ماسک مو

ساخت محلول مخصوص درمان شوره سر

بروز شوره سر (پوسته سر) یکی از رایج ترین مشکلاتی است که می تواند هر فردی را درگیر کند. البته وجود چند تکه پوسته سفید رنگ لا به لای موها، امری طبیعی و ناشی از جدا شدن سلول های مرده و بالغ پوست کف سر و بیرون آمدن مواد زاید از حفره های پوستی است. زمانی که میزان این پوسته ها زیاد شود، بایستی به عنوان یک مشکل با آن برخورد کنید. در کل، موهای تمیز، سالم و برخوردار از تعادل اسیدی که خوب نگه داری شوند، دچار مشکل شوره سر نمی شوند.
دو نوع شوره سر وجود دارد: شوره خشک و شوره چرب. شوره های خشک به شکل پوسته های سفید رنگ نرم به نظر می رسند و کف سرخارش زیادی پیدا می کند. شوره های چرب به شکل پوسته های چسبناک و زرد رنگ به نظر می رسند و پوست کف سر بوی بدی پیدا می کند. شوره های چرب در موهای نوجوانان و جوانانی یافت می شوند که پوست کف سرشان چرب است و در کل پوست خیلی چرب دارند.
● چه عواملی باعث بروز شوره سر می شوند؟
عوامل اصلی عبارتند از:
▪ پیروی از برنامه غذایی ناسالم
▪ استرس ها و تنش های احساسی و عاطفی
▪ اختلالات هورمونی
▪ عفونت های ناشی از بیماریها
▪ آسیب ها و زخم های وارده به پوست کف سر و مصرف زیاد یا نادرست محصولات آرایشی مو و آب و هوای خشک.
علت بروز شوره سر در لا به لای موهای نوجوانان، ترشح زیاد هورمون های آندروژن است که تولید Sebum یا چربی پوستی می کند.
● چگونه می توان از شر شوره سر خلاص شد؟
بهترین شیوه، نگه داشتن موها محسوب می شود. موها و پوست کف سرتان را مداوماً بشویید و آن ها را تمیز نگه دارید، با در نظر گرفتن میزان شوره سرتان، می توانید یک روز در میان، اقدام به شستن آن بکنید. اگر پوست کف سر و موهایتان چرب هستند، بایستی از شامپوهای گیاهی استفاده به عمل آورید، چون شست و شوی مداوم موها با شامپوهای قوی باعث آسیب دیدن موهایتان می شود. ماساژ و شانه زدن روزانه سر، در رفع شوره سر بسیار موثر واقع می گردد. به این ترتیب، خون به پوست کف سرتان می رسد، از انباشت و تجمع چربی زیاد در پوست کف سر جلوگیری به عمل می آورد و سلول های مرده پوستی چسبیده به پوست کف سر را از آن جدا می کند. اگر دچار شوره های خشک سر هستید، برای ماساژ پوست کف سرتان، به خصوص قبل از شستن موها، از یک نوع روغن مناسب مو استفاده به عمل آورید. تا جای ممکن از چربی ها و روغن های تهیه شده از منابع حیوانی کمتر استفاده کنید و در عوض روغن های گیاهی غیر اشباع مصرف نمایید. از خوردن بیش از حد آجیل، شکلات، مواد غذایی سرخ شده، صدف داران و نمک های ید دار اجتناب ورزید. از یک برنامه غذایی سرشار از مرغ، ماهی، سبزیجات، شیر، فرآورده های لبنی و مواد حاوی ویتامین A، E و B کمپلکس پیروی کنید. در کل، مشکل شوره سر، مشکلی است که می توان به راحتی با درمان های خانگی به رفع آن اقدام کرد.
۱) درمان شوره سر چرب:
دو قاشق غذاخوری سرکه جو (سرکه مالت) داخل یک تنگ آب بریزید. بعد از شستن موها با شامپو، سرتان را با آن مخلوط آبکشی نمایید. سپس موهایتان را با حوله خوب خشک کنید. این بهترین شیوه برای جلوگیری از بروز شوره چرب است.
▪ فرمول تمیز کننده شوره سر چرب: دو قاشق غذاخوری سر پر تخم شنبلیله را به مدت یک شبانه روز در آب خیس کنید. بعد آن ها را به صورت خمیر در آورده و کف سرتان بمالید. بعد از گذشت نیم ساعت، موهایتان را با یک نوع صابون گیاهی و آب شست و شو دهید. می توانید از شامپوهای گیاهی نیز استفاده کنید. هفته ای دو مرتبه این عمل را انجام دهید.
۲) درمان شوره سرخشک: برای کسب بهترین نتیجه، پوست کف سرتان را با یک قاشق چایخوری روغن کرچک داغ مخلوط با یک قاشق چایخوری روغن نارگیل و یک قاشق چایخوری روغن کنجد ماساژ دهید. بعد از گذشت نیم ساعت، موهایتان را با شامپو بشویید. هفته ای دو مرتبه این عمل را انجام دهید، به خصوص در فصل زمستان.
