اصول پوشيدن لباسدرمان و مراقبت از پوست

پوشیدن کفش بدون جوراب و عفونت های قارچی !

 

چرا پوشیدن کتانی بدون جوراب باعث بد بو شدن پاها می شود
شاید از اینکه کفش های کتانی تان را بدون جوراب بپوشید حس خوبی داشته باشید؛ در پاهای تان احساس سبکی می کنید و چیزی بین شما و کتانی های تان فاصله نمی اندازد! حتی ممکن است بدانید این کار خوبی نیست اما شاید مثلا به خاطر ظاهری زیباتر ترجیح می دهید کتانی های قشنگ تان را بدون جوراب بپوشید.
پاهای شما هر چقدر هم که تمیز باشند باز هم دلیل نمی شود که کتانی های خود را بدون جوراب بپوشید. پاهای شما می توانند هر روز 500 میلی لیتر عرق تولید کنند؛ یعنی چیزی بیشتر از یک بطری نوشابه! حتی اگر عرق یک مایع استریل بود باز هم این مقدار مایع در کفش های شما، چیز بدی است. متاسفانه عرق دارای باکتری است. باکتری ها در محیط تاریک و مرطوب سریعا تکثیر می شوند. این پاهای تمیزی که به داشتن شان افتخار می کنید، اگر جوراب نپوشید، بوی بسیار بدی خواهند گرفت.

وقتی جوراب نمی پوشید، بیشتر از آنچه فکرش را بکنید دچار مشکل خواهید شد
نپوشیدن جوراب می تواند به پاهای تان آسیب بزند. بسیاری از کفش ها اینگونه طراحی نشده اند که در تماس مستقیم با پوست تان باشند. با نپوشیدن جوراب ممکن است به راحتی دچار تاول بشوید. تاول پا، دردناک است و اگر جورابی برای محافظت از پاهای تان وجود نداشته باشد، زخم بازی ایجاد خواهد شد که در محیط پُر از میکروب کفش قرار خواهد گرفت. باکتری های در حال رشد داخل کفش های تان، از طریق تاول وارد جریان خون تان می شوند و بدین ترتیب خودتان را در معرض یک عفونت پُر دردسر قرار می دهید.

عوارض نپوشیدن جوراب با کتانی
در سال 2014 خبری پخش شده بود مبنی بر اینکه پسربچه ی 12 ساله ای در اثر عفونت ناشی از تاول روی پایش مُرده بود و این تاول به خاطر پوشیدن کفش بدون جوراب ایجاد شده بود. حتی اگر جوری مدیریت کنید که پاهای بدون جوراب تان در کفش هیچ آسیبی نبینند، چیزهایی که در دیواره ی کفش های تان زندگی می کنند باز هم می توانند دردسر ساز شوند. پوشیدن کفش بدون جوراب شما را در معرض خطر ابتلا به عفونت قارچی به نام اونیکومیکوسیس قرار می دهد. رها شدن از این قارچ ها سخت است و می تواند به ناخن های پای تان آسیب بزند.
وقتی بدن تان سعی می کند شما را خنک نگه دارد، عرق می کنید. پاهای عرق کرده خیلی زود بو می گیرند و به سختی می توانید این بو را از کفش های تان برطرف کنید. به توصیه ی کارشناسان، استفاده از جوش شیرین، کفی های طبی، هوا دادن کفش ها و هر روز یک کفش را نپوشیدن نکات بهداشتی لازم جهت حفظ سلامت پاهاست. اما اگر کفش های تان خیلی بو گرفته اند، بهتر است کفش های جدید تهیه کنید.

 

loading...

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن