تناسب اندام با ورزشورزش در دوران قبل و بعد از بارداری

در دوران بارداری پیاده روی مفید است

یک متخصص زنان و زایمان، انجام فعالیت‌های ورزشی در دوران بارداری را در کاهش استرس مؤثر دانست و اظهارکرد: پیاده‌روی و ورزش‌های آیروبیک مناسب‌ترین ورزش‌ها برای دوران بارداری بشمار می‌آیند.

 

دکتر صدیقه قندی ضمن بیان این که ورزش در دوران بارداری باعث بهبود احساسات مادر می‌شود، اظهار کرد: کاهش یبوست، ‌افزایش حرکات روده، کاهش درد در عضلات پشت باسن و پاها، جلوگیری از کشش و پارگی مفاصل، کاهش استرس و اضطراب، ‌خواب راحت، افزایش جریان خون در پوست، آمادگی برای زایمان، کاهش چربی‌های اضافه بدن در دوران بارداری از مزایای ورزش در دوران بارداری است.
وی فشارخون القاء شده توسط حاملگی، انقباض‌های زودرس در طی حاملگی، خونریزی واژینال و پارگی زودرس پرده‌های جفتی را از جمله شرایط محدود کننده ورزش در دوران بارداری برشمرد.
این متخصص زنان و زایمان بیان کرد: در صورت بروز احساساتی از قبیل خستگی، سرگیجه، ‌تپش قلب، ‌کوتاه شدن تنفس و ایجاد درد در پشت یا لگن، می‌بایست انجام فعالیت‌های ورزشی را متوقف کرد و توصیه می‌شود تعداد ضربان قلب درحین انجام حرکات ورزشی تا زیر۱۶۰ مرتبه در دقیقه حفظ گردد.
وی تصریح کرد: از آنجایی که افزایش درجه حرارت بدن به بیش از ۳۹ درجه سانتیگراد می‌تواند سبب مشکلاتی در رشد جنین شود نیز به ‌زنان باردار توصیه می‌شود از انجام ورزش‌های شدید در روزهای داغ به خصوص در سه ماه اول بارداری که می‌تواند منجر به نقایصی در تولد شود، اجتناب شود.
دکتر قندی متذکر شد: گاهاً با توجه به این آب باعث می‌شود تا افراد احساس خنک بودن کنند، ‌زنان باردار در هنگام انجام ورزش شنا از داغ شدن بدنشان غافل بمانند.
وی در خصوص مناسب‌ترین ورزش‌ در دوران بارداری، خاطرنشان کرد: ترکیبی از ورزش‌های آیروبیک، کششی و قابل انعطاف و همچنین پیاده‌روی که می‌توانند هرهفته سه روز و در مسافت حدود یک مایل انجام گردد، برای دوران بارداری پیشنهاد می‌گردد و توصیه می‌شود از پرداختن به ورزش‌های پرجنب و جوش در این ایام خودداری گردد.
این متخصص زنان و زایمان در پایان اذعان داشت: ‌زنان باردار می‌بایست از جستن و پریدن،‌ توپ بازی کردن، تغییر ناگهانی در وضعیت بدن و فعالیت‌هایی که همراه با ریسک صدمه به شکم است، اجتناب کرده و در حین ورزش کردن در صورت مشاهده علائمی نظیر خونریزی از واژینال، سرگیجه، ‌تنفس کوتاه غیر معمول، درد در ناحیه سینه، نشت مایع از واژن و انقباضات رحم با پزشک خود مشورت کنند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.