توصیه های پزشکی

اين سردردها را جدي بگيريد !

عوامل غیراختصاصی فراوانی می‌توانند موجب سردرد شوند، مثل یک سرماخوردگی ساده، عفونتی کوچک، آلودگی هوا و تغییر عادات غذایی و تغییرات هورمونی و … .بخش عظیمی از سردردها عصبی هستند و تنها یک تا دو درصد از سردردهای جامعه علت عضوی مانند تومور مغزی یا ضایعه فضاگیر دارند. حدود ۹۸ درصد سردردها خوش‌خیم و قابل بهبودند.عوامل غیراختصاصی فراوانی می‌توانند موجب سردرد شوند، مثل یک سرماخوردگی ساده، عفونتی کوچک، آلودگی هوا و تغییر عادات غذایی و تغییرات هورمونی و … اما امروز می‌‌خواهم شما را با سردردهایی که برای ما حایز اهمیت و بررسی هستند، آشنا کنم تا‌ آنها را جدی بگیرید، یکی‌یکی آنها را می‌شمارم:

تغییر در کیفیت سردرد: یعنی اگر همیشه سردردتان آرام بوده و به مسکن جواب می‌داده است، ولی حالا مقاوم شده یا کیفیت آن تغییر کرده است.

تواتر و تکرار سردرد مهم است: برای مثال قبلا هفته‌ای یک‌بار مبتلا می‌شدید، اما الان روزی سه بار سردرد دارید.

سردردی که شما را از خواب بیدار می‌کند: سردسته این نوع سردردها که فرد را از خواب بیدار می‌کند، سردردهای عروقی مانند میگرن هستند. اما به هر حال اگر چنین سردردی گرفتید، بررسی پزشکی لازم است.

سردردهای صبحگاهی: با اینکه عللی چون بی‌خوابی و عدم استراحت کافی، فشار خون بالا و غیره می‌توانند چنین سردردی را ایجاد کنند، اما اگر سردرد شما اول صبح شروع می‌شود و در طول روز کمتر می‌شود، مهم است، چون به طور طبیعی ما در طول خواب با افزایش نسبی فشار داخل جمجمه مواجه‌ایم و اگر ضایعه‌ای فضاگیر در آنجا وجود داشته باشد، این افزایش نسبی فشار را نمی تواند تحمل کند و سردرد رخ می دهد.

سردرد همراه با تهوع و استفراغ : خیلی از سردردها این‌طورند مثل میگرن. اما اگر تهوع در اوایل صبح پدید آید و با استفراغ کردن سردردتان کم شود و اشتهای خوردن صبحانه را پیدا کنید، باید بررسی پزشکی شوید.

سردرد کودکان به‌خصوص اگر تکرار‌شونده باشد: بچه‌ها نمی‌توانند سردرد را بشناسند یا از آن شکایت کنند، ولی با تغییر اشتها، کاهش فعالیت بدنی و یا کاهش تمایل به درس خواندن، آن را نشان می‌دهند.

سردرد سالمندان (حدود 65 سالگی): اگر در این گروه از افراد، سردرد ناگهانی، مزمن و مقاوم به درمان پزشکی باشد، باید بررسی شود.

 

آرمان

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.