انواع رژیم های چاقی و لاغری

معرفی ادویه‌های جادویی برای لاغری


 

ادویه‌های جادویی برای كاهش وزن

فلفل تركیبات شیمیایی‌ای دارد كه می‌تواند توانایی سوختن چربی‌ها در بدن را افزایش داده و به كاهش اشتها كمك كند.

تحقیقات دانشمندان كانادایی نشان می‌دهد، تندكردن طعم غذاهای دارای چربی، می‌تواند به سوزانده‌شدن آنها در بدن كمك كرده و مانع افزایش وزن شود. مطالعات بیشتر هم نشان داده  مردان و زنانی كه غذاهای تند می‌خورندكمتر از دیگران احساس گرسنگی می‌كنند و با احتمال كمتری بعد از صرف غذای اصلی سراغ میان‌وعده‌ها می‌روند.

همه ما بعد از خوردن غذاهای تند كه شامل كاری یا فلفل هستند، احساس گرما می‌كنیم. در صورتی كه میزان این تندی بیشتر شود حتی ممكن است صورتمان قرمز شده و بدنمان عرق كند. دلیل این موضوع وجود یك تركیب شیمیایی به نام كاپسایسین در ادویه‌هاست كه طعم تند بعضی از آنها نیز از این ماده سرچشمه می‌گیرد. احساس گرم‌شدن بعد از مصرف ادویه‌های تند به این معناست كه بدن ما به‌جای ذخیره‌كردن كالری‌ها در حال سوزاندن آنهاست. یكی دیگر از فواید مصرف ادویه‌های تند، فریب‌دادن مغز است. در این حالت مغز تصور می‌كند، غذا چرب‌تر از آن چیزی است كه در عالم واقع است و از خوردن آن لذت بیشتری می‌برد. این روش كمك بسیاری به كنترل اشتها در افرادی می‌كند كه مدتی است رژیم‌گرفتن را شروع كرده‌اند، زیرا مغز این افراد بعد از مدتی علاقه بسیار شدیدی به مصرف چربی‌ها پیدا می‌كند. البته باید توجه داشت كه فقط با مصرف فلفل نمی‌توان به كاهش وزن امیدوار بود بلكه در كنار آن شما باید به فكر كاهش میزان كالری دریافتی و افزایش فعالیت بدنی هم باشید.


می‌خواهید لاغر شوید؟ تنبل باشید!

برای لاغرشدن رفتن به باشگاه‌های ورزشی و شمردن تعداد كالری‌های موجود در مواد غذایی خود را فراموش كنید. تحقیقات نشان می‌دهد، روش آسان‌تری هم برای كاهش وزن وجود دارد و آن افزایش تعداد ساعت‌های خواب است!

دانشمندان معتقدند اگر فردی به دلایل ژنتیك دچار اضافه وزن است، بهترین روش برای لاغری او گرفتن یك رژیم خواب است. خوابیدن كمتر از 7 ساعت در طول شب باعث تحریك ژن‌هایی از بدن می‌شوند كه مرتبط با چاقی هستند و در عوض خواب بیشتر از 9 ساعت فعالیت این ژن‌ها را كاهش می‌دهد. به‌نظر می‌رسد خواب كم، محیط مناسبی را برای فعالیت ژن‌های چاق‌كننده بدن فراهم می‌كند و یكی از دلایل همه‌گیر شدن چاقی در سطح جهان كاهش میانگین ساعت خواب بین مردم باشد. تخمین زده می‌شود انسان‌های امروزی نسبت به 100 سال گذشته به‌طور متوسط یك‌ونیم ساعت كمتر می‌خوابند. كم‌خوابی اثرات سوئی هم روی سلامت بدن دارد. سال گذشته محققان دانشگاه وارویك متوجه شدند، زنانی كه كمتر از 5 ساعت در شب می‌خوابند با احتمال دو برابر بیشتر به فشار خون بالا مبتلا می‌شوند. این در حالی است كه مشابه این وضعیت در مردان مشاهده نشده است.


چرا پیتزا ضدسرطان است!

با اینكه ما همیشه درباره ضررهای فست‌فودها برای سلامت شنیده‌ایم اما وجود یك گیاه در پیتزا، این غذا را استثنا كرده است.

