آش و سوپ

سوپ قـارچ

غذاهايي هستند كه در سراسر جهان طرفداران بسياري دارند. بعضي از اين غذاها در بين ما ايراني‌ها شناخته شده نيستند يا نكاتي در رابطه با آماده‌سازي،‌ روش پخت و جايگزين كردن بعضي مواد ناياب وجود دارد كه در اين صفحات به تفصيل توضيح داده مي‌شود.


 غذاهايي هستند كه در سراسر جهان طرفداران بسياري دارند. بعضي از اين غذاها در بين ما ايراني‌ها شناخته شده نيستند يا نكاتي در رابطه با آماده‌سازي،‌ روش پخت و جايگزين كردن بعضي مواد ناياب وجود دارد كه در اين صفحات به تفصيل توضيح داده مي‌شود. با ما همراه شويد و اگر غذايي مدنظرتان است كه مايل هستيد راجع به آن بيشتر بدانيد يا اطلاعاتي داريد كه مي‌خواهيد با ديگران قسمت كنيد ما را از آن مطلع كنيد.


(انرژي، قدرت، لذت)

پتاژها در ايران زياد شناخته شده نيستند ولي مدتي است كه اين غذاي لذيذ كه از خانواده سوپ‌هاست، اندك‌اندك جاي خود را باز كرده است. پتاژ همان حريره خودمان است و تفاوت اصلي آن با سوپ اين است كه همه مواد در مرحله‌اي از پخت، پوره و يكدست مي‌شوند. دندوني يا سوپي كه هنگام دندان درآوردن بچه‌ها  به آنها مي‌دهند، يكي از رايج‌ترين پتاژ‌هاست كه بسيار خوشمزه است.احتمالا بسياري از شما سعي كرده‌ايد تا سوپ يا پتاژ قارچ را كه بسيار لذيذ و مقوي است تهيه كنيد، ولي به مشكلاتي برخورده‌ايد. با ما همراه شويد تا مرحله به مرحله يك پتاژ قارچ مطبوع و در جه يك  را آماده کرده و ايرادات احتمالي آن را برطرف كنيم.


بايدها

 

  •  بايد قطعات پياز و تره‌فرنگي يك اندازه باشد تا يكنواخت تفت داده شوند، در غير اين صورت تكه‌هاي كوچك سوخته و تكه‌هاي بزرگ نيم‌پز مي‌مانند.
  •  بايد آب مرغ را اند‌ك‌اندك و داغ اضافه كنيد تا آرد در پتاژ گلوله نشود.
  •  بايد براي رقيق شدن پتاژ، خامه صبحانه و براي غليظ‌تر شدن سوپ،  ازخامه سفت كه در پاكت‌هاي صورتي عرضه مي‌شود استفاده كنيد.
  •  بايد پتاژ را قبل از اين كه خامه آن بجوشد از روي شعله برداريد چون لاكتوز خامه سوخته و طعم پتاژ را خراب مي‌‌كند.
  •  بايد پتاژ را هر 5 دقيقه یک بار هم بزنيد تا آرد آن ته نگيرد. در اين صورت آرد گلوله شده و پتاژ ته مي‌گيرد كه در طعم، رنگ و شكل آن تاثير مي‌گذارد. استفاده از شعله‌پخش‌كن هم راه مناسبي براي ايجاد حرارت يكنواخت و جلوگيري از ته گرفتن پتاژ است.

 


نبايدها

 

  •  نبايد كره را يك تكه در قابلمه انداخت، چون در حالي كه هنوز مركز آن آب نشده است، دور آن شروع به سوختن مي‌كند، پس كره را قبلا تكه‌تكه كنيد.
  •  نبايد آرد را زياد تفت دهيد، چون رنگش عوض شده و پتاژ تيره مي‌شود.
  •  نبايد قارچ را زياد تفت دهيد، چون آب آن خارج شده و كوچك مي‌شود، در اين صورت ناچاريد، مقدار بيشتري قارچ اضافه كنيد و اين به صرفه نيست.
  •  نبايد در تهيه پتاژ قارچ يا هر نوع پتاژ ديگر كه رنگ آن روشن است از پودر فلفل سياه استفاده كنيد، چون رنگ آن را تيره مي‌كند. اگر خيلي مايليد از فلفل سياه استفاده كنيد، دانه‌هاي آن را با هاون يا آسياب نيم‌كوب كنيد تا در پتاژ حل نشود.

نبايد پتاژ را در قابلمه تفلون با گوشت‌كوب برقي هم بزنيد،‌ چون نه تنها تفلون ظرف را از بين مي‌برد بلكه مواد سمي آن داخل پتاژ مي‌شود كه براي سلامت مضر است.


روش تهيه:

روغن را در يك قابلمه داغ كرده و پياز و تره‌فرنگي را روي شعله ملايم 6-5 دقيقه تفت دهيد تا نرم شوند. آرد سفيد را اضافه كرده و 30 ثانيه تفت دهيد تا با كره مخلوط شده و به شكل كرم درآيد. قارچ را اضافه كرده و مخلوط كنيد،‌ قارچ آرام‌آرام آب مي‌اندازد. پس از يك دقيقه آب مرغ را اضافه كرده و با سبزي‌ها و آرد مخلوط كنيد. در قابلمه را بسته و 20 دقيقه پتاژ را بپزيد. هنگامي كه سبزي‌ها كاملا پخت، قابلمه را از روي آتش برداريد به كمك غذاساز يا گوشت‌كوب برقي مواد پتاژ را كاملا پوره كنيد تا صاف و يكدست شود. قابلمه را دوباره روي شعله ملايم برگردانده و خامه را اضافه كنيد. پس از 5 دقيقه يا هنگامي كه پتاژ به مقدار لازم گرم شد، آن را كشيده و سرو كنيد.


منبع

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.