پول و وقت زيادي هزينه كنند. براي آگاهي از نكات زيبايي كه واقعا هم موثر هستند، لازم است نظر متخصصان امر را بدانيم. آنها مي‌گويند:

هرگز نمي‌توان اثرات مثبت استفاده از مرطوب‌كننده‌هاي پوست را ناديده گرفت

فرقي نمي‌كند كه پوست شما خشك، معمولي و يا چرب باشد؛ اگر فقط از عهده خريد يك نوع محصول پوستي برمي‌آييد، متخصصان فقط خريد يك مرطوب كننده خوب را پيشنهاد مي‌كنند. گاهي اوقات تنها چيزي كه پوست شما نياز دارد، فقط يك مرطوب كننده خوب و يك پاك‌‌كننده معمولي است و با همين محصول ساده مي‌توانيد كاري كنيد كه پوستتان چندين برابر جوان‌تر به نظر برسد.  هر يك از چين و چروك‌هاي روي پوستتان باعث مي‌شود پيرتر به نظر برسيد. اگر 20- 30 ساله هستيد، حتما از مرطوب كننده استفاده كنيد تا در سال‌هاي بعد پوست بهتري داشته باشيد در اول دهه سي، يك مرطوب كننده خوب نقش چندين محصول مربوط به زيبايي را ايفا مي‌كند. اما چه نوع مرطوب كننده‌اي خوب و مناسب است؟متخصصان پوست معتقدند يك مرطوب كننده خوب مهم‌ترين وظيفه‌اش مرطوب كردن پوست و البته حفظ رطوبت آن است. مرطوب كننده بايد به پوست كمك كند تا رطوبت بيشتري توليد كند و نوع آن بستگي به نياز پوست هر فرد دارد. اگر پوست‌تان به طور معمولي خشك است، بايد به دنبال خريد مرطوب كننده‌اي باشيد كه حاوي اسيد آلفا هيدروكسي است. اين نوع مرطوب كننده به پوست كمك مي‌كند تا رطوبت بيشتري توليد كند و خشكي آن برطرف شود. اگر پوست‌تان بيش از حد خشك است، بايد از محصولات خاص ديگري كه رطوبت بيشتري ايجاد مي‌كنند، استفاده كرد و يا با بكارگيري نوعي تكنولوژي كه در آن از اجسام كروي ميكروسكوپي استفاده مي‌شود، باعث افزايش رطوبت پوست شد. اين اجسام كروي بسيار ريز، لايه‌هايي از رطوبت و آب هستند كه در طول روز به آرامي ترشح مي‌شوند و پوست را به طور مداوم مرطوب نگاه مي‌دارند. يا اگر پوست‌تان چرب است، از يك مرطوب كننده سبك و ملايم استفاده كنيد. به خاطر داشته باشيد كه مرطوب بودن پوست با چرب بودن آن تفاوت بسياري دارد و اگر پوست‌تان چربي بسيار زيادي هم داشته باشد، باز هم نياز به مرطوب‌كننده داريد.

كرم ضدآفتاب بهترين محافظ پوست در برابر پيري

قبل از آنكه به فكر جراحي پلاستيك و استفاده از كرم‌هاي گرانقيمت ضد چروك پوست بيفتيد و پيش از اقدام براي پوست خود، استفاده از كرم ضدآفتاب را شروع كنيد. در حالي كه همه ما كرم ضد آفتاب را به عنوان يك محافظ خوب براي پيشگيري از خطر ابتلا به سرطان پوست مي‌شناسيم، از يك ويژگي فوق‌العاده آن در جوان نگه داشتن پوست و جلوگيري از چين و چروك‌هاي زياد پوست، غافليم. كرم ضدآفتاب هم جلوي اشعه‌هاي زيانبار نور خورشيد را مي‌گيرد و هم با اثرات زيانبار اين اشعه‌ها كه باعث پيري و چين و چروك پوست مي‌شوند، مقابله مي‌كند. نور خورشيد روي توليد كلاژن در پوست اثر مي‌‌گذارد و بدون كلاژن، پوست سفتي و حالت خود را از دست مي‌دهد، رطوبت آن از بين مي‌رود، جواني و طراوت آن كاهش مي‌يابد و چين و چروك‌‌هاي روي پوست بيشتر و بيشتر مي‌شوند. بنابراين متخصصان پوست استفاده از كرم‌هاي ضدآفتاب را بسيار توصيه مي‌كنند. قرار گرفتن روزانه در معرض نور مستقيم خورشيد، بدون كرم ضدآفتاب، حتي به اندازه چند دقيقه، بعد از گذشت چند سال، تغييرات بسيار زيادي در پوست ايجاد مي‌كند. نه تنها چين و چروك‌هاي روي پوست زياد مي‌شوند بلكه، لكه‌هاي ريز، خال‌ها و رگ‌هاي بسيار كوچك نيز روي پوست پديدار مي‌شوند. پوست خشن و زمخت مي‌شود و حالت شل و ولي به خود مي‌گيرد. اما مصرف كرم ضدآفتاب از پوست در برابر تمام اين آسيب‌ها محافظت مي‌كند و مي‌توانيد با خيال راحت زمان طولاني‌تري را در برابر نور مستقيم خورشيد قرار بگيريد. متخصصان پوست توصيه مي‌كنند كه از كرم‌هاي ضدآفتاب با SPF، 15 به بالا استفاده كنيد؛ زيرا تاثير آنها در برابر نور مستقيم خورشيد و آسيب‌هاي ناشي از آن بيشتر است. آنها مي‌گويند در صورت استفاده از لوازم آرايشي، هيچ‌گاه استفاده از ضدآفتاب را فراموش نكنيد و قبل از هر كاري اول آن را روي پوست خود بماليد؛ بعد از پودر مورد نظر خود استفاده كنيد تا از پوست‌تان محافظت بيشتري شود؛ زيرا پودرهاي آرايشي نيز حاوي مقداري ضدآفتاب هستند.

