معرفی محصولات آرایشی و بهداشتی

با خطرناک ترین محصولات آرایشی آشنا شوید

امروزه با تبلیغات گسترده لوازم آرایشی روبه‌رو هستیم و کمتر به معایب و خطر آن پرداخته می‌شود. شناخت محصولات آرایشی خطرناک، به شما کمک خواهد کرد که انتخاب صحیحی داشته باشید. بر اساس آمارها، ايران سومين کشور واردکننده لوازم آرايشي در خاورميانه است که مصرف ساليانه فرآورده‌هاي آرايشي و بهداشتي در آن، حدود يک ميليارد دلار برآورد مي‌شود، اين در حالي است که بسياري از خانم‌ها از عوارض لوازم آرايشي که هر روز استفاده مي‌کنند، آگاه نيستند.

امروزه با تبلیغات گسترده لوازم آرایشی روبه‌رو هستیم و کمتر به معایب و خطر آن پرداخته می‌شود. شناخت محصولات آرایشی خطرناک، به شما کمک خواهد کرد که انتخاب صحیحی داشته باشید. بر اساس آمارها، ايران سومين کشور واردکننده لوازم آرايشي در خاورميانه است که مصرف ساليانه فرآورده‌هاي آرايشي و بهداشتي در آن، حدود يک ميليارد دلار برآورد مي‌شود، اين در حالي است که بسياري از خانم‌ها از عوارض لوازم آرايشي که هر روز استفاده مي‌کنند، آگاه نيستند.
در اين مطلب با برخي از خطرناک‌ترين لوازم آرايشي آشنا مي‌شويد؛ لوازمي که جزو جدانشدني زندگي بسياري از خانم‌ها محسوب مي‌شوند اما در عين حال سلامت آنها را به خطر مي‌اندازند.
ديگر چهره‌اي آلوده نخواهم داشت
آيا تا به حال به فهرست تركيب‌هاي به كار گرفته شده در لوازم بهداشتي و آرايشي خود توجه كرده‌ايد؟ حتما پيش خود فكر مي‌كنيد مواد به كار گرفته شده در توليد اين محصولات خوشبو و مغذي هستند اما بايد بدانيد لزوما اين‌طور نيست.
دو روزنامه‌نگار آمريكايي به تازگي با انتشار كتابي درباره مواد به‌كار رفته در محصولات آرايشي، فهرست بلندي از مواد ضد‌ سلامت و سرطان‌زاي مورد استفاده در صنايع بهداشتي و آرايشي را منتشر كرده‌اند؛ فهرستي كه شامل شامپوي سر، رژ لب، ريمل و ساير مواد مشابه مي‌شود.
شبان اوكانر و الكساندرا اسپانت در كتاب خود كه «ديگر چهره‌اي آلوده نخواهم داشت» نام دارد، پرده از راز بسياري از محصولات آرايشي برداشتند و نسبت به استفاده از آنها هشدار دادند.
آرايش 400 هزار تومانی
داستان نوشتن کتاب مشترک شبان اوكانر و الكساندرا اسپانت زماني شروع شد كه اين دو خانم براي تقويت موهاي خود به سبك برزيلي، به يك آرايشگاه گران‌قيمت در لس‌آنجلس رفتند. خانم اوكانر دراين‌باره مي‌گويد:‌«فكر مي‌كرديم كاري كه قرار است انجام دهيم، براي سلامت موهاي‌مان مفيد است. همين كه آرايشگر مشغول كار شد، سوزش چشم‌ها و گلوي من هم شروع شد و درك اين موضوع سخت بود كه چرا دچار چنين وضعي شده‌ام.»
سوزش چشم و گلو باعث شد، شبان اوكانر و الكساندرا اسپانت درباره شامپوي استفاده ‌شده در سبك برزيلي تقويت مو تحقيق كنند و نتيجه مطالعه آنها نشان داد كه در شامپوي مصرف شده به جاي تركيب‌هاي كاروتن، از فرم آلدييد استفاده شده است.
خانم اوكانر مي‌افزايد:‌«فرم آلدييد، يك ماده سمي است كه كاربرد آن در توليد مواد بهداشتي و آرايشي در اروپا ممنوع شده ولي در آمريكا و بسياري از کشورهاي ديگر همچنان كاربرد دارد.»
ريمل و خط چشم؛ متهمان رديف اول
بسياري از خانم‌ها بر اين باور هستند، يک آرايش هر چقدر هم زيبا و بي‌نقص باشد، اما باز هم بدون خط چشم و ريمل، سرد و بي‌روح است. بايد بدانيد اين دو ماده آرايشي، دشمنان شماره يک سلامت چشم‌ها محسوب مي‌شوند؛ زيرا در ترکيب بسياري از آنها جيوه و قطران زغال سنگ به کار رفته كه اولي مسموم‌كننده سيستم اعصاب و دومي سرطان‌زاست. در عين حال، بسياري از ريمل‌ها و خط چشم‌هاي موجود در بازار، حاوي مواد آلرژي‌زا و تحريك‌کننده پوست هستند. بنابراين توصيه مي‌شود هنگام خريد لوازم آرايش، حتما از استاندارد و غيرتقلبي بودن آنها مطمئن شويد و به برچسب وزارت بهداشت روي آنها توجه کنيد. در عين حال استفاده از خط چشم‌هاي مايع را به حداقل برسانيد و ريمل زدن را کمي بالاتر از سطح چشم‌(از نيمه بالايي مژه‌ها) آغاز کنيد تا ميزان تماس ريمل با سطح پوست به کمترين ميزان ممکن برسد.
دشمنان شماره يک پوست
لابد تاکنون تصاوير مدل‌هاي زيبا را در مجلات ديده‌ايد و به خودتان گفته‌ايد که اين مدل‌ها براي داشتن چنين چهره‌اي عالي چه مي‌کنند؟
در حقيقت اين چهره بي‌عيبي که شما مي‌بينيد، نتيجه کار فانديشن و کانسيلرها يا همان کرم‌پودر است. در واقع کرم‌پودر يک جلاي مات و يک پوشش کنترل‌شده روي پوست ايجاد مي‌کند و کاري مي‌کند که پوست شما زيباتر به نظر برسد و لکه‌ها و کبودي دور چشم را به خوبي مي‌پوشاند با وجود اين مزيت بزرگ، نمي‌توان از معايب اين محصول آرايشي نيز به راحتي گذشت؛ چرا که استفاده مداوم از کرم‌هاي آرايشي موجب بسته‌شدن منافذ پوستي و عدم اکسيژن‌رساني و آب‌رساني به پوست مي‌شود و بروز آکنه و بي‌طراوت شدن پوست از جمله مشکلات شايع استفاده از اين محصولات آرايشي است. به همين دليل توصيه مي‌شود که قبل از زدن کرم‌پودر روي پوست، حتما از يک کرم ضد ‌آفتاب مناسب حاوي مواد مرطوب‌کننده استفاده کنيد تا تغذيه پوست به خوبي انجام شود. در عين حال، مصرف پنکک و کرم‌هاي گريم را نيز به حداقل کاهش دهيد زيرا اين مواد آرايشي سنگين، از تنفس پوست جلوگيري مي‌کنند و باعث بروز مشکلات پوستي مي‌شوند و پوستي بيمار را براي شما به ارمغان مي‌آورند.
مسمومیت از طریق رژ لب
لابد بارها شنيده‌ايد که سرب به كار گرفته شده در توليد بسياري از رژ لب‌هاي غيراستاندارد، مسموم‌كننده سيستم اعصاب است. شبان اوكانر نتيجه بررسي‌هاي خود را نگران‌كننده مي‌داند و اضافه مي‌کند:‌«هيچ زني با اين فكر از مواد آرايشي استفاده نمي‌كند كه دارد مواد سمي وارد بدن خود مي‌كند. شما وقتي سيگار مي‌كشيد، مي‌دانيد براي سلامت شما ضرر دارد ولي وقتي رژ لب حاوي سرب مي‌زنيد، به اين فكر نمي‌كنيد كه سلامت شما در خطر است. از طرف ديگر، رژ لب به راحتي‌(به عنوان نمونه هنگام غذاخوردن) وارد بدن مي‌شود و در صورت داشتن فلزات سنگين و مواد نامرغوب گياهي، عوارض ناشناخته‌اي در بدن ايجاد خواهد كرد. در عين حال در ترکيب‌هاي بسياري از رژلب‌هاي بي‌کيفيت از رنگ‌هاي آلرژي‌زا استفاده‌ شده که باعث خشکي، پوسته‌پوسته شدن و سوزش لب‌ها مي‌شود.»
البته رويكرد كلي صنايع آرايشي و بهداشتي به كاربرد مواد سمي و خطرناك در توليد اين مواد به ميزان خيلي كم است و به حدي نيست كه سلامت مصرف‌كننده را به خطر بياندازد؛ اما توجه داشته باشيد، بسياري از خانم‌ها روزانه 10، 12 يا 14 مواد آرايشي مختلف استفاده مي‌كنند و اگر ميزان مواد سمي به كارگرفته‌‌شده در اين مواد روي هم جمع مي‌شود، به مقدار خطرناك مي‌رسد.

مجله مادران

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.