درمان و مراقبت از مو

چه شامپویی مناسب موهای فر می باشد ؟

هرکسي باتوجه به شکل سطح مقطع موهايش، موهاي صاف يا مجعدي ‌دارد. اگر سطح مقطع موها گردتر باشد، موها صاف‌به نظر مي‌رسد و هر چه سطح مقطع بيضوي‌تر باشد موها فرتر هستند. از آنجا که شکل و حالت موها نقش اساسي در زيبايي چهره دارند، کساني که موهاي صافي دارند آن را با شيوه‌هايي فر مي‌کنند و آنهايي که موهايشان فر است، سعي مي‌کنند آن را صاف کنند تا چهره متفاوتي پيدا کنند. قبل از فرکردن موها، لازم است اين واقعيت ها را بدانيد.

از آنجا که موي فر شده دچار تغييرات ساختماني مي‌شود، شفافيت اوليه را نخواهد داشت و قابليت حالت‌دادن آن کمتر مي‌شود. براي شستن اين موها بايد از شامپوهاي اسيدي ضعيف استفاده کرد. اين نوع شامپوها نسبت به انواع قليايي، هنگام خيس‌بودن کمتر باعث بادکردن موها و جدايي سلول‌هاي لايه خارجي آن مي‌شوند. بعد از شامپوکردن موها حتما بايد از نرم‌کننده استفاده کرد تا سطح آسيب‌ديده را به‌طور موقت ‌ترميم کند و درخشندگي را به مو برگرداند.

گاهي نتيجه مطلوبي از فر دايم نمي‌گيريم که اين مساله چند علت دارد: 1) بافت موها در مطلوب بودن نتيجه فر، خيلي مهم است. موهاي ظريف و نازک نسبت به ديگر موها به سختي فر مي‌شوند و آسيب‌ديدگي آنها محتمل‌تر است. 2) اگر مواد فر زودتر از زمان لازم شسته شوند (به‌طور معمول 10 تا 20 دقيقه زمان روي بروشور نوشته شده است)، موها خوب‌فر نمي‌شوند. 3) اگر ماده خنثي‌کننده خوب عمل نکند، پيوندهاي شيميايي شکسته، دوباره به حالت اول برمي‌گردند و مو فر نمي‌خورد. 4) آبکشي مو پيش از مصرف خنثي‌کننده، بسيار موثر است.

بعضي افراد معتقدند فر کردن مو در دوره بارداري يا عادت ماهيانه موفقيت‌آميز نيست ولي اين نظريه هيچ پايه علمي‌‌اي ندارد. بافت قابل‌رويت موها مرده است و هر تغييري در آن، عامل خارجي محسوب مي‌شود (رنگ‌کردن، فرکردن و…). البته گاهي شدت چربي موها در بارداري تغييراتي دارد که اگر موها را پيش از فر به خوبي با شامپو بشوييد، تاثيري در نتيجه کار نخواهد داشت.

دکتر حبيب الله انصارين/ متخصص پوست و مو

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.