پاك‌كننده مناسبي براي پوست خود انتخاب كنيد

اگر عادت به استفاده از آب و صابون براي شست و شوي صورت‌تان داريد، بهتر است كمي در عادات خود تغيير ايجاد كنيد. متخصصان پوست مي‌گويند، يكي از بهترين كارها براي مراقبت از پوست، استفاده از پاك‌‌كننده ملايم و مناسب است. اگر پوست چربي داريد و در طول روز وسوسه مي‌شويد كه صورت خود را چندين بار با پاك‌كننده بشوييد، در صورت استفاده از صابون و ساير محصولات تند، به پوست‌تان آسيب بيشتري خواهيد رساند؛ زيرا نه تنها شست و شوي بسيار زياد، بلكه استفاده از تميزكننده‌هاي نامناسب باعث خشكي و افزايش چين و چروك‌هاي سطح پوست مي‌شوند. بنابراين تا جايي كه امكان دارد، پوست خود را كمتر بشوييد و اين كار را به دوبار در طول روز برسانيد تا روغن محافظ پوست‌تان از بين نرود و پوست سالم‌تري داشته باشيد و انعطاف پذيري پوست‌تان نيز حفظ شود. استفاده از مواد شوينده تند باعث خشكي، قرمزي، خارش، سوختگي، زخم، ترك و پوسته پوسته شدن پوست مي‌شوند. بنابراين گذشته از كاهش دفعات شست و شو، از يك تميز‌كننده مناسب براي شستن پوست‌تان استفاده كنيد.
از وسايل مناسب و خوب استفاده كنيد
اگر شما بهترين لوازم آرايش را خريداري كرده و استفاده كنيد، اما ابزار مناسبي براي استفاده از آنها نداشته باشيد، اين مواد خواص خود را از دست خواهند داد. مثلا فرچه سايه چشم بايد نرم باشد و قلم موي رژگونه نيز وقتي با پوست‌تان برخورد مي‌كند، احساس نرمي و لطافت به شما بدهد. اگر سايه از روي فرچه سايه ريزش كند، بايد فرچه خود را عوض كنيد.

هر دو سال يكبار ظاهر خود را كمي تغيير و تنوع دهيد
اگر آخرين باري كه مدل موها و آرايش خود را تغيير داده‌ايد به خاطر نمي‌آوريد، به اين معني است كه بسيار تكراري و يكنواخت شده‌ايد. بخش اصلي ظاهر شما را موها و صورت شما تشكيل مي‌دهند و بهتر است دست‌كم دو سال يكبار تغيير كند. سعي كنيد مدل موها و مدل آرايش خود را به روز كنيد. براي آنكه چهره‌اي جديدتر و سرحال‌تر داشته باشيد، حتما آن را به روز كنيد؛ به اين ترتيب جوان‌تر و مدرن‌تر به نظر خواهيد رسيد. هيچ‌چيز يك زن را به اين اندازه ناراحت نمي‌كند كه قديمي و پير به نظر برسد. بنابراين لازم است گاهي اوقات سري به مراكز فروش لوازم بهداشتي و زيبايي بزنيد تا از كرم‌هاي جديد با خواص بيشتر مطلع شويد و خبري بگيريد.

اهميت دادن به عادات خوب

موقع بيدار شدن از خواب و شست و شوي صورت بدون آنكه چربي طبيعي پوست را با استفاده از انواع پاك كننده‌ها از بين ببريد، اهميت زيادي دارد؛ به خصوص پوست نواحي اطراف بيني، دور لب و چانه. اين روغن كه كاملا طبيعي است و توسط بدن‌مان توليد مي‌شود، پوست را جوان و سالم نگاه مي‌دارد. بنابراين صبح‌ها هيچ‌گاه صورت خود را با صابون يا هر پاك‌كننده ديگري نشوييد و اين كار را فقط با آب خالي انجام دهيد. دهان خود را پر از آب كنيد و سپس با دست‌‌هاي‌تان روي صورت و چشم‌هاي‌تان آب بريزيد. اين كار نوعي تمرين است. هر روز صبح دو ليوان آب نسبتا ولرم بنوشيد. اين كار را با معده خالي انجام دهيد. مي‌توانيد به اين دو ليوان آب يك قاشق غذاخوري عسل و مقداري آب ليمو نيز اضافه كنيد. پاكسازي معده و روده اهميت بسيار زيادي دارد و به اين ترتيب سموم بدن دفع مي‌شوند. درست نفس كشيدن را تمرين كنيد. اين كار تاثير فوق‌العاده‌اي روي جسم و پوست شما دارد. به هنگام دم و بازدم بايد تا پايين‌ترين نقطه بدن‌تان آن را احساس كند. قبل از رفتن به رختخواب، آرايش خود را پاك كنيد و صورت خود را با شوينده‌ها و پاك‌كننده‌هاي مناسب بشوييد. شامپو بچه و روغن بچه بهترين پاك‌كننده‌ها براي پوست صورت و چشم‌ها هستند. قبل از خواب، از مرطوب‌كننده استفاده كنيد و يا اينكه مطابق با نوع پوست خود از كرم شب استفاده نماييد.

دنیای سلامت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.