درمان و مراقبت از مو

ويتامينه کردن موها مبناي علمي ندارد!

گاهي مي‌گويند فلان ماده گياهي يا فلان فرآورده شيميايي را روي سرتان بماليد تا موهايتان را تقويت کند. البته شما چنين سخني را از يک متخصص پوست نمي‌شنويد بلکه اين حرف را کسي مي‌زند که از ساختمان مو و پوست اطلاعي ندارد…

در واقع هر چه قدر شما موادغذايي مختلف و انواع ويتامين‌ها را روي موها بماليد تاثيري در افزايش رشد موها ندارد. بنابراين چيزي به نام «ويتامينه کردن موها» مبناي علمي ندارد و اين مساله تنها اسباب دست عده‌اي جهت خالي کردن جيب مردم شده است. ممکن است سوال کنيد که پس وجود ويتامين‌ها و پروتئين‌هاي مختلف در شامپوها و فرآورده‌هاي مو به چه دردي مي‌خورد؟ در پاسخ بايد گفت که هر چند وجود اين مواد ممکن است به خاصيت نرم‌کنندگي يک فرآورده و حالت دادن موها کمک نمايند اما تاثيري در تقويت موها ندارند و اغلب اضافه کردن آنها جهت جلب مشتري مي‌باشد.

به طور طبيعي تغذيه مو از طريق رگ‌هايي که به ناحيه پاپي مو مي‌رسند، صورت مي‌گيرد. از طريق اين رگ‌ها مواد مورد نياز براي تغذيه ريشه مو وارد مي‌شود و در اختيار سلول‌هاي سازنده مو قرار مي‌گيرد و از سوي ديگر مواد زايد سلول‌ها از طريق رگ‌هاي همان ناحيه خارج مي‌گردند.

در صورتي که مواد مورد نياز براي رشد سلول‌هاي سازنده مو کافي نباشد خواه اين مساله به علت کمبود کلي آن ماده در بدن باشد (مثلا به علل کمبودهاي تغذيه‌اي) و يا به خاطر نقصان در خون‌رساني، به موها باشد (مثلا به علل اشکالات عروقي) باعث ريزش مو و يا رويش موهاي غيرطبيعي مي‌گردد بنابراين لازمه داشتن موهايي سالم و با طراوت، برخورداري از تغذيه مناسب و کامل مي‌باشد، همچنان که اين قضيه در مورد تمامي اعضاي بدن صادق است.

کمبودهاي تغذيه‌اي علت شايعي براي ريزش مو نيست و نبايد هر کسي که دچار ريزش مو شد گناه را به گردن نوع تغذيه او بيندازيم. در مواردي که ريزش و يا خرابي موها به علت کمبود تغذيه باشد معمولا علايم ديگري هم در فرد مبتلا وجود دارد و اين‌طور نيست که شخصي در سلامت کامل و بدون هيچ شکايت ديگري فقط موهايش بريزد بنابراين در يک فرد معمولي که تغذيه مناسبي (در حد معمول) دارد نيازي به استفاده از داروهاي تقويتي مثل انواع ويتامين‌ها، کلسيم و… جهت جلوگيري از ريزش مو نيست و تجويز آنها هم دردي را دوا نخواهد کرد.

حتي زياده‌روي در مصرف برخي از غذاها و حتي برخي گياهان خود موجب بيماري مي‌گردد. به عنوان مثال زياده‌روي در مصرف ويتامين A علاوه بر عوارض مختلف، باعث ريزش مو نيز مي‌شود و اين مساله بيشتر در کودکاني ديده مي‌شود که مادران با اين تصور غلط که دادن ويتامين زياده از حد به رشد کودک کمک مي‌کند، به طور مرتب به او داروهاي مولتي‌ويتامين مي‌دهند که البته با قطع اين ويتامين‌ها مشکل برطرف مي‌شود. بنابراين بايد مساله «ويتامين‌زدگي» و تصورات غلطي که در مورد مصرف اين فرآورده‌ها وجود دارد مورد توجه قرار گيرد و در اين رابطه با پزشک متخصص مشورت شود.

دکتر محمدعلي نيلفروش‌زاده

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.