طب سنتی و مکمل

طب سوزني و درمان ريزش مو

پوست وسيع‌ترين ارگان بدن انسان است در يک فرد 68 کيلوگرمي اگر پوست را در يک سطح بگسترانيم وسعتي در حدود 2 يارد مربع يا 7/1 مترمربع و وزني در حدود 9 پوند يا 4 کيلوگرم خواهد داشت. پوست حافظ اندامهاي داخلي بدن مي‌باشد و پلک ها ظريف‌ترين وپاشنه‌ي پا ضخيم ترين قسمت‌هاي پوست مي‌باشد.

موها در واقع پوست تغيير شکل يافته است. در تمام بدن به جز کف دست‌ها و پاها، لب و پلک وجود دارد.

موها در تابستان سريعتر و در زمستان کندتر رشد مي‌کند و همچنين رشد موها در شب‌ها کندتر از روز است.

موهاي انسان بر اساس فاز رشد خود به سه دسته آناژن، کاتاژن و تلوژن تقسيم مي‌شود. آناژن موهاي در حال رشد بوده در حالي که کاتاژن مرحله‌ي انتقالي از فاز رشد به فاز استراحت محسوب مي‌شود. موهاي تلوژن موهاي در حال استراحت است و براي مدتي کوتاه  از فوليکول باقي مي‌مانند.

موهاي آناژن عمري در حدود 1000 روز و يا به طور متوسط محدوده‌ي سني در حدود 2 تا 6 سال را دارا مي‌باشند.

موهاي کاتاژن در مرحله‌ي‌ انتقالي بوده، اين مرحله يک يا دو هفته طول کشيده و تمام فعاليت‌هاي رشد در آن متوقف است و سرانجام به تشکيل موهاي چماقي يا (Club- Hair) منجر مي‌شود.

موهاي تلوژن، به موهاي در حال استراحت گفته مي‌شود اين حالت در حدود 100روز طول مي‌کشد و به تدريج ريزش پيدا کرده و جاي خود را به موهاي مرحله‌ي آناژن مي‌دهند.

85 تا 90% موهاي سر در مرحله‌ي آناژن 10 تا 15%، در مرحله‌ي تلوژن و 3% در مرحله‌ي کاتاژن مي‌باشند.

فاز آناژن موهاي ساير نقاط بدن مثل ابروها و مژه‌ها حدود 1 تا 6 ماه طول مي‌کشد اما فاز تلوژن آنها طولاني‌تر است به همين علت موهاي اين نواحي کوتاه مي‌مانند. هر مو سه لايه دارد مياني در مرکز که لايه‌ي مغزي را در برگرفته و کوتيکول که لايه‌ي خارجي آن است. رشد مو توسط سلول‌هايي است که در قاعده توليد شده و به صورت يک رديف سلول به طرف پوست و بالاتر مي‌رود و به تدريج که بالا مي‌رود ازمنابع تغذيه‌ي خود فاصله گرفته و در اين شرايط به تدريج Keratinization ايجاد مي‌شود. وقتي اين پروسه ايجاد شد سلول‌ها مي‌ميرند، سلول‌هاي کراتيني شده بافت سبب راست بودن مو نيز مي‌باشند.

رنگ موهم به تعداد توزيع ملانين در کورتکس مربوط است. موهاي يک پيگمان زرد و قرمز هم دارند، افرادي که موهاي بلوند يا قرمز دارند تعداد ملانين در موهاي آن‌ها کمتر است.

بعد از اين شرح مختصر راجع به ساختمان و رويش مو، موردي که با طب سرجوک (سوزني) توسط اينجانب درمان شده است به اختصار بيان مي‌شود.

خانمي به نام س – م 25 ساله دو ماه بعد از ازدواج در آبان سال 85 مبتلا به ريزش شديد مو مي‌شود و در مدتي کوتاه مبتلا به آلوپسي ژنراليزه مي‌گردد. ريزش ابتدا از آهيانه سمت راست را شروع و کمي بعد از آن سمت چپ و سپس به تمام قسمت‌هاي سر گسترش پيدا مي‌کند. در حدود 2 ماه قبل از نگارش اين نامه يعني اواخر تيرماه سال 86 که اين بيمار ويزيت شد، مختصري مو در دستگاه مو در ناحيه‌ي پيشاني و مقدار قابل توجهي در ناحيه‌ي Occirput و کمي هم در اطراف هليکس ‌ها وجود داشت به همکاران محترم پوست مراجعه مي‌نمايد که يک داروي ساختني و سولفات روي تجويز مي‌شود يک ماه از اين دارو استفاده مي‌کند. در مراجعه‌ي بعدي Minoxidil %2 تجويز مي‌شود. بعد به همکار ديگري مراجعه مي‌کند که او هم يک محلول ساختني سولفات روي و روزي يک ربع ساعت در معرض نور خورشيد بودن را توصيه مي‌کند بعداً به هوميوپاتي‌ مراجعه مي‌کند و دو دارو دريافت مي‌کند که دو ماه نيز از اين داروها استفاده مي‌کند. مقادير قابل توجه کورتن نيز مصرف کرده به صورت تزريق و زمان‌هاي تزريق را دقيقاً به خاطر نمي‌آورد. بالاخره در اواخر تيرماه 86 به اينجانب مراجعه کرد و با وضع ناراحت و افسرده که تحت درمان با سرجوک (طب سوزني پيشرفته) قرارگرفت، کار روي مريدين روده‌ي بزرگ و کليه‌ها شروع شد. در جلسه‌ي دوازدهم که از بيمار سوال شد وضع موهايت چطور است گفت خيلي خوب است که من کنجکاو شدم موها را بازديد کنم چون تصور نمي‌کردم که به اين زودي موها حالت نرمال خود را پيدا کرده باشد. در حال حاضر موها حالت طبيعي خود را بازيافته و از همه مهمتر روحيه‌ي بيمار خيلي شاد و از افسردگي اثري ديده نمي‌شود فقط يک ناحيه به اندازه‌ي يک سکه 25 توماني در قله‌ي سر يا نقطه Bai-hui (از ديدگاه طب سوزني) بدون مو باقي مانده است.

اخيراً جواني 22 ساله به علت ريزش مو متجاوز از يکصد عدد در روز و آلوپسي آره آتا در ماستونيد سمت راست مراجعه کرده که با همان متد درماني تحت درمان قرارگرفته و بعد از 5 جلسه ريزش مو به کلي قطع شده و آلوپسي در حال بهتر شدن است.


مقالات مرتبط

5 دیدگاه

  1. دکتر حسین اشراقی
    پزشک عمومی
    آدرس:تهران – منطقه ۸ – نارمک – خ. ۴۶ متری غربی – م. ۹۳ – پ. ۱۱۹ – طبقه همکف
    تلفن:۷۷۸۲۷۷۰۹

  2. با سلام و درود

    می تونین شماره مطب دکتر اشراقی رو هم برام ایمیل کنیین ؟

    با سپاس

  3. mishe lotf konid va adrese behtarin tabibi k ru tebbe suzani kar miokne ro k mishnasid baram mail konid!? aya khodeshun takhasose digari ham daran?

  4. سلم خسته نباشی اگه زحمتی نیست آدرس دکتر حسین اشراقی را میفرستین با ایمیلم

  5. سلام ، لطفا آدرس و مشخصات نویسنده”دکترحسین اشراقی”رو واسم ایمیل کنید.دچارریزش موی شدید هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.