درمان و مراقبت از مو

ارتباط رنگ مو با سفید شدن موها

کاهش فعالیت سلول های ملانوسیت که مسئول ایجاد ملانین هستند باعث سفیدی مو می شود واستفاده از رنگ موها سفیدی را تشدید نمی کند .

تا امروز هیچ داروئی که به طور کامل سفیدی را متوقف کند کشف نشده است . اما با توجه به اینکه در بعضی از فرهنگ ها،سفیدی مو از نظر زیبائی خوشایند نیست ،بعضی از افراد از رنگ های مختلف استفاده مََی کنند و تا کنون ثابت نشده است که رنگ مو سفیدی را تشدید کند یا آن را به تعویق بیندازد یا تسریع کند چرا که سفیدی توسط کاهش فعالیت سلول های ملانوسیت ودر پیاز مو ودر زیر پوست روی می دهد .

اگر افراد تمایل دارند از رنگ مو استفاده کنند رنگ موهایی که دارای استاندارد وزارت بهداشت هستند را مصرف کرده وهمچنین توسط افراد مجرب کار شود چرا که اگر میزان رقت یا غلظت رنگ مو کم یازیاد شود سبب آسیب به پوست ومو می شود .
رنگ هایی که به صورت غیر بسته بندی وکیلویی در بعضی از مراکز یا مغازه ها به فروش می رسند قابل اعتماد نیست بنابراین توصیه می شود از مصرف انها اکیدا خود داری شود .

همچنین ممکن است رنگ مو خوب استفاده نشود یا فرد الرژی یا حساسیت داشته باشد که دراین صورت باید به پزشک متخصص پوست مراجعه شود . رنگ موی انسان تابع عوامل متعددی است که مهمترین عامل ژنتیک است وعوامل تغذیه ای ، بیماری متابولیک وارثی وعوامل محیطی از دیگر عوامل موثر بررنگ مو هستند .
هر انسان رنگ موی خاصی در هنگام تولد دارد. موهادر هنگام تولد بسیار نازک ، کرکی وکمرنگ هستند وتا اواخر یک سالگی موهای جنینی تغییر کرده وریخته وجای خود را به موهای ترمینال (موی انتهایی دائمی) میدهند .چنانچه کودک در یک سالگی دچار سو تغذیه یا بیماری های ارثی وژنتیکی شود ، با بروز کم پشتی یا چند رنگ شدن مو مثل بیماری « کوآشیو کور » مواجه می شود .

اگر فرد سالم باشد ومشکل خاصی نداشته باشد تاسنین ۶ تا ۷ سالگی موهای طبیعی و نرمالی پیدا می کند که رنگ آن ثابت می ماند .
در سنین بلوغ موها ضخیم تر شده واز حدود سن ۲۵ سالگی به بعد پیدا شدن یکی دو تار سفید در مو شروع می شود که مهمترین عامل سفیدی مساله ژنتیک است .
با مراجعه به سابقه خانوادگی مشاهده می کنیم  یک یا چند نفر از بستگان این مشکل را دارند ونمی توان آن را به عنوان بیماری تلقی کرد اما باید در همه این موارد بیماری از نظر کم کاری وپرکارتیروئید ، کمبود پروتئین ،وویتامین های خاص ویا بعضی از اسید آمینه ها بررسی شود .
سن سفید شدن موها در زنان ۳۰ تا ۳۵ سالگی به بعد ودر مردان ۳۵تا۴۰ سالگی به بعد است و ازاین سنین پیدایش رو به افزایش سفیدی را داریم .

علل سفیدی موهامتعدد است ، انچه مسلم است این است که کاهش فعالیت سلول های ملانوسیت که مسئول ایجاد ملانین هستند باعث سفیدی مو می شود وتا امروز هیچ داروئی که بطور کامل سفیدی را متوقف کند کشف نشده است بنابراین افراد نباید فریب تبلیغات واهی که در بعضی از رسانه ها مبنی بر اینکه یک ماهه ، یک شبه یا یک هفته ، سفیدی را بر طرف می کنند ، بخورند .

نویسنده:دکتر مریم ملکی | متخصص پوست و مو

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.