▪ فرمول تمیز کننده شوره سر خشک: حدود پنج قاشق غذاخوری ماست را با آب نصف یک عدد لیموترش مخلوط کنید. دو قاشق غذاخوری سرپر پودر گیاهی به آن بیفزایید و خوب هم بزنید. خمیر حاصله را روی پوسته کف سرتان بمالید و پس از گذشت ده دقیقه، موهایتان را با شامپویی غلیظ و مرطوب کننده خوب شست و شو دهید. دست کم هفته ای یک مرتبه این عمل را انجام دهید. دست کم هفته ای یک مرتبه این عمل را انجام دهید. اگر با این روش ها، شوره سرتان برطرف نشد، لازم است که حتماً به یک متخصص مراجعه نمایید. چون ممکن است عفونتی قارچی در میان باشد. یک روش موثر رفع کننده شوره سر، مالیدن مخلوطی تهیه شده از یک قاشق غذاخوری ادوکلن و دو عدد قرص آسپرین له شده است.
● علت ریزش مو چیست؟
پدیده ریزش مو، اختلالی رایج و متداول است که زنان و مردان جوان و میان سال را درگیر می کند. همه افراد روزی پنجاه تا صد تار موی خود را از دست می دهند که این میزان طبیعی محسوب می شود. ولی اگر میزان ریزش تارهای موی تان بیش از این میزان باشد، یعنی با اختلال و مشکل ریزش مو مواجه هستید.
پس در آن صورت، باید هر چه سریع تر به دنبال یافتن شیوه درمانی مناسبی باشید.
● علل عمده پیدایش مشکل ریزش مو در مردان:
▪ عوامل هورمونی: هورمون ها باعث رشد مو می شوند؛ از این رو، بروز هر گونه تغییر در هورمون ها به کم پشت شدن یا کچلی در مردان منجر می گردد. این رایج ترین و عمده ترین علت بروز مشکل ریزش مو در مردان محسوب می شود.
▪ عوامل ژنتیکی: مشکل ریزش مو می تواند موروثی باشد، به این معنا که پدر و مادرتان از مشکل ریزش مو یا کم پشتی مو رنج می برند، ممکن است شما هم وقتی به سن آنان برسید با همان مشکل مواجه گردید.
▪ انواع بیماری ها: برخی از بیماری ها مثل تب های شدید و بیماری های عفونی مصرف برخی از داروهای ضد افسردگی و نشاط آور، نقرس، امراض قلبی و غیره باعث ریزش مو می شوند.
▪ شیمی درمانی: شیمی درمانی برای غلبه بر سرطان منجر به ریزش موها می شود. چون پرتوها و اشعه های ناشی از آن، سلول های مو را از تقسیم شدن باز می دارد و در نتیجه موها کم پشت می شوند.
▪ عنصر سن: با افزایش سن، رستنگاه مو به سمت عقب پیشروی می کند، تارهای مو نازک و شکننده می شوند و قسمت های کچل شده در پشت سر عریض تر می گردند.
از آن جایی که مشکل ریزش مو، پروسه ای کند و تدریجی است و دست کم پنج سال یا بیشتر به طول می انجامد تا رشد مو به کلی متوقف گردد، اگر به موقع اقدام کنید و درصدد درمان برآیید، می توانید بر این مشکل غلبه کنید.
از فرآورده های خانگی در جهت زیبایی خود استفاده کنید.
● طرز تهیه محلول مرطوب کننده و براق کننده مو:
▪ دو فنجان آب گرم؛
▪ چهار قاشق چایخوری آب لیموترش؛
▪ یک قاشق چایخوری عصاره بادام؛
▪ یک قاشق چایخوری عصاره گیلاس؛
▪ یک قاشق چایخوری عصاره وانیل.
همه مواد را خوب با هم مخلوط کرده و محلول حاصل را داخل یک بطری اسپری بریزید. این محلول علاوه بر آنکه رایحه فوق العاده ای دارد، موهای روشن را به خوبی مرطوب و براق می کند (آب لیموترش، یک روشن کننده طبیعی مو محسوب می شود)، می توانید آن را داخل فریزر نگه داری کنید.
● طرز تهیه محلول نرم کننده مو:
▪ یک ظرف در دار با گنجایش ۴۵۰ گرم؛
▪ چهار قاشق چایخوری سرکه طبیعی؛
▪ پنج قطره روغن طبیعی و خالص استوقدوس؛
▪ پنج قطره روغن طبیعی و خالص گل سرخ؛
▪ پنج قطره روغن طبیعی و خالص چوب صندل؛
▪ سه قطره روغن طبیعی و خالص رزماری.
همه مواد را داخل ظرف به خوبی با یکدیگر مخلوط کرده و مقداری آب روی آن بریزید. در ظرف را گذاشته و خوب تکان دهید تا مواد به خوبی با هم ترکیب شوند. محلول نرم کننده حاصله را بعد از شست و شوی معمول موها در حمام، روی موهایتان بمالید و پس از گذشت سه تا پنج دقیقه، موهایتان را خوب آبکشی نمایید.
اگر مایلید حالت لیزی، لزجی یا چسبناکی را از موهایتان رفع کنید (زمانی که موها کاملاً تمیز هستند ولی وقتی که به آن دست می زنید، احساس خوبی پیدا نمی کنید) کافی است در هنگام شست و شو و آبکشی موها، از آب کاملاً سرد استفاده کنید. هم چنین خوب آبکشی کردن را فراموش نکنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.