دانشمندان متوجه شدند، گیاه آویشن كه معمولا در پیتزا و دیگر غذاهای ایتالیایی استفاده می‌شود، یك سلاح قدرتمند در مبارزه با سرطان پروستات است. خواص ضد‌سرطان آویشن به‌قدری بالاست كه از آن می‌توان داروهایی با قدرت چند برابر داروهای فعلی ساخت. مواد شیمیایی موجود در آویشن می‌تواند به‌خوبی با سرطان مبارزه كرده و ظرف مدت چند روز درصد زیادی از سلول‌های سرطانی را نابود كند، به همین دلیل است كه در بعضی از تحقیقات ادعا شده، خوردن پیتزا می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را كاهش دهد. یكی از این دلایل، وجود ماده‌ای به نام لیكوپناست كه در سس گوجه‌فرنگی وجود دارد. دلیل دیگر هم كه به‌تازگی كشف شده، استفاده از آویشن در این ماده غذایی است.لیكوپن كه رنگ قرمز گوجه‌فرنگی‌ها از آن نشأت می‌گیرد، فواید زیادی برای سلامت دارد كه از جمله آنها می‌توان به پیشگیری از ابتلا به سرطان و بیماری قلبی اشاره كرد. سرطان پروستات یكی از بیماری‌های شایع بین مردان به حساب می‌آید و هر سال باعث مرگ بیش از 10 هزار نفر می‌شود.


بهترین غذا برای صبحانه چیست؟

همان‌طور كه بارها شنیده‌اید، صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی در روز است اما با این حال بسیاری از ما این وعده را فراموش می‌كنیم یا نسبت به آن توجه كافی نداریم.

تحقیقات مختلف نشان داده است، خوردن صبحانه فواید زیادی برای سلامت انسان دارد. این وعده می‌تواند به كاهش وزن كمك كرده و حتی میزان مسمومیت بر اثر فلز سرب را كه در بسیاری از محصولات روزانه ما به‌كار رفته، كاهش دهد. دانشمندان انگلیسی ادعا كرده‌اند صبحانه ایده‌آل یك املت شامل 2 سفیده تخم‌مرغ، یك زرده، مقداری اسفناج به همراه یك لیوان آب گیلاس یا آلبالوست. این صبحانه مقادیر زیادی پروتئین دارد كه نیاز بدن به انرژی در طول روز را تامین می‌كند. وجود تخم‌مرغ در وعده غذای صبحانه می‌تواند میزان مصرف كالری را در طول روز تا 18درصد كاهش دهد. این غذای سرشار از پروتئین، احساس سیری و پربودن شكم را به شما می‌دهد و به‌این‌ترتیب شما دیگر تمایلی برای خوردن بیشتر نخواهید داشت. تحقیقات دیگر هم نشان داده، مردانی كه در وعده صبحانه خود تخم‌مرغ می‌خورند در مقایسه با مردانی كه صبحانه‌ای سرشار از كربوهیدرات مصرف می‌كنند هنگام ناهار تمایل كمتری به خوردن غذا دارند و كالری كمتری را وارد بدن خود می‌كنند.


غذاهایی كه اگر زمین افتادند هم می‌توانید بخورید

بعضی از ما بعد از افتادن یك تكه نان روی زمین، آن را برمی‌داریم، فوت می‌كنیم و معتقدیم به‌این‌ترتیب خوردن آن خطری ندارد. اما آیا واقعا این چنین است؟

براساس یك باور قدیمی اگر یك تكه غذا را تا 3 ثانیه بعد از افتادن، از روی زمین بردارید میكروب‌های زیادی روی آن قرار نگرفته است. این نظریه باعث شد تا بعضی از دانشمندان آزمایش‌های بسیار دقیقی انجام دهند تا درستی یا نادرستی آن را اثبات كنند. محققان دانشگاه منچستر برای بررسی این نظریه 5 نوع غذا شامل نان و مربا، پاستا، همبرگر، بیسكویت و میوه‌های خشك‌شده مانند آجیل را انتخاب كردند. این تحقیقات نشان داد، خوردن غذاهایی كه شامل نمك یا شكر زیادی هستند بعد از افتادن روی زمین مطمئن‌تراند، زیرا باكتری‌های خطرناك شانس كمتری برای رشدكردن روی آنها دارند. كمترین خطر از این نظر را غذاهای فراوری شده دارند، زیرا معمولا میزان نمك یا شكر در آنها بسیار بالاست. به‌این‌ترتیب غذاهایی مانند همبرگر، محصولات شور، نان و مربا از این آزمایش سربلند بیرون آمدند و اگر ظرف مدت 3 ثانیه برداشته شوند، معمولا باكتری‌های خطرناكی در سطح آنها وجود ندارد. اما درباره میوه‌های خشك‌شده و پاستا وضعیت كاملا متفاوت است. بعد از آنكه 3 ثانیه از افتادن این غذاها روی زمین می‌گذرد یك باكتری به نام كلبسیلا در سطح آنها دیده می‌شود كه می‌تواند باعث ابتلا به دسته گسترده‌ای از بیماری‌ها مانند عفونت‌های ادراری و ذات‌الریه شود. بیسكویت از غذاهایی بود كه بعد از افتادن روی زمین حتی بعد از گذشت 10 ثانیه قابل خوردن بود. در این خوراكی میزان آب بسیار پایین است و میكروب‌ها شانس زیادی برای رشد در سطح آن را ندارند. البته تمام این نظریه‌ها با این شرط درست هستند كه سطح زمین بیش از حد آلوده نباشد.


میوه ضد‌پیری كشف شد

دانشمندان به‌تازگی متوجه شدند با خوردن میوه آووكادو نه‌تنها می‌توان به جنگ پیری و بیماری‌های خطرناك رفت بلكه سن رسیدن به پیری هم با مصرف این میوه تا‌حد ممكن به تاخیر می‌افتد.

آزمایش‌ها نشان داده، روغن استخراج شده از آووكادو می‌تواند با رادیكال‌های آزاد مبارزه كند. رادیكال‌های آزاد مولكول‌های خطرناكی هستند كه در بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان، پیری زودرس و مشكلات قلبی نقش دارند. رادیكال‌های آزاد داخل میتوكندریا قرار دارند كه مركز تولید انرژی داخل سلول‌های بدن به حساب می‌آیند. با وجود آنكه بسیاری از میوه و سبزیجات آنتی‌اكسیدان‌های ضد‌رادیكال آزاد دارند، متاسفانه تركیبات شیمیایی آنها توانایی واردشدن به داخل میتوكندریا را ندارند، اما آنتی‌اكسیدان‌های آووكادو این قدرت را دارند و به همین دلیل خواص ضد‌سرطان و ضد‌پیری در این میوه بسیار بالاست. متاسفانه انجام كارهایی مانند مصرف سیگار یا قرارگرفتن در معرض آلودگی هوا می‌تواند میزان تولید رادیكال‌های آزاد داخل بدن را افزایش دهد كه این عامل باعث تخریب قشای سلولی، پروتئین‌ها و حتی آسیب‌رسیدن به «دی‌ان‌ای» (نسخه ژنیكی بدن) می‌شود. به اعتقاد دانشمندان این عامل یكی از مؤثرترین دلایل ظهور چین و چروك و علائم پیری روی صورت بوده و خطر ابتلا به دسته گسترده‌‌ای از بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.


چراگاهی رژیم گرفتن ما را چاق می کند ؟

اگر شما هم دچار مشكل اضافه‌وزن هستید، حتما چاق‌شدن بعد از رژیم‌غذایی را تجربه كرده‌اید. این‌بار دانشمندان به طریق علمی دلیل این پدیده را اثبات كرده‌اند.

كاهش میزان كالری‌های دریافتی می‌تواند سوخت‌وساز بدن و عملكرد مغز را تغییر دهد. در اثر این حالت، بدن چربی بیشتری را بعد از خوردن غذا ذخیره می‌كند و مغز به‌شدت نسبت به غذاخوردن علاقه‌مند می‌شود.

این تحقیقات یكی دیگر از قوانین ظالمانه طبیعت علیه افراد چاق را فاش می‌كند. در این بررسی‌ها مشخص شد، رژیم‌گرفتن باعث افزایش میزان هورمون‌های اشتهاآور در بدن و كاهش هورمون‌های كنترل‌كننده اشتها می‌شود. اسكن‌های مغزی هم نشان می‌دهد كاهش‌وزن، انجام كارهایی مانند ورزش‌كردن، كنترل اشتها و مقاومت برابر غذاها را سخت‌تر می‌كند. از همه بدتر هر قدر انسان‌ها بیشتر رژیم بگیرند، اثرات گفته شده قوی‌تر می‌شود، به همین دلیل است كه كاهش وزن اضافی برای بسیاری از مردم یكی از دشوارترین كارها به‌شمار می‌آید. این تغییرات در حقیقت مكانیسم طبیعی بدن انسان برابر رژیم‌گرفتن است. میزان ترشح هورمون‌های اشتهاآور در بدن بعد از رژیم‌گرفتن تا 20درصد افزایش پیدا می‌كند و در عین حال سطح هورمون‌های كنترل‌كننده اشتها به‌طور غیرمعمولی در بدن كم می‌شود. زمانی‌كه شما 10درصد از وزن خود را كم می‌كنید، بدن این شرایط را اضطراری تصور می‌كند، بنابراین به‌شدت سوخت‌وساز را كاهش داده و مصرف كالری را كم می‌كند. مشكل زمانی آغاز می‌شود كه شما به پایان دوره رژیم خود رسیده و شروع به خوردن می‌كنید. در این زمان كه سوخت‌وساز بدن كاهش پیدا كرده، چربی‌های اضافی در بدن ذخیره شده و یكباره وزن شما حتی از دوره قبل از رژیم‌ هم بیشتر می‌شود.


منبع

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.