درمان و مراقبت از پوست

آیا غبغب درمانی دارد ؟

نويسنده:زين العابدين حيدري آشتياني

يک غبغب آويزان زير چانه، از آن مشکلاتي است که پاي خيلي ها را به مطب جراحان زيبايي مي کشاند؛ بخصوص وقتي آدم پا به سن مي گذارد، اين شکايت شايع تر نيز مي شود.
دکتر عبدالجليل هرمزي، فوق تخصص جراحي پلاستيک و زيبايي درباره ي علل بروز اين مشکل و راه حل هاي آن، نکات جالبي را مطرح مي کند.

آقاي دکتر! چرا بعضي ها از همان جواني غبغب مي آورند؟
غبغب يعني حالت برجستگي يا آويزاني زير چانه، که علت ايجاد آن در افراد مختلف، متفاوت است. بعضي ها که به طور ژنتيکي چاق هستند يا سر و صورت چاقي دارند، ممکن است حتي در همان اوايل کودکي هم غبغب داشته باشند. بعضي ديگر که در سنين کودکي دچار اين مشکل نبوده اند، اگر در دوران بزرگسالي چاق شوند، زير ناحيه ي چانه ي آنها چربي جمع شده و يک غبغب برجسته و چاق ايجاد مي شود. بعضي ها نيز به علت بيماري ممکن است دچار اشکال در توزيع چربي در نواحي مختلف بدن شوند. يکي از نواحي بدن که ممکن است چربي به طور غيرعادي در آن جمع شود، ناحيه زير چانه است که غبغب را ايجاد مي کند. بعضي ها هم به دليل گردن کوتاه و چانه ي عقب، درجاتي از تجمع چربي در زير چانه دارند و به نظر مي آيد که داراي غبغبي برجسته باشند.

در افراد سالخورده، چطور؟
بعضي ها با بالا رفتن سن ممکن است دچار فراز و نشيب هاي متعدد چاقي و لاغري در نواحي مختلف بدنشان، بخصوص در ناحيه گردن شوند. ممکن است اين حالت همواره با شلي پوست زير چانه و گردن باشد. بعض ي از افراد به علت افزايش سن دچار شلي پوست عضلات زير گردن مي شوند و پوست و عضلات زير گردنشان آويزان مي شود که اين هم به اصطلاح ايجاد غبغب مي کند.

جنس غبغب چيست؟!
غبغب از جنس پوست، چربي و عضله است که به شکل سفت يا شل مي تواند وجود داشته باشد. اگر فردي چربي غير طبيعي در زير گردن داشته باشد و سنين جواني را نيز طي کرده و به بلوغ رسيده باشد، ممکن است غبغب داشته باشد.

راه حل اين مشکل در جوان ترها چيست؟
اگر غبغب گردن طبيعي باشد و شخص دچار مشکل فک، بخصوص فک تحتاني، نباشد؛ مي توان برايش ليپوساکشن انجام داد. در صورتي که شخص دچار مشکلات فک تحتاني باشد و همچنين چانه عقب يا فک تحتاني کوچک باشد، بايد قبل از اصلاح غبغب، مشکلات فک و چانه را اصلاح کرده که با اصلاح آن موراد، غبغب که به شکل غيرطبيعي به وجود آمده به شکل و حالت طبيعي خود برمي گردد.

و در سالمندان، چطور؟
مواردي را که در بزرگسالي هست، مي توان در بعضي موارد از طريق ليپوساکشن و در موارد شديدتر، با جراحي هاي باز، يک شکاف سه تا چهار سانتي متري در زير چانه ايجاد و چربي ها را به طور مستقيم خالي کرد، سپس به تقويت عضلات شل زير گردن پرداخت. در مواردي که شلي غبغب به علت بالا رفتن سن يا به علت افتادگي پوست زير گردن يا شلي عضلات زير گردن باشد (نه به علت تجمع چربي)، حتماً بايد با عمل باز جراحي، شلي عضلات را اصلاح کرد. در صورتي که پوست هم زياد باشد بايد از طريق برش هاي استاندارد که از بغل گوش انجام مي گيرد پوست اضافه را از زير چانه خالي کرده و عضلاتي را هم از زير چانه اصلاح و تقويت کنيم. اين روش ها موارد متعدد برخورد با مشکلات افتادگي و بزرگي غبغب است.

در چه سني معمولاً افراد دچار افتادگي غبغب مي شوند؟
معمولاً از پنجاه سال به بالا، افراد دچار افتادگي و شل شدن پوست زير گردن يا همان غبغب مي شوند؛ مگر اين که فرد دچار پيري زودرس صورت شده يا چاقي و لاغري هاي متعدد داشته باشد. هر حالتي سن خاص خودش را دارد. اگر فرد، سالم و جوان باشد؛ مثلاً بين بيست تا سي سال، همچنين اگر زواياي فک و چانه ي او طبيعي بوده و فقط يک غبغب زير گردن داشته باشد، مي توانيم آن را از طريق ليپوساکشن اصلاح کنيم. بنابراين براي افراد مختلف، نوع برخورد نيز متفاوت است. در فردي که چربي ندارد و فقط مشکل افتادگي بوده و پوست زير گردن، آويزان است؛ ما بايد مقداري از پوست را در زير ناحيه چانه کم کرده و عضلات زير ناحيه چانه را نيز تقويت کنيم.

منظورتان از تقويت عضلات چيست؟
منظور اين است که يک منحني را که بين عضلات به وجود آمده اصلاح کنيم. عضلات در خط وسط زير چانه به يکديگر مي رسند و همديگر را تقويت مي کنند. بالا رفتن سن موجب مي شود که به عضلات و بعضي وقت ها هم چربي هايي که در بين شان وجود دارد، فشار وارد شود، عضلات دو طرف گردن را از همديگر دور کند و يک حالت فتق در آن ها به وجود آيد. ما بايد مثل ساير جاهاي بدن که ترميم فتق داريم، اين قسمت ها را هم اصلاح کنيم.

مراقبت هاي بعد از عمل چگونه است؟
اگر جراحي به ليپوساکشن منجر بشود، مراقبت هاي اوليه شامل استراحت کردن و مصرف داروهاي لازم است. اگر نيز به ترميم و تقويت عضلات زير گردن و اصلاح فتق و يا کشش پوست بيانجامد، مراقبت هاي خاص خودش را دارد. نهايتاً يک يا دو هفته کم تحرکي ناحيه چانه و سر و صورت الزامي است.

آيا روش هاي ديگري مثل طب سوزني و تزريق چربي و… تاثيري بر درمان غبغب دارد؟
خير! براي رفع برجستگي غبغب، هيچ کدام از روش هاي تزريق چربي و استفاده از ليزر و طب سوزني و امثال آن ها تاثيري ندارد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.