درمان و مراقبت از پوست

پاسخ پرسش های شما درباره پوست صورتتان

این روزها خیلی ها مهارت استفاده از اینترنت را دارند و برای یافتن پاسخ سوالاتشان به سایت های مختلف سر می زنند. اما گاهی نه تنها جواب سوال را نمی یابند، بلکه چندین پرسش دیگر هم برایشان مطرح می شود.

● آیا پوست انسان های شهرنشین با غیرشهرنشین متفاوت است؟

شهرنشینی با دو مکانیسم بر پوست انسان تاثیرگذار است. مکانیسم اول این است که استرس با افزایش ترشح هورمون کورتیزول باعث افزایش تولید چربی در پوست می شود و به دنبال آن منجر به بروز آکنه می گردد. از طرفی استرس می تواند پوست را کم آب نماید و توانایی ترمیم پوست را مختل کند. بنابراین منجر به بروز مشکلات جدید در پوست شده یا مشکلات قبلی را تشدید می کند. از جمله دیده می شود که بیماری روزاسه، پسوریازیس و اگزما با استرس تشدید می شوند و از طرف دیگر آلودگی هوا تاثیرات منفی بر پوست دارد.

در واقع می توان گفت پوست هدف اصلی ذرات آلوده در هوا است که منجر به بروز تومورها و آلرژی می شود. پوست یک محافظ بدن از عوامل خارجی سمی مثل اشعه ماورای بنفش، عوامل شیمیایی سمی یا آب آلوده است. اثرات فوری آلاینده های محیطی بر پوست می تواند به شکل بروز آکنه، درماتیت تماسی و حتی سرطان پوست باشد.

عوارض درازمدت آلاینده ها از جمله بروز چین و چروک یا پیری زودرس، ریزش غیرطبیعی موها، گودی و تیرگی اطراف چشم و مهم تر از همه آغاز بدخیمی های پوستی در میانسالی هستند.

بر اساس آمار مرکز ملی بیوتکنولوژی، سرطان های پوست رابطه مستقیم با تماس با اشعه فرابنفش B با طول موج ۲۹۰ تا ۳۲۰ نانومتر دارد. بنابراین آلاینده های محیطی با حذف لایه ازن یک معضل بزرگ در درماتولوژی محسوب می شوند.

یکی از آلاینده های محیطی فرمالدئید است که با بروز تهوع و تحریک پوست و چشم همراه است و هیچ محدوده استانداردی برای این ذره وجود ندارد، بنابراین باید از تماس با آن به کلی اجتناب کرد.

بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ در آمریکا انجام شده است شواهدی وجود دارد که ذرات آلوده در محیط می تواند بر پیری پوست تاثیر بگذارد. در این مطالعه ۴۰۰ بیمار مسن سفید پوست شمال اروپا با مقیاس های استاندارد مورد بررسی قرار گرفتند و مشاهده شد که ذرات آلوده هوا می تواند باعث بروز رنگدانه های قهوه ای، چین وچروک های عمیق و عروق برجسته روی پوست شود.

● آیا آلودگی هوا می تواند دلیل خارش یا خشکی پوستمان باشد؟ راه حل شما چیست؟

آلاینده ها نه تنها از طریق پوست، بلکه از راه تنفس و خون نیز جذب شده و به راحتی قابل دفع نیستند. از آسیب های دیگر آلاینده ها می توان به بروز خارش، کهیر، اگزمای دست و صورت، بروز زخم های سطحی به خصوص در افراد دچار بیماری های مزمن مثل دیابت، خشکی پوست و حتی ترک لب اشاره کرد.

عوارض درازمدت آلاینده ها از جمله بروز چین و چروک یا پیری زودرس، ریزش غیرطبیعی موها، گودی و تیرگی اطراف چشم و مهم تر از همه آغاز بدخیمی های پوستی در میانسالی هستند.

آلاینده های محیطی از طریق تاثیر مستقیم یا اختلالات هورمونی در افراد می تواند بر پوست تاثیرگذار باشد. شاید شما هم خشکی و غیر شادابی و کدری پوست خود را در این هوای آلوده تجربه کرده باشید. پر واضح است که با کنترل عوامل فردی می توانیم در کاهش آلودگی هوا موثر باشیم و تا حد امکان از حضور در محیط آلوده پرهیز کنیم.

● توصیه های زیر می توانند کمک کننده باشند:

پوشیدن دستکش نخی روشن

استفاده منظم و مکرر از ضدآفتاب مناسب با نوع پوست

عدم تماس دست آلوده با سایرین به خصوص کودکان

شستشوی کامل دست و صورت با شوینده های ترجیحا غیرصابونی که PH متناسب تری با پوست دارند، می تواند در پیشگیری از خشکی پوست هم موثر باشد.

استفاده از مرطوب کننده های ملایم برای حفظ آب پوست و پیشگیری از بروز خارش و اگزما

کاهش مصرف مواد آرایشی و معطر تا آثار منفی آلاینده ها روی پوست افزایش پیدا نکند.

در صورت وجود زخم روی پوست تا حد ممکن زخم ها را با پمادهای ترمیم کننده و ضدعفونی کننده بپوشانیم تا از رسوب آلاینده ها روی آنها و به دنبال آن تاخیر در ترمیم زخم پیشگیری کنیم.

استحمام روزانه و شستشوی موها با شامپوهای معمولی برای حذف آلاینده های هوا و شادابی پوست و مو.

مصرف شیر و لبنیات تازه خصوصا فرم پروبیوتیک با پیشگیری از تاثیر منفی سرب موجود در هوا بر باکتری های روده می تواند در حفظ دفاع بدن علیه آلاینده ها موثر باشد

● آیا صحت دارد که داشتن برنامه ورزشی برای شادابی پوست لازم است؟

از بهترین راهکارهای مبارزه با شهرنشینی، ورزش کردن است که با مکانیسم افزایش تولید اندروفین ها، اضطراب را کاهش می دهد. با استراحت کافی به پوست فرصت استراحت و ترمیم داده می شود. همچنین فراگیری تکنیک های آرامش مثل کلاس های یوگا و تنفس عمیق در کاهش استرس موثرند.

● آیا خام خواران پوست بهتری دارند؟

هیچ مستند علمی وجود ندارد که خام خواری و رژیم سبزیجات اثر خوب یا بدی روی پوست دارد. ولی شواهد علمی بسیار کمی موجود است که گوشت اثرات منفی بر پوست دارد. به طوری که میوه ها و سبزیجات دارای مواد مغذی طبیعی بسیاری هستند که می تواند اثرات مثبت بر پوست داشته باشد.

همانطور که می دانید پیری پوست که با افزایش سن تشدید می شود، به واسطه وجود رادیکال های آزاد در اطراف بدن ما است و آنتی اکسیدان ها از جمله ویتامین A،C،E، می تواند این رادیکال های آزاد را خنثی و اثرات منفی آنها را از بین ببرند. این ویتامین ها در میوه ها و سبزیجات یافت می شوند.

● آیا حین رانندگی هم لازم است ضدآفتاب بزنیم؟

بیشتر شیشه ها از عبور اشعه ماورای بنفش خصوصا فرابنفش B ممانعت می کنند که عامل اصلی بروز آفتاب سوختگی است، ولی روی اشعه فرابنفش A بی اثر است که این اشعه منجر به بروز آسیب پوستی از جمله سرطان پوست و پیری پوست می شود. هر چه مدت زمان تماس با اشعه بیشتر باشد، خطر آسیب بیشتر است. بنابراین مصرف ضدآفتاب روزانه و تکرار آن حین رانندگی لازم است.

منبع